Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Steff 99
ljungström skrev:Klaga inte på leveranstiden... Beställer du en ny Toyota Hilux idag får du den i juni om inte någon av handlarens utställningsbilar faller dig i smaken.
Och ..varför skall man beställa en Toyota Hilux ??? ?:-/
av bilgalen
Steff 99 skrev:
ljungström skrev:Klaga inte på leveranstiden... Beställer du en ny Toyota Hilux idag får du den i juni om inte någon av handlarens utställningsbilar faller dig i smaken.
Och ..varför skall man beställa en Toyota Hilux ??? ?:-/
Om man vill ha en bil som är bra i terrängen på RIKTIGT tex.
av swemax
Känns som ett klockrent alternativ till en XC60 ??:-/
Användarvisningsbild
av kave
Jag provkörde "nya" motorn i en XC70II 2010 med Automat häromdagen.
Synpunkter:
1. Farthållaren kan inte ställas till valfri hastighet, enbart i 5km/h intervall, dåligt
2. Automatlådan är precis lika dålig som tidigare, dvs den håller sig gärna över 2000 rpm hela tiden, särskilt vid långsam körning. Vidare växlar den upp direkt vid gasuppsläpp. Det är på tiden att Volvo ordnar ett val av egenskaper i lådan istället för den totalt onödiga adaptionen, som jag tvivlar på ens existerar.
3. Motorn var klart starkare tidigare i registret utan den turbokick som gamla D5 har

Precis som Fågeljazz säger tycks bilen tajtare ihopskruvad på något svårdefinerbart sätt.

Mina förväntningar på nya motorn var höga, de infriades inte helt. Motorljudet upplevde jag som högre än på min bil. Kan ha något att göra med att min bil gått 6000 mil och lånebilen 1000 mil.
Användarvisningsbild
av contour
kave skrev: Farthållaren kan inte ställas till valfri hastighet, enbart i 5km/h intervall, dåligt
Testade du att trycka på knappen som "återupptar vald hastighet" när farthållaren var igång?

På min V70 2.4D aut -10 med driver support så ökar nämligen den knappen hastigheten med 1km/h per knapptryckning när farthållaren är aktiv. Har ingen aning om samma gäller alla varianter (vanlig farthållare, adaptiv farthållare, manuell, automat, olika årsmodeller) men så fungerar det på min iallafall.

Jag brukar ställa in hastigheten hyfsat med plus/minus för att sedan fintrimma uppåt med återupptaknappen. Tycker det fungerar riktigt bra faktiskt. Eftersom plus/minus justerar i 5km/h-inervall går det klart snabbare att ändra önskad hastighet och jag får mer tid att koncentrera mig på trafiken.

/Martin
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
kave skrev:2. Automatlådan är precis lika dålig som tidigare, dvs den håller sig gärna över 2000 rpm hela tiden, särskilt vid långsam körning. Vidare växlar den upp direkt vid gasuppsläpp. Det är på tiden att Volvo ordnar ett val av egenskaper i lådan istället för den totalt onödiga adaptionen, som jag tvivlar på ens existerar.

Eftersom Martin svarade på farhållaren tar jag det om automatlådan! :)

Du provkörde en demobil va? En inte allt för vild gissning är att den har fått gå som f*n! Då har lådan ställt om sig efter den körningen. För ett par veckor sedan hade jag en helt ny XC70II D5 automat och den växlade helt perfekt! Men den hade bara gått ett par mil när jag tog den.
av perhall
XC90_Executive skrev:
kave skrev:2. Automatlådan är precis lika dålig som tidigare, dvs den håller sig gärna över 2000 rpm hela tiden, särskilt vid långsam körning. Vidare växlar den upp direkt vid gasuppsläpp. Det är på tiden att Volvo ordnar ett val av egenskaper i lådan istället för den totalt onödiga adaptionen, som jag tvivlar på ens existerar.

Eftersom Martin svarade på farhållaren tar jag det om automatlådan! :)

Du provkörde en demobil va? En inte allt för vild gissning är att den har fått gå som f*n! Då har lådan ställt om sig efter den körningen. För ett par veckor sedan hade jag en helt ny XC70II D5 automat och den växlade helt perfekt! Men den hade bara gått ett par mil när jag tog den.
Det där är ju ett problem med alla (tror jag) adaptiva automatlådor: de vet inte exakt hur jag tänker köra. Själv blandar jag lugn och hetsig körning friskt. Det funkar aldrig så bra med moderna automatlådor som med min 2000 Merca SL 500... /PH
av bilgalen
Vad är det egentligen man vill uppnå med en adaptiv låda? Bara för jag har kört 20mil motorväg på ett visst sätt innebär ju inte det att jag vill köra likadant nästkommande 20mil?

Verkar som man använder mordern teknik på fel sätt här. Jag vill ha en låda som låter mig köra precis hur jag vill när jag vill. Den ska ge fan i att gissa hur jag troligen vill köra :)
Användarvisningsbild
av StringerBell
perhall skrev: Det där är ju ett problem med alla (tror jag) adaptiva automatlådor: de vet inte exakt hur jag tänker köra. Själv blandar jag lugn och hetsig körning friskt. Det funkar aldrig så bra med moderna automatlådor som med min 2000 Merca SL 500... /PH
Min käpphäst sedan länge... de traditionella lådorna var bättre. Den enda "nya" teknik värd namnet är dsg/powershift. Geartronic är ju inte ens snålare än en traditionell låda. Steptronic som sitter i farsans 320 2004 har inte ens ordentlig lockup utan kör med något slags halv-lock-up även på högsta växeln även vid konstant fart. Den drar otroligt mycket bensin för sin storlek. Jag älskade lådan till min Audi V6 1993. Hade den bara haft en femte växel vore den helt perfekt. Växlade lika mjukt även i minus 20. Riktig lockup på de översta växlarna, ingen skum halv-låsning som på endel moderna lådor.
Användarvisningsbild
av kave
perhall skrev: Det där är ju ett problem med alla (tror jag) adaptiva automatlådor: de vet inte exakt hur jag tänker köra. Själv blandar jag lugn och hetsig körning friskt. Det funkar aldrig så bra med moderna automatlådor som med min 2000 Merca SL 500... /PH
Skönt det där om farthållaren. Vet ni hur man kan få den att fungera om DSTC är avslaget också?

Nä, det är ett dilemma. Det hade varit mycket bättre med åtminstone en Sportknapp eller liknande som gör att den inte växlar upp direkt så fort man släpper gaspedalen.
Återigen, jag varierar min körning hela tiden så hur någon adaption ska förstå det är jag inte med på.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Hej jag har märkt att det kommer diesel ur av[…]

Skruvat i luftfjädringen sen spa xc90in lans[…]

Rätt namn för denna komponent är: M[…]

Tack - Återkommer!