Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av swemax
Ronnbaeck skrev:Jag vill även påpeka att den som har/haft en volvo d5 185hk av förra generation och som vill byta upp sig till lite bättre fartresurer kommer inte bli nöjd om den köper en ny Volvo V70II d5 205hk. Den har samma fartreseruer som den äldre d5.an. Det beror på att Volvo V70II är tyngre plus att den ahr 25% mer luftmotstånd. Därför ska man köpa till polestar till nya d5.an. Den kommer då att accelerera 0-100 på 7.8s. Förra generationen Volvo V70 med d5 (185hk) och dagens generation Volvo V70 d5 (205hk) går båda exakt 0-100 på 8.5s
Skulle vara intressant att veta hur många som köper en diesel för att åka runt och 0-100 rejsa :wink:

Dessutom är det väl ganska svårt att få tag i en fabriksny V70N 185hk
av Halvmas
Ronnbaeck skrev:Jag vill även påpeka att den som har/haft en volvo d5 185hk av förra generation och som vill byta upp sig till lite bättre fartresurer kommer inte bli nöjd om den köper en ny Volvo V70II d5 205hk. Den har samma fartreseruer som den äldre d5.an. Det beror på att Volvo V70II är tyngre plus att den ahr 25% mer luftmotstånd. Därför ska man köpa till polestar till nya d5.an. Den kommer då att accelerera 0-100 på 7.8s. Förra generationen Volvo V70 med d5 (185hk) och dagens generation Volvo V70 d5 (205hk) går båda exakt 0-100 på 8.5s
Gamla D5:an har en helt annan motorkaraktär än den nya då den upplevs som en råare men samtidigt livligare motor om du frågar mig. Den nya är betydligt tystare och du upplever inte alls den ketchupeffekt som den gamla hade. Körmässigt är det en stor skillnad.
av Twendor
Ronnbaeck skrev:d5 är enlight mig ett bättre köp då du 205 hk istället för 163 för en liten peng.. Polestar kommer att släppa trimmsatser till dessa motorer i januari som man kan välja till då man beställer en nya volvo.. 2.4d 163hk motorn kommer hamna på ca 200hk och d5 205hk kommer att hamna på cirka 230hk. Andrahansvärdet för bilen kommer att bli högre då du väljer polestar till. Min pappa kommer att köpa en Röd Volvo v70 d5 awd Aut. medpolestar plus med r-design. Enligt mig så tror jag r-design är också ett bra köp då får med utrustningsnivån momentum som är värt 20 000kr 18" fälgar, plus lite bling bling som två stycken kromade avgasrör som är mycket trevliga att titta på. Även fronten är mycket snyggare med en del kromade detaljer. Utseendet blir mycket snyggare och den kommer att sticka ut ganska mycket från en del riktigt tråkiga Volvo v70II bilar. Att det står d5 istället för 2.4d på bakluckan kommer att ge mer status till din nya bil.
Vi i Norge har et prispåslag på 85 000 Nkr mellom 2.4D(163 hk) og D5(205 hk). Ikke akkurat småpenger. Men forskjellen dem imellom er ikke store. Hvis man ikke er opptatt av 0-100 da, der skiller vel et sekund.
Det koster et pristillegg på hele 0 Kr, å fjerne motoremblem på bakluken, noe mange velger å gjøre.
Men derimot når man åpner panseret(huven)står det D5 på alle dieselmotorer modell My10.
Användarvisningsbild
av Ronnbaeck
Var in och kolla på norges volvocars sida där det står det att volvo v70 t6 awd kostar 1 miljon norska kronor undrar hur mycket det är i svenska? för det lät ruskigt dyrt
Användarvisningsbild
av opA
Ronnbaeck skrev:Var in och kolla på norges volvocars sida där det står det att volvo v70 t6 awd kostar 1 miljon norska kronor undrar hur mycket det är i svenska? för det lät ruskigt dyrt
~Kalle~ skrev:Enl. valutor.se blir 1.000.000 Norska kronor 1.193.600 SEK :shock:
Va i helv. ? ?:-/

Och i Sverige kostar den 415.000 i standardutförande för att ?

Kanske skulle ta och öppna upp en Volvo ÅF på gränsen till Norge ? :mrgreen:
Norrmännen borde väl flockas..
av Twendor
Vi må betale rundt 800 000 Nkr for en velutrustet XC60 D5-awd også.
Derfor er det en fordel at nye 2.4D-awd også er et alternativ, sparer 85 000 på å velge den.
Men til tross for dyre biler i Norge, er det allerede solgt 1100 Xc60 i Norge på 1 år.
Användarvisningsbild
av LanFan
Johan, en liten korrigering angående min förbrukning...
Nu har jag kört drygt 1300 mil och senaste fyra tankningarna snittar jag 0,8 så det känns som den lossnat lite. Det kanske inte är fullt så avskräckande. Den gamle, man D5 FWD -07, snittade 0,69 på 13500 mil på samma vägar. Kan ju åxå tillägga att jag har en 245or som kanske inte rullar så lätt.

//J
Användarvisningsbild
av Bosa
VolvoB20 skrev: Dessutom finns AWD bara med Aut i V70II, i XC70II kan du völja mellan Man och Aut med D5an
Idioti om jag får säga min mening. Nästa bil blir en med 4wd och Volvo har inte mycket att erbjuda på den fronten om man som jag vill ha manuell. Har inget behov av en XC men vill jag åka Volvo med de utrymmena så är jag i så fall tvingad till en sån. Förstår ärligt talat inte hur Volvo tänkte där.
Användarvisningsbild
av Bosa
opA skrev:
Ronnbaeck skrev:Var in och kolla på norges volvocars sida där det står det att volvo v70 t6 awd kostar 1 miljon norska kronor undrar hur mycket det är i svenska? för det lät ruskigt dyrt
~Kalle~ skrev:Enl. valutor.se blir 1.000.000 Norska kronor 1.193.600 SEK :shock:
Va i helv. ? ?:-/

Och i Sverige kostar den 415.000 i standardutförande för att ?

Kanske skulle ta och öppna upp en Volvo ÅF på gränsen till Norge ? :mrgreen:
Norrmännen borde väl flockas..
Tyvärr så blir det inte billigare för norrmännen, är snordyrt att ta in en bil till Norge.

Fungerar cigg uttaget 12v? Fungera dimmer reglaget[…]

Haha, vi har olika synsätt märker jag. P[…]

Enligt denna artikel: https://www.volvocars.com[…]

Vi som beställt EX90

Nu har jag fått förhandsbesked fr&ari[…]