Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Steff 99 skrev:
P1800 skrev:Hej,

jag beställde min 2,4d med elvärmare och kupeuttag Jag menar att det är bättre för både plånbok och miljö. På morgonen värmer jag bilen med el och på eftermiddagen med dieselvämaren, Tillsatsvämen har jag som regel avstängd eftersom jag inte uppfattar att den sänker förbrukningen på bilen när den redan är uppvärmd. När det är riktigt kallt, runt -20 till -30 behövs bränslevärmaren för komfortens skull. Jag tycker mig ha sett att momentanförbrukningen på färddatorn blir lägre också när det är så kallt. Svårt att säga säkert. Jag tror att det är en poäng med att inte använda tillsatsvärmaren under korta sträckor eftersom den knappast hinner göra nytta på 10 minuter, Däremot lär slitaget och sotbildning vara avsevärd. Men detta är mina teorier. Man skulle behöva mera data för att dra säkra slutsatser. Kolade med en verkstadskille som tyckte att värmaren alltid ska vara påslagen men mitt intryck var att han egentligen inte visste varför... Säkert finns det någon på forumet som har faktagrund och kunskap att utveckla detta ämne.

Ser man bilköpet på kort sikt så är det nog svårt att räkna hem extrakostnaden för elvämaren. man för ju rätt mycket diesel för 4000kr som elvärmaren lär kosta, Rent krasst är det säkert bättr ekonomi att stödladda batteriet istället för elvärme,
Att dieselvärmaren skulle påverka bränsleförbrukningen positivt är bara löjligt , den höjer förbrukningen med minst 10-15% om inte färddatorn är totalt missvisande , jag har en förbrukning efter färddatorn på 0.75 en verklig på nära 0.9l/mil.
Enligt verkstaden och flera här på forumet är det dieselvärmaren som tar mellanskillnaden.
M.a.o har jag en snittförbrukning på min Dieselvärmare på 0,15 l/ milen :roll:
Så kan du ju inte jämföra.
Du måste ju jämföra med vad bilen skulle dra helt utan dieselvärmare.
En kall motor drar mer än en varm. Efter det kan du se vad dieselvärmaren gör för positivt eller negativt på din förbrukning.
Sen brukar ju färddatorn vara en ganska bra glädjemätare den med.
Färddatorn visar väl inte värmarens förbrukning? Själv har jag mindre förbrukning under vinterhalvåret enligt färddatorn, antagligen beroende på vinterhastighetsbegränsningar. En del av körningen är motorväg. Verkliga förbrukningen vintertid är dock ca 0,7l/100km större just pga värmaren. Har 50 km arbetsresa och använder bränslevärmaren både hemma och på arbetsplatsen. Tyckte inte att det är någon ide att installera elvärmare, med dom pengarna får man mycket diesel.
Användarvisningsbild
av OFFO
Jag har både elektrisk och tiduret. Använder elektrisk på morgonen i carporten och sedan tiduret på jobbet. Jag tror absolut att jag går jämt ut eller plus både på att spara motorn, värmaren och diesel iom. att jag äger min bil privat. Nästan alla tjänstbilsförare som skriver här och de flesta skiter ju i bilen, bara den funkar så länge de har den. Imorse var det -19. 2h elektrisk gav +18 enl Garmin ecoroute hd när jag starta bilen. Men däremot kom inte bilen upp i mer än max +74 på 4,8mil. Men det var förmodligen alla dessa sölisar som inte ville köra fortare än 80 som jag inte kom förbi i all trafik...
Användarvisningsbild
av OFFO
apersson850 skrev:Hade du den inställd på att använda värmaren som hjälpvärme under körning då?
Ja, den står på auto. Vet ej om onormalt eller ej, om jag bör ringa verkstan.. Ett kylarskydd som förr i tiden :)

Verkar som att jag sparat en massa obehag idag... Oncall idag är ju inte värt något alls :) Tydligen något strul med tjänsten.
Användarvisningsbild
av ah17
Steff 99 skrev: Att "luftkvalitesystemet skulle ta bort avgaserna från dieselvärmaren är nog en önskedröm, på min monterade man ett annat avgasrör som slutar längre under bilen eftersom detta är ett känt problem.
Låter intressant detta. Verkstaden jag pratade med ville inte kännas vid att denna åtgärd finns. Det vore bra om man kunde peka på ett servicenewsletter till nästa försök.

Spontant tycker man att det vore bäst om avgaserna hade sugits in i motorns luftintag.
ah17 skrev:
Steff 99 skrev: Att "luftkvalitesystemet skulle ta bort avgaserna från dieselvärmaren är nog en önskedröm, på min monterade man ett annat avgasrör som slutar längre under bilen eftersom detta är ett känt problem.
Låter intressant detta. Verkstaden jag pratade med ville inte kännas vid att denna åtgärd finns. Det vore bra om man kunde peka på ett servicenewsletter till nästa försök.

Spontant tycker man att det vore bäst om avgaserna hade sugits in i motorns luftintag.
Det finns förlängning av avgasröret till värmen, även min verkstad har nämnt det, det är inte samma verkstad

Om luftkvalitesystemet inte stänger av för dessa avgaser, vad stänger det av för? Senapsgas?

Har du kollat på Biltema i Norrtälje?

Finns S/V60 T6/T8 med det större batteriet […]

Kopplar man ur knacksensorn kanske sådant sk[…]