Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

För de som inte har testat friktionsdäck kan jag rekommendera. Det är mer grepp än vad man tror.
Min egen efrarenhet av dem är att greppet minskar drastiskt när kanske 2-3mm är kvar av mönstret, har sånna på en bil på jobbet och körde de så långt ner det gick tills båda däcken fick sprickor i sig så luften flög ut. Detta hände på båda men då hade slitagevarnaren gått ner för länge sen. DVS byt däck i tid, man sparar ingenting på att köra runt med nedslitna däck.
av swemax
hansjkpg skrev:
swemax skrev:Eller så får vi hålla ner farten och ut avståndet de få dagar vi ändå talar om
Hur många håller avståndet ?? har haft lastbilar 4 m bakom flera ggr , känns jäkligt schysst och tryggt :o kör en timme på vilken vanlig väg som helst och se hur långa avstånd folk håller , man blir mörkrädd, dom tror nog att dom är rallystjärnor med superbromsar samt reaktionstid på 0 sek, bara att beklaga
Och därför måste du hålla samma avstånd till bilen framför dig eller?

Ditt däckval lär ju inte påverka hur snabbt bilen bakom stannar.

Se bara till att anpassa din fart och ditt avstånd till rådande förhållanden så går det nog bra.

Sen kan man alltid tända bromsljusen om nån ligger för nära, efter några gånger brukar de flesta ha fattat vinken :wink:
Användarvisningsbild
av Bosa
Åkte dubbfritt förut om åren och det var inga problem, bytte däremot till dubbdäck efter att jag skaffade fwd. Har en rejäl backe hem och med släpvagn och dubbfritt så var det inte alltid optimalt att ta sig upp. :)

För övrigt anser jag att det ska vara ett fritt val om man vill åka dubbfritt eller dubbdäck.
Jag hittade ett test (från förra året) där man jämför alla däck, dubb som friktion, i samma test. Normalt testar man ju båda var för sig och man vet inte hur bra de är jämfört med varandra.

http://www.automotorsport.se/biltester/ ... 082103.pdf

Det som förvånar mig lite är att friktionsdäcken är såpass bra på ren is samt att dubben är så bra på blöt väg. Vet ni något motsvarande test från i år?
av AndS
Den information som Vägverket skickade ut i veckan tycker jag har två bra artiklar kringa detta med dubb och icke dubb och en artikel som bl.a. belyser att antisladdsystem har betydligt större påverkan än däcksvalet.
http://publikationswebbutik.vv.se/shopp ... _3767.aspx
Där Tingvall betonar att en viss procent bilar ska ha dubbdäck för att det ska fungera optimalt.

Samt lite allmänt på deras hemsida.
http://www.vv.se/Trafiken/Bil/Dackvalet1/

Skillnaden mellan dubb och inte dubb har säkerligen blivit mycket mindre om vi tar hänsyn till moderna bilar med antispinn, ABS och antisladdsystem.
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Läste artikeln om antisladdsystem. Blev förbannad. :roll:

Tingvall menar alltså att har jag antisladdsystem på bilen så spelar det ingen roll vad jag väljer för däck. "Antisladdsystem har större betydelse för säkerheten än däckvalet". Hmm... hjälper antisladd när jag vill stanna på kortast möjliga sträcka... Nej det gör det inte.
av AndS
Det samlas statistik från anmäla olyckor med personskador som jag förstått. Antisladd minskar inte olyckor pga av förlängd bromssträcka, men hjälper till att undvika sladd så att man inte hamnar i motsatt körfält eller kanske sladdar av vägen, mm.
Det är nog inget att hetsa upp sig över eller bli förbannad, utan mest konstatera att det finns många olika typer av olyckor. Kanske Tingvall mest fokuserar på de som orsakar svåra skador eller dödsfall.
De analyser som görs utifrån insamlad statistik ger nog bättre underlag än de gissningar vi gör här på detta forum. :wink:
Skulle man fråga honom om stoppsträcka kanske han skulle framhäva ABS som viktigare för att få stopp och att kunna styra undan än själva däcksvalet, men det är bara en gissning. :)
Användarvisningsbild
av SvenB
~Kalle~ skrev:Läste artikeln om antisladdsystem. Blev förbannad. :roll:

Tingvall menar alltså att har jag antisladdsystem på bilen så spelar det ingen roll vad jag väljer för däck. "Antisladdsystem har större betydelse för säkerheten än däckvalet". Hmm... hjälper antisladd när jag vill stanna på kortast möjliga sträcka... Nej det gör det inte.
Varför bli förbannad? Han skriver ju mer allmänt, att stanna fort är ju bara en situation som uppstår. Vid övriga situationer kanske antisladdsystem hjälper mer än dubbar.
av AndS
Att få en hjälp att själv välja däcktyp utifrån de artiklar jag länkade till, är utifrån var du bor och hur du nyttjar bilen.
Det finns en artikel om taxi Åre som säger att de endast har en bil med dubbdäck utifrån att de behöver den för de absolut sämsta väderförhållanden.
Rätt eller fel, syftet är att hjälpa var och en att fatta sitt eget beslut utfrån lite olika förutsättningar.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 10
Generator laddar ej batteriet

Byt lampan i instrumenthuset så löser d[…]

Mät på batteriet samtidigt som du f&oum[…]

Polestar 5

Ser riktigt bra ut, sen är frågan om &q[…]