Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

OK,

Domkraft:
Skönt att jag inte behövt domkarften till den på v70ndå. Måste kolla upp bätre hur V70II kan lyftas. Jag frågade på forumet förut men fattar nog inte så bra då jag inte blev klokare av svaren. Skulel gärna se en illustrerad instruktion. Törs imnte sätta traäkloss på plåtfalsen i ursparningen i platsen. Befarar att det komemr att kosta 1000-lappar...

VX-damask
Undrar just om dom tankte alls och is å fall hur dom tänkte... Nåväl det kommer väl en R-designdamask får vi hoppas så att vi kan byta ut snikprylen! Annars gillar jag verkligen manuell låda och har svårt för att acceptera att automaten kör min bil. Jag har svårt att undvika att ha synpunkter på vad den gör och då växlar jag heller själv. Man har ju inte så mycket annat att göra då man änd sitter där. Dessutom kostar det ju en hel del i bränsle 10% och motsvarande på fordonskatten att köras automat. Men spaken är ju snyggare.
Cinom skrev:Volvo vs. Ford...

Lät val!

Kommer absolut inte bli någon tvåa för mig..
Står ju FoMoCo på allt, å e bara krångel å konstiga krångel dessutom.. Nej tack...
Du har inte tänkt på att det kan vara 100% Volvoutvecklat och ändå stå FoMoCo på prylarna?
Dvs för alla artiklar Volvo utvecklar som också används på andra bilar i Fordkoncernen...
P1800 skrev:OK,

VX-damask
Undrar just om dom tankte alls och is å fall hur dom tänkte... Nåväl det kommer väl en R-designdamask får vi hoppas så att vi kan byta ut snikprylen! Annars gillar jag verkligen manuell låda och har svårt för att acceptera att automaten kör min bil. Jag har svårt att undvika att ha synpunkter på vad den gör och då växlar jag heller själv. Man har ju inte så mycket annat att göra då man änd sitter där. Dessutom kostar det ju en hel del i bränsle 10% och motsvarande på fordonskatten att köras automat. Men spaken är ju snyggare.
XC70 har ingen gummidamask, verkar vara typ t-tech eller så, helt OK tycker jag, kanske kan den passa i "vanlig" V70?
P1800 skrev:El P-broms, kul grej men är det bra på något sätt? Misstänker att nöjet kostar en del i service utslaget på 10år...
Får spader på El P bromsen, hatar den som bara satan ibland. Tex.

Vill jag flytta bilen lite i garaget för att komma åt något framför bilen behövde jag bara böja mig in i förra bilen, loss bromsen och putta bilen lite bakåt.

-Nu måste man börja med att hämta bilnyckeln
-Hoppa in i bilen
-På med tändning
-Trycka på pedalerna
-Sen kan man loss bromshelvete

Samma manöver när man kopplar stora tunga släp som man inte orkar baxa, då puttade jag bilen lite iställlet så kroken kom exakt, men då blir det hela den omständiga prodeduren igen ovan.

Dessutom lång den gamla spaken perfekt bredvid växelspaken, man drog åt i samma moment som man lade i rätt växelläge vid parkering... nu ska man ned och fummla ui mörkret under instumentbrädan på vänstersidan. Ingen höjdare
VolvoB20 skrev:
P1800 skrev:El P-broms, kul grej men är det bra på något sätt? Misstänker att nöjet kostar en del i service utslaget på 10år...
Får spader på El P bromsen, hatar den som bara satan ibland. Tex.

Vill jag flytta bilen lite i garaget för att komma åt något framför bilen behövde jag bara böja mig in i förra bilen, loss bromsen och putta bilen lite bakåt.

-Nu måste man börja med att hämta bilnyckeln
-Hoppa in i bilen
-På med tändning
-Trycka på pedalerna
-Sen kan man loss bromshelvete

Samma manöver när man kopplar stora tunga släp som man inte orkar baxa, då puttade jag bilen lite iställlet så kroken kom exakt, men då blir det hela den omständiga prodeduren igen ovan.

Dessutom lång den gamla spaken perfekt bredvid växelspaken, man drog åt i samma moment som man lade i rätt växelläge vid parkering... nu ska man ned och fummla ui mörkret under instumentbrädan på vänstersidan. Ingen höjdare
Är inte det där en säkerhetsgrej också? Har ju hänt en och annan gång att halsdukar, kameraremmar och annat fastnat i handbromsspaken..
Jag tycker lastutrymmet var lite bättre optimerat på V70N. Vi ställer in barnvagn på längden bak i bilen. På V70II så måste vagnen (Brio Kombi) stå exakt mittplacerad i bagageutrymmet för att få plats. I V70N kunde man ställa in den vid sidan = Lättare att stuva.

I övrigt tycker jag det är svårt att finna nackdelar med nya bilen jämfört med V70N (speciellt med de snålare MY10-motorerna)
Nu när det börjar bli blött ute och folk fått på dubbdäcken har jag upptäckt något som jag trodde Audi A6 var ensamma om men nu har Volvo också "lyckats"!
(är det kanske en del i premiumsatsningen) :(
När man kört en längre sträcka i grisväder och öppnar bakdörrarna så är det skitigt som f_n på C-stolpens förlängning (den delen av bakre hjulhusen som täcks av dörren) så att eventuella baksätespassagerare löper överhängande risk att skita ner sig om de inte är försiktiga när de kliver i och ur.
Är det någon annan som observerat detta?
Senast redigerad av 1 swemax, redigerad totalt 0 gånger.
+ När jag häromdagen monterade extraljus så uppskattade jag verkligen att det är så lätt att plocka bort hela ljusarmaturerna på V70II. :D (som på Ford...) :-)-)
- Ingen belysning i "armstödsfacket" noterade jag häromkvällen.
+ Backspeglarna håller sig rena betydligt bättre.
- Men, som någon skrev tidigare så drar bakrutan igen så fort det är det minsta vått ute.
- Den lösa kassetten med bagagenätet känns lite sisådär. Blev väl enklare så iom det tre-delade ryggstödet.
+ Chassi-sättningen. Har hunnit köra lite på olika vägar nu med och utan släp. Bilen känns riktigt hyfsad för att vara så stor och tung. Nivåregleringen verkar också vara bra kalibrerad.

.
För det mesta är V70II en bättre bil och trevligare att leva med, tystare, komfortablare, bättre innerutrymmen , iPod usb gränssnitt.
Jag hade gärna behållt manuella p-bromsen, nyckeln istället för startknapp, den kraftigare motorvärmaren som klarade isfria rutor oavsett kyla. Min klarar inte ens isfritt vid -7 grader.
kave skrev:För det mesta är V70II en bättre bil och trevligare att leva med, tystare, komfortablare, bättre innerutrymmen , iPod usb gränssnitt.
Jag hade gärna behållt manuella p-bromsen, nyckeln istället för startknapp, den kraftigare motorvärmaren som klarade isfria rutor oavsett kyla. Min klarar inte ens isfritt vid -7 grader.
Du "slipper" nyckeln om du tar keyless, det är verkligen smidigt. Du behöver bara se till att nyckeln i fickan så funkar allt :-)-)
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 12

Yes det ingick på vparts! Dock ej lå[…]

Volvo xc90 2017 d5 R design

Vad visade den direkt efter service då?

D4 VEA dricker olja

Jag gjorde lite skärmdumpar på oljetryc[…]