Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av modetime
Twendor skrev:Her er en link til en test av Xc60-Drive.
Bra forbruk til å være en biltest dette.

http://www.klikk.no/motor/bil/article495207.ece
Intressant. Tack!
Otroligt att det kommit ner til TESTFORBRUK, L/MIL:0,56 med 18" däck (kanske kört i testbänk då det inte påverkar?)?
Men detta stämmer bättre med mina siffor som är 0,88l/mil: "Vi logget også forbruket under by- og nærkjøring og endte opp på 0,86 l/mil. "
Användarvisningsbild
av VolvoB20
modetime skrev: Tack för svaret, tolkar det som att det verkar som något inte står rätt till med mitt exemplar..kanske behövs en nya mjukvara? Om din drar 0,7 och jag ligger på 0,77 med DRIVe.
Ehhhh... hur kan du dra en sådan slutsats? Körde en 50 milatripp landsväg med min XC70 D5 i går, slutade på 0.85 l/m :-O) för jag körde lite fortare än vanligt, har innan kört samma runda med bilen på 0.62 l/m då jag tog det lite lungnare.

Skillanden på 0.7 och 0.77 är ju lite motvind eller en omkörning man hoppar över. Eller dina 18 tummare tex.
av modetime
VolvoB20 skrev:
modetime skrev: Tack för svaret, tolkar det som att det verkar som något inte står rätt till med mitt exemplar..kanske behövs en nya mjukvara? Om din drar 0,7 och jag ligger på 0,77 med DRIVe.
Ehhhh... hur kan du dra en sådan slutsats? Körde en 50 milatripp landsväg med min XC70 D5 i går, slutade på 0.85 l/m :-O) för jag körde lite fortare än vanligt, har innan kört samma runda med bilen på 0.62 l/m då jag tog det lite lungnare.

Skillanden på 0.7 och 0.77 är ju lite motvind eller en omkörning man hoppar över. Eller dina 18 tummare tex.
För att Twendor kör en XC60 AWD som skall dra 0,1 mer än en DRIVe och ändå drar min dessutom 0,7 mer alltså (30% mer än vad som uppgivits från volvo vid blandand körning och jag jmf t.o.m med landsväg i detta fall..). På en stäcka jag kör väldigt ofta (ca 50 mil) körde jag mycket lungt för en gång skulle just för att kolla. Inte f-n :evil: påverkar då en enda extra omkörning eller lite extra gas på en så låg sträcka..Vilket jag inte gjorde heller..
Om nu 18" fälgar skulle lägga på 8-10% extra förbrukning får jag inte ihop sifforna i alla fall. Dessutom kör jag denna sträcka som en galning med min V70 D5 då kommer jag aldrig över 0,61 hur f-n jag än kör viket är helt otroligt bra, tar jag det lungt hamnar jag på 0,55 med V70:n.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Men hallå, nya XC70/XC60 är extremt känsliga för hur man kör och hur fort det går

Jag körde ju samma stäcka (52 mil) 2 ggr och andra gången drog det 37% :-O) mer bara för att jag låg på något lite mera.

Hur ska du då kunna jämföra exakt på centilitern mot Twendor ??? Kör ni lika, kör ni samma vägtyp, är det samma temp, samma däck osv osv....

Jag fick ju en diff på 37% och då var der SAMMA bil, SAMMA förare och SAMMA sträcka, bara lite fortare.

Mina gamla V70 D5or spelade det knappt någon roll hur man körde, man kunde dra på av bara satan och förbrukningen steg knappt.
av kajalfred
Hej där prova att nollställa mätaren på färddatorn ,det gjorde jag och med ett bättre värde vid nästa mätning som svar, jag kör min V70 2.4D 175ps på 0,61 blandat och då är det normal kör stil typ 120km motorväg och 80-90 lansväg, men försöker att hoppa över en växel när jag växlar upp och motor bromsar oftare vid inbromsning, ha de bra
av perhall
18" kan knappast göra någon skillnad.
Original 235-65-17 (den minsta dimensionen på XC60)
Nu 235-60-18
vad skulle det göra för skillnad? kanske 1-2 % om det är en annan däcktyp som är mindre lättrullande.
Sen är jag inte så imponerad av dieselförbrukningen. 0,77 för en D5 XC70 är vid blandad landsväg/motorväg är ju bara kanske 10% mindre än en V70 2,5T (ok automat och 4WD men dock bara 215-däck, men om man nu köper diesel för att spara... vilket man ju kan ana med dessa förbrukningsdiskussioner...).
Användarvisningsbild
av VolvoB20
modetime skrev:[Han rekomenderade också 2.6 till 2.8 kg/cm2 ringtryck för att köra så snålt som möjligt.
Min bil leverades med 3,3 kg/cm2 från volvo och jag har inte ändrat det. Varken stötigt eller ojämt slitage efter 1500 mil. Har 235 or.
av Halvmas
Jag upplevde definitivt att min nuvarande V70N AWD-07 blev snålare och smidigare fram tills jag gjorde första servicen från det att den var ny. Därefter har jag inte upplevt någon större förändring. Ligger nu på 0,85 i snitt och jag kör inte snålt. Första halvåret kom jag sällan under litern. Att man inte väljer AWD till bilen finns det minst 2 skäl till. Förmånsvärdet och förbrukningen ökar. Ja som sagt så har det med ekonomi att göra. Jag har i alla fall större nytta av markfrigången än av AWD även om jag gärna även haft det också så klart.
XC90 USA Köp med motorproblem

Det låter som ett totalhaveri och ett motorb[…]

V50 2.0D 2005.

V50 2005. 2.0D Turbo stänger av sig spontant.[…]

Volvo som inte startar.

Har du kollat så kamremmen är hel? &Aum[…]

Min jobbkompis hade två dörrar i polarv[…]