Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Bosa
Detta är ju humor. TS efterfrågar alternativ för att plocka bort toppfartsspärren och folk börjar hojta om sportbilar och förlöjligar de som gillar att utföra någon som helst styling på sina Volvobilar.
Nu är det dags att Volvo skärper sig och plockar bort en massa lull lull-utrustning, det är ju bara en familjebil och vilken familj har behov av summum eller värre stereo med tillhörande sub. Och varför ens ha T6, V8, 2,5FT och D5 på repertoaren när det finns mindre motorer, en 2,0F eller 2,0D räcker för en familjebil oavsett om det är en AWD eller inte...;)

Varför inte låta folk ta bort sin toppfartsspärr, montera kromsargen för dimljusen från Ocean Race eller fråga om dubbla utblås utan att någon ska förlöjliga dem?
av JHg
Bosa skrev:Varför inte låta folk ta bort sin toppfartsspärr, montera kromsargen för dimljusen från Ocean Race eller fråga om dubbla utblås utan att någon ska förlöjliga dem?
Bra sagt! :-)-)
Användarvisningsbild
av Racetwin2
Instämmer med föregående två talare:-)

Ingen här har påstått att Volvo är en sportbil. Men om man köper en bil som från början är konstruerad för högre hastigheter (och som man faktiskt betalar en hel del för) så ser jag inte att det skulle vara fel med att vilja ta bort fartspärren.

Denna tråd som tagetuff skapade var endast om toppfatsspärr och jag tror vi rett ut att:
1: Det går att ta bort toppfartsspärren
2: Verkstäder (inkl Polestar) verkar vara ovilliga att göra det eller tar riktigt bra betalt.
3: Volvo gör det automatiskt om bilen är typad för det (Ex 2,5FT summum) från fabrik
4: Helbilsgodkännandet sätter till viss det stopp för detta om du ändrar det som är konfigurerat från fabrik och som står på registreringsbeviset (=i vissa fall olagligt) men tror inte det finns någon myndighet idag som verkligen ser till att det EU-dirketivet verkligen följs. Svensk bilprovning gör det inte såvitt jag vet.

Så om man inte får det borttaget från fabrik så gäller alltså att hitta en verkstad som är villig att göra det och sedan får det nog vara upp till var och ens samvete om man följer helbilsgodkännandet eller ej.

En parentes: För er som kört hoj så kommer ni kanske ihår när Suzuki släppte sin GSX-R 1100 med 87 hästar (eller om det var ännu lägre) i början av 90-talet......Jag skulle inte kalla det pubertal moppetrimmning att ta bort den restriktorplattan för att återfå de 150 hästarna hojen var konstruerad för. Oavsett man avsåg att köra som en vettvilling eller ej.
av erc
Efter att ha kollat upp ett antal nya V70 med sextontummare kan jag konstatera att de har, och enligt uppgifterna i bilregistret skall ha, däck med hastighetsklass V, dvs 240km/h. Lastindex skall vara 96, dvs 710kg per hjul eller 1410kg per axel. Även den mest tokutrustade V70 håller sig nog under dessa vikter.

Varför Volvo valt att ha en toppfartsspärr på 210km/h på bilar med sextontummare begriper jag inte riktigt. 240km/h hade varit mer begripligt (om än onödigt...).

En V70 2.5FT har uppgift i bilregistret om "Max hastighet, 210km/h". Oavsett sexton- eller sjuttontummare från fabrik. Nog borde väl de 231 hästarna förmå bilen att passera 210km/h!?!
Användarvisningsbild
av CarMan
Toppfart spärr, varför finns den?
Den finns av en enda anledning, att bilen då kan ha billigare däck (däck med lägre hastighetsklass)
Från fabrik kan du beställa bilen med andra däck, o då behövs inte den låga spärren på 210km/h, då typas bilen också för den högra hastigheten.

en bil som redan är levererad & är typas för 210km/h kan man inte på lagligt sätt ta bort spärren (varken volvo verkstan eller polestar trim, då dessa är unika då bilen fortfarande är laglig efteråt!!)
Användarvisningsbild
av VolvoB20
CarMan skrev:Toppfart spärr, varför finns den?
Den finns av en enda anledning, att bilen då kan ha billigare däck (däck med lägre hastighetsklass)
Från fabrik kan du beställa bilen med andra däck, o då behövs inte den låga spärren på 210km/h, då typas bilen också för den högra hastigheten.

en bil som redan är levererad & är typas för 210km/h kan man inte på lagligt sätt ta bort spärren (varken volvo verkstan eller polestar trim, då dessa är unika då bilen fortfarande är laglig efteråt!!)
Att typa om en bil med ny effekt måste ju vara 1000 ggr så svårt som att slänga på V däck och typa om den till 240 km/h.

Speciell som Volvointyget för högre effekt är rena skämtet då det säger att inget av buller, utsläpp och förbrukning inte ändras ett skvatt.

Då borde det ju vara ännu enklare att typa om för nya V klassade hjul .
Användarvisningsbild
av CarMan
Ja man kan tycka det är enkelt.
men det är ju massa byrokrati o kostnader bakom en typning (inte för kunden, men allt arbeta volvo måste göra först, för at du ska kunna typa bilen)

Volvo kan inte hitta på att utsläppen inte förendras, det måste stämma!
men vist skulle volvo kunna ta fram en verson utan 210km/h spärren, men detta inebär ju också att d som har en FT helt plötsligt inte hare en miljö bil, med allt vad det innebär!
sen så tror jag man gör en övervägning på hur stor efterfrågan är, är det värt pengarna att ta fram yttligare en mjukvara/typning, mot hur stor efterfrågan är.
av Hertz
Vet inte om man ska skratta eller gråta över vissa inlägg... alltså är vissa volvonörd eller ?. Toppfarstsspärren, varför finns den ?. Visst vissa modeller, typ 2.5FT krävde 16" för att klara förbrukningskraven, men vadå ?. Volvo har profilerat sig som världens samvete när det gäller bilar och säkerhet, och ?. Om nån vill ändra, ändra då för fan!. Jag blir så in i helvete irriterad på alla som ska tala om för andra hur dom ska leva sitt liv, typiskt vissa i detta forum. Nä, bäst är att göra allt man vill (förmoldligen olagligt enligt vissa) utan att skriva om det. Blåögda volvo dårar finns det tydligen gått om. Visst volvo är inte och kommer aldrig bli en sportbil i ordets rätta bemärkelse, men va fan, låt dom volvoägare som som vill köra fort göra det utan att ni ska ska ha besserwisser kommentarer på det.
/Henrik (som gör precis som jag vill utan att fråga volvonördar)
Användarvisningsbild
av Krollspell
VolvoB20 skrev:
Arese skrev:Haha, underbart :D

Kunde inte instämma mer!

Mvh
Arese

Det här var inte bra för oss två Arese, för vi är väl de enda på forumet som åker omkring i bensiare med dubbelturbo. Det måste ju tyda på allvarliga personlighetsproblem.

Nej ni lär knappast vara ensam med dubbelturbo i detta forum. Volvo kom med det 1998 men de visste ju ni redan och till era enormt häftiga sportbilar kom det som bekant 8 år senare, 2006.
Senast redigerad av 2 Krollspell, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av Krollspell
Fel och fel.....man får väl göra som man vill. Går man igång på en "dekaltrimmad" V70 må det väl vara hänt. Bara jag slipper möta dig just då din bil "går lite fortare".

Jämförelsen mellan Porsche och Volvo haltar ju lite. Volvo åker man med i, Porsche kör man!

Jag får väl gissa att nedvärderingen här på forumet är lite som då ett land ibland måste devalvera för att rätta valutan efter verkligheten :mrgreen:. Vissa verkar ju tro att Volvo kvalar in som häftig sportbil men det kommer aldrig att ske. Se bara på alla R-bilarna som liknade finlandsbåtar på banan. Hyfsat snabba rakt fram men sen då....?

Nej man är inte efterbliven (dum jämförelse) om man väljer Volvo om behovet är en trygg men osexig familjefraktare med lite premium wanna-be känsla. Väljer man däremot Volvo V70 då man egentligen är ute efter en sportbil för sitt eget höga nöjes skull eller (mer troligt) för att impa på grannarna är man ju lite snett ute. INGEN blir impad av en V70, inte ens med XC-grill, krom runt dimljusen och DUBBLA utblås (verkar vara mkt viktigt).[/quote]
[/size]

Vart har jag påstått att Volvo e en sportbil, lika lite som en BMW 335 är det?
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 14
Generator laddar ej batteriet

Byt lampan i instrumenthuset så löser d[…]

Mät på batteriet samtidigt som du f&oum[…]

Polestar 5

Ser riktigt bra ut, sen är frågan om &q[…]