Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CarMan
jag har inte koll på om det är olika krockar på dessa bilar, dom är ialla fall väldigt lika tror jag. det är ju enkelt att kolla, tror artickel nummer står i tilbehörs katalogen som finns på nätet.

om vi tar gammla S80 som du har, så stämmer det att det är olika krockar & att man ser ur sågningen, men det är ointressant då detta gäller v70 II
Användarvisningsbild
av CarMan
Det är olika artickel nummer. det kan ioförig beror på att det är olka beskrivningar i kartongen, o sen att draget har samma artickelnummer.
men det kan jar inte kolla utna att öppna kartongerna o titta
av Janne_L
På skroten får man ingen kartong, det är som du säger olika krokar på V70II och S80I, men i slutet på 2007 kom S80II och den har samma krok som V70II från 2009. Volvo har dessutom olika krokar för olika dragvikter, 1800 eller 2100 kg. därför är det viktigt att man tar rätt bruksanvisning med till reg besiktningen. och det SKA stå samma nummer i bruksen som på skylten.
av hansjkpg
Janne_L skrev:På skroten får man ingen kartong, det är som du säger olika krokar på V70II och S80I, men i slutet på 2007 kom S80II och den har samma krok som V70II från 2009. Volvo har dessutom olika krokar för olika dragvikter, 1800 eller 2100 kg. därför är det viktigt att man tar rätt bruksanvisning med till reg besiktningen. och det SKA stå samma nummer i bruksen som på skylten.
Så man Måste såga på dom nya för att få dit dom ?? det är ju lite surt kan man tycka. :D
av Janne_L
hansjkpg skrev:Så man Måste såga på dom nya för att få dit dom ?? det är ju lite surt kan man tycka. :D

ja, du måste såga, men på undersidan av kofångare, det syns inte bakifrån, men om du böjer dig ner och tittar. Det är märkt hur man ska såga på kogångaren. Kollar man i bruxen så vet man hur man sågar. Det är enkelt, men man ska vara lite försiktigare om man har momentum eller summum som har hellackade kofångare.
Användarvisningsbild
av CarMan
Stötfångare.
Användarvisningsbild
av CarMan
Variosboy skrev:kofångare om man så vill.. :wink:

http://sv.wikipedia.org/wiki/St%C3%B6tf%C3%A5ngare

Ja, folk kommer att förstå vad du menar, men det låter såå amatörmessigt o fel (inte ens en mjölk bonde har kofångare)
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Se det så här istället så kanske ni får er en tankeställare.............. vad gäller betalning av dragkroken.

Jobbar jag in 10.000 kr till mitt företag går 2000 i moms.

Sedan så ska företaget betala socialal avgifter på 2400 kr

Och sedan källskatter på 2800 kr.

Kvar i handen har jag ca 2800 kr som jag betalar Carmans Volvoverkstad för att laga min bil.

Volvoverksatden betalar 560 kr i moms.

Volvoverkstaden betalar 672 kr i sociala avgifter

Volvoverkstaden betalar ca 1500 kr i källskatt

Kvar får Carman 1500 kr i lön efter skatt.

Så av 10.000 kr som jag tjänar in går 8.500 i skatt och Carman får 1500 för jobbet han utför.

Klart Carman aldrig kan konkurrera med om man själv går ned i garaget och fixar grejerna då är det ju noll skatt medans om jag låter Carman göra jobbet kostar det 85% i skatt. Carman måste ju jobba 10 ggr så snabbt som hemmapularen för att det ska funka, och det är ju inte lätt.

Vilka här tror att vi behöver ha en rödgrön regering efter valet med ännu högre skatter för att fixa ny jobb ???
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 12

Men i fallet med pluginhybrider så skulle[…]

Hämtade nya bilen idag. Fick nya operativs[…]

Har precis startat upp min v50 fleskifuel efter en[…]

Planen är att ställa på fordonet[…]