Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Variosboy
Varför ska varje tråd snöa in på förbrukning eller miljöt?
Det finns väl ändå en hel del andra saker som är viktiga, eller!?

Skulle vara kul om det satt en avgasmätare i röret på varje bil så man kunde jämföra hur bilarna beter sig i verkligheten istället för på pappret..
Det är lite med miljöbilspratet som Euro NCAP, man har anpassat bilarna för att klara vissa tester och hur de beter sig i verkligheten verkar mindre spännande.
Jag tror inte att utsläppen är en linjär kurva, jag tror att det finns bilar som vid viss framfart släpper ut mindre än en annan bil, men om man kör dessa två bilar under andra förhållanden kanske det är det omvända resultatet som är verklighet! Det betyder i så fall att en bil som är miljövänlig på pappret kanske inte alls är det i verkligheten!?

Tycker det är märkligt att alla sväljer att som sägs med hull å hår utan att vända å vrida på saker å ting å sätta det i sitt rätta sammanhang..

Well well, det var lite mer OT..
av erc
MattiasD skrev:Det bör vara skillnad på om utsläppen är fossila eller inte. Annars håller jag med. Lite lurt med EURO-klassningen. Låter helt sjukt att D5 skulle vara bättre för miljön än 2.5FT, vilket man kan tro av Euro-klassningen. Troligtvis uppfyller 2.5FT Euro5, men klassades av nån anledning mot Euro4 (kanske innan Euro5 fanns?) och man orkar inte göra om klassningen.
Nu ska man ju komma ihåg att det finns fler aspekter än just det (totalt överhypade) CO2-utsläppet.
Användarvisningsbild
av poseidon
Va, det menar du inte. Säg det till alla insnöade miljöpartister som förespråkar trängselskatter å annat.

Snart måste vi beskatta matproduktionen med nån CO2-skatt för den stod visst för 25% av all CO2-utsläpp.

Tragiskt....
av erc
MattiasD skrev:
Steff 99 skrev:
KKR skrev:Nej Steff 99, jag är INTE blåögd. Jag tror att vi egentligen är på fel tråd men, Skattebefrielsen på miljöbilar är en morot för att få köparna att välja miljöbil helt riktigt. Den är 5 år från det att bilen är ny. Trängselskatten är ingen miljöskatt. En miljöbil tar lika stor plats, varför ska den få stå gratis eller slippa trängselskatt. Men ingen kan påstå att miljöklassade bilar inte ger en mindre belastning på miljön. Så att styra oss att köpa miljöklassade bilar via plånboken kommer nog att fortsätta. Antingen via skattebefrielse eller skyhöga skatter på de bilar som inte räknas till miljöbilar. Men helt säkert kommer man tjäna på att ha en miljöbil.
Blåögdheten var inte riktad specifikt till dej...utan mer till alla som tror att etanol o elbilar kommer att förbli skattebefriade...

I övrigt håller jag med att det " off topic "
Det tror jag de flesta förstår. Hoppas jag iallafall. Men nu är försäljningen av E85 i Sverige bara en bråkdel av den totala bränslemarknaden. Globalt sett är den knappast mätbar. Så länge det är så bör etanol vara mindre belastad av skatt. Elbilar ska vi inte tala om. Och ska vi komma ur fossilberoendet som våra politiker pratar om måste det också vara så.
Bråkdel är ju en ganska oprecis angivelse... :) För att hålla argumenten på plats är det bara att kika på Svenska Petroleuminstitutets webbsida där det klart framgår hur mycket soppa vi gör av med.

Fram till och med oktober i år ser det ut på följande sätt
Bensin: 50,1%
Diesel: 48,2%
E85: 1,7%
Användarvisningsbild
av Guligan
Mycket OT nu, finns det inte redan någon miljö/emissionstråd...?
Användarvisningsbild
av Variosboy
Precis, om inte annant, kan man inte starta en Miljödel i forumet där alla som vill diskutera bilars miljöpåverkan kan göra det, så blir det inte som nu, miljödiskussioner kors å tvärs om samma saker hela tiden..
Användarvisningsbild
av SvenB
Variosboy skrev:Precis, om inte annant, kan man inte starta en Miljödel i forumet där alla som vill diskutera bilars miljöpåverkan kan göra det, så blir det inte som nu, miljödiskussioner kors å tvärs om samma saker hela tiden..
I och för sig kan man det. Men jag tror att många som skriver i detta forum vill få klart för sig att de inte har gjort ett dåligt bilval. De som inte har valt miljöklassade bilar "viftar bort" miljötjafset och de som valt miljöklassade bilar vill framhäva vikten av miljön. Därför kommer detta upp i snart sagt varje tråd. Nej nu är jag för mycket OT igen.
Användarvisningsbild
av Variosboy
Jag har inte köpt en Miljöbil, och jag viftar inte bort det, men jag tycker INTE att diskussionen om miljöbilar kontra icke miljöbilar ska styras av åsikter, de ska styras av fakta och kunskap, och det tycker jag väldigt sällan är fallet i många av trådarna..

Jag tycker fortfarande att miljödiskussionerna förstör trådarna många gånger.. Ska man egentligen se de krasst så är alla som befinner sig i denna avdelningen miljöbovar efterssom det bara rör sig om ganska stora bilmodeller, som allt som oftast framförs med en förare och utan passagerare = stora miljbovar oavsett motorval.
av MattiasD
Variosboy skrev:Varför ska varje tråd snöa in på förbrukning eller miljöt?
Jag anser miljön vara en viktig parameter vid val av bil. Vad är viktigare än ren luft? När man väljer bil, eller motor, har man möjligheten att göra ett viktigt ställningstagande. Ska jag fortsätta att köra på fossila bränslen eller ska jag stödja förnyelsebara bränslen. Nuvarande utveckling är oroande med allt fler dieselbilar med höga utsläpp av kväveoxider och partiklar. Dessutom är oljan en ändlig resurs så det är bra att förbereda omställning redan nu.
Senast redigerad av 2 MattiasD, redigerad totalt 0 gång.

Första gången jag skriver på foru[…]

Tack för svar. Det är inga jättesto[…]

Hittade faktiskt en workaround på nätet[…]

Du kan ta bort värmaren men måste d&ari[…]