Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av joschua
Arese skrev:Hej

Håller med om att det är väldigt skumt att den här begränsningen även omfattar privatpersoner. Min fru köpte en 2,5FT Business Summum i våras och då var det som bekant inga begränsningar. Men man får glädja sig åt en prisvärd bil, vi gav 252 kkr, då skulle jag faktiskt kunnat tagit att man inte kan speca hur som helst. Till det priset ser jag inga andra familjebilar som kan konkurrera....

Mvh
Arese
Det lät grymt billigt. Var det genom nått ramavtal eller privat. Ligger inte dessa runt 300 kkr idag ?
Användarvisningsbild
av SvenB
joschua skrev:
Det lät grymt billigt. Var det genom nått ramavtal eller privat. Ligger inte dessa runt 300 kkr idag ?
Ja det är väl det. Dessa paket förhandlas nog fram på något sätt och förankras skattemässigt. De är tänkta för företagsmarknaden. Om någon privatkund vill "hänga på" så verkar ju det gå bra, med begränsningen det gör för kunden. Antingen får kunden acceptera detta eller köpa "fullprisbil".
Användarvisningsbild
av Gurra82
joschua skrev:[
Jag försökte köpa min genom Lrf avtal, men det gick inte, fick nöja mig med hyfsade priset, men kan ju säga att jag inte är närheten av 252 , min summum kostade runt 320 med drag och lite annat. Så han har gjort en bra affär
av joschua
Gurra82 skrev:
joschua skrev:[
Jag försökte köpa min genom Lrf avtal, men det gick inte, fick nöja mig med hyfsade priset, men kan ju säga att jag inte är närheten av 252 , min summum kostade runt 320 med drag och lite annat. Så han har gjort en bra affär
min firma har 11% hos bilia - men det tror jag inte gäller business bilarna, men jag vet inte säkert.
Användarvisningsbild
av Gurra82
Bara att fråga, men tror inte business bilarna går att köpa med avtal, men som sagt bara att fråga
av Arese
joschua skrev:

Håller med om att det är väldigt skumt att den här begränsningen även omfattar privatpersoner. Min fru köpte en 2,5FT Business Summum i våras och då var det som bekant inga begränsningar. Men man får glädja sig åt en prisvärd bil, vi gav 252 kkr, då skulle jag faktiskt kunnat tagit att man inte kan speca hur som helst. Till det priset ser jag inga andra familjebilar som kan konkurrera....

Mvh
Arese
Hej

Privat. Beställde i våras när marknaden var död. Förhandlade först bilen fick sedan 20 kkr i inbytesstöd, 9 kkr i nån skatterabatt av Volvo samt 10 kkr i miljöbilspremie. Sannolikt hade samma bil varit 40-50 kkr dyrare idag.

Passade på att köpa min BMW i våras också, lär nog dröja innan bilar slumpas bort som de gjorde då....

Mvh
Arese
av joschua
Arese skrev:
joschua skrev:

Mvh
Arese
Hej

Privat. Beställde i våras när marknaden var död. Förhandlade först bilen fick sedan 20 kkr i inbytesstöd, 9 kkr i nån skatterabatt av Volvo samt 10 kkr i miljöbilspremie. Sannolikt hade samma bil varit 40-50 kkr dyrare idag.

Passade på att köpa min BMW i våras också, lär nog dröja innan bilar slumpas bort som de gjorde då....

Mvh
Arese
Tänkte nästan att det var nått inbyte inblandat. Hur som helst ett bra pris!
av Halvmas
VolvoB20 skrev:
håller int emed alls, Skatteverket har ju inte ett skvatt att göra med om man kan välja till subvoofer eller ej. Väljer man till extrautrusting så skattas det ju bara uppepå Businessbilen förmånsvärde. inget konstigt alls med det.
Volvo Business ger ett lägre förmånsvärde än om du skulle plocka ihop motsvarande bil ur ordinarie lista. Detsamma gäller Bavaria-bilarna hos BMW. Nackdelen är dock att man ej kan välja alla options man vill eftersom bilen så att säga är paketerad i ett viss format men fördelen är som sagt ett lägre förmånsvärde. Rätta mig ifall jag har fel.
av Arese
joschua skrev:
Arese skrev:
joschua skrev: Det lät grymt billigt. Var det genom nått ramavtal eller privat. Ligger inte dessa runt 300 kkr idag ?
Hej

Mvh
Arese
Tänkte nästan att det var nått inbyte inblandat. Hur som helst ett bra pris!
Ja, fast vi fick grymt bra betalt för inbytet också; 175 kkr (195 med stödet om man lägger det där istället, det gavs till alla oavsett inbyte eller ej....) för en bil vi gav 203 kkr för 17 månader tidigare. Som sagt, de tiderna kommer nog inte igen i första taget.

Mvh
Arese
Användarvisningsbild
av Guligan
VolvoB20 skrev:
Guligan skrev:Självklart är det inte Volvos eget initativ att strypa valbara options till Businessbilarna. De är kampanjbilar och har fått godkänt av Skatteverket med en nettoprissättning även på förmånsvärdet. Då vore det ganska konstigt om det inte vore någon skillnad mellan kampanjbilen och en vanlig Momentum eller Summum. Därför finns det ett antal restriktioner på Businessbilarna. Så här har det varit på i stort sett samtliga kampanjversioner, t.ex. Limited Edition och allt vad de hetat.
håller int emed alls, Skatteverket har ju inte ett skvatt att göra med om man kan välja till subvoofer eller ej. Väljer man till extrautrusting så skattas det ju bara uppepå Businessbilen förmånsvärde. inget konstigt alls med det.
Då får jag försöka förklara lite bättre:
V70II 2,4D 175 Summum
Förmånsvärde: 4 458 kr/månad

V70II 2,4D 175 Business Summum
Förmånsvärde: 3 958 kr/månad

Förmånsvärdet är alltså ca 12% lägre - Vad finns det då som gör Businessmodellen så speciell att den kan få 12 % skatterabatt? Ja fram till i sensomras så fanns i praktiken ingen skillnad. Att Businessbilen är nettoprissatt borde egentligen inte påverka förmånsvärdet. Jämför t.ex. med företag som har generösa ramavtal och får 12-13% rabatt på Volvobilar och därmed kan få ner inköpspriset ännu lägre än motsvarande Business - det påverkar ju inte förmånsvärdet, för där finns ingen prutmån = Dyrare för tjänstebilisten.

VPS har genom åren tagit fram ett antal kampanjbilar, gemensamt för dem alla har varit att vissa options varit låsta. Det beror självklart inte på att dessa skulle vara mer svårbyggda eller liknande - utan för att man skall kunna bygga en nettoprissatt modell som går att motivera för Skatteverket att även nettoprissätta förmånsvärdet. En kampanjbil med begränsade valmöjligheter alltså. Hade det inte varit på det viset, kunde ju man slopa samtliga modeller som inte är Business då de blir ointressanta.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 10

Nu när dom har tagit bort körlägesr[…]

Haha, vi har olika synsätt märker jag. […]

077 och 085 skillnad

Vet någon om det är någon skillna[…]

Hej, var skall den här sensorn stickas in? IM[…]