Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Diesel5
DavSan skrev:Jag bor strax väster om Uddevalla eller 9 mil norr om Gbg.. Alltså längst ut på västkusten.
Personen jag talade med på lackeringsfirman pratade om ngn bränningsprocess innan lackering kunde göras..
Det tror jag väl hur mkt jag vill på men...
Inte har dom gjort så på mina men jag är ingen expert på lackering, men som XC90_executive skriver så slipar man ner den skrovliga ytan så dom blir helt släta och sen har man på en speciell plastgrundfärg som gör att lacken blir mer följsam mot ytan och ska därav motverka sprickningar i lacken, ´skicka ett meddelande med namn o nummer om du vill ha hjälp med dom så ordnar jag det! =)
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Steff 99 skrev: Tillbaka till ämnet.
Min fråga är , varför sätter man på stänkskydd , de har ju bara en ytterst marginell effekt.
Risken är att de skapar luftvirvlar som gör att det drar upp än mer smuts på sidorna.
Är man rädd för stenskott så finns det transparant skyddsplast som inte syns och inte ändrar luftströmmarna runt bilen.
Utan stänkskydd ligger halva dörrsidorna rakt i skottlinjen med grus direkt från hjulen. Kör man ingenom en smutspöl har man ju skit ända uppepå sidorutona utan skydden.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Steff 99 skrev:Men är det så att färgen försvinner efter så kort tid så är det förmodligen dålig lack, hur ser då fronten ut efter något år :shock:
Ehhh..... dörrsidorna sandblästras ju på 30 cm avstånd direkt från hjulen 100% av tiden man är ute och kör.

Klarar du att ligga md din front 30 cm med din front ifrån själva bakdäcken på bilen framför 100% av den tid du kör på motorvägen? :mrgreen:
av Steff 99
VolvoB20 skrev:
Steff 99 skrev:Men är det så att färgen försvinner efter så kort tid så är det förmodligen dålig lack, hur ser då fronten ut efter något år :shock:
Ehhh..... dörrsidorna sandblästras ju på 30 cm avstånd direkt från hjulen 100% av tiden man är ute och kör.

Klarar du att ligga md din front 30 cm med din front ifrån själva bakdäcken på bilen framför 100% av den tid du kör på motorvägen? :mrgreen:
Ligger man tillräckligt nära den framför så kan man nog spara någon centerliter med bränsle. :mrgreen:

Förstår inte hur ni kör som får stenskott på sidan, har aldrig sett ett stenskott på sidan eller fått andra delar blästrade pga avsaknad av stänkskydd, visserligen så har jag inte bilarna så länge , men de brukar rulla 7000-9.000 mil på några år.
Användarvisningsbild
av Variosboy
Om man kör på exvis grusvägar som svänger så är det på bilar utan stänkskydd från framhjulet och bakåt en stor båge av skit på sidan av bilen. Att inte få stenskott då är en en bedrift!
Har du aldrig sett ett stenskott på sidan av en bil så beror det nog på att du aldrig tittat. Eller så är du en av få lyckliga som kör sin bil 9000 mil utan att få ett enda stenskott!?
av Steff 99
Variosboy skrev:Om man kör på exvis grusvägar som svänger så är det på bilar utan stänkskydd från framhjulet och bakåt en stor båge av skit på sidan av bilen. Att inte få stenskott då är en en bedrift!
Har du aldrig sett ett stenskott på sidan av en bil så beror det nog på att du aldrig tittat. Eller så är du en av få lyckliga som kör sin bil 9000 mil utan att få ett enda stenskott!?
Enligt mina vänner så är jag superpedant..jag brukar ha koll på samtliga märken som finns på mina bilar..när BMW:n värderades för inbyte, som hade rullat nära 8000 mil nu för en månad sedan så hittades inte ett enda märke på sidorna, allt som fanns var stenskott i fronten.
av Steff 99
Variosboy skrev:Då åker du med andra ord aldrig på grusväg alltså!?
Grusväg !? det är ju sådant som kreatur går på, där kör man inte bil :shock: .... I den här delen av civiliserade världen har vi asfalt ... :mrgreen:
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Jag kör ALDRIG grusväg. Ändå är undersidan av bakstötfångaren (direkt bakom hjulhusen) blästrad. 2400mil har S80in gått nu. Syns dock inte alls, så länge man inte ligger på knä och kolla under...

Har stänkskydd fram, så där syns inget.

Blir inte stänkskydd bak på nya bilen ändå. För det är fult på en vit bil som är nerlackad.
av Steff 99
XC90_Executive skrev:Jag kör ALDRIG grusväg. Ändå är undersidan av bakstötfångaren (direkt bakom hjulhusen) blästrad. 2400mil har S80in gått nu. Syns dock inte alls, så länge man inte ligger på knä och kolla under...

Har stänkskydd fram, så där syns inget.

Blir inte stänkskydd bak på nya bilen ändå. För det är fult på en vit bil som är nerlackad.
Det verkar inte bra, BMW jag sålde syntes inte något trots M-paket och 275x30x19 bak , jag har inte sett det på mina tidigare Volvo, det kanske är så att nya S80/V70 är sämre utformade för sprut från däcken....men , men det är ju plast ..det blir näste ägares problem. 8)
Smäller höger fram

Senaste nytt, på bilsemestern långt he[…]

Det kan vara lite krångligt att veta p&arin[…]

Oki , be at dom letar efter RTTI patch , det var […]

Kopplingspedal knarrar

Provat att smörja själva pedalen? Fukt e[…]