- lör 03 okt 2009, 21:43
#327308
Säga vad man vill om Volvo Assistans, men man har ändå rätt till ersättning enligt konsumentköplagen för kostnader du drabbas av i samband med felaktiga varor, och i vissa fall t.o.m regelrätta skadestånd.
Saxar rakt av från konsumentverket:
Skadestånd
Du kan dessutom kräva skadestånd i vissa fall. Du har rätt till ersättning för alla utgifter och förluster som du drabbas av på grund av fel på varan. Du kan också få ersättning för skada på annan egendom som tillhör dig eller din familj, exempelvis om en diskmaskin läcker vatten och skadar golvet.
En påstridig kund som kräver sin rätt kan få ut en hel del ersättning. Men handen på hjärtat...kräver vi normalt sett ens ersättning för bensin när vi lämnar in den trasiga brödrosten ? SnoddasD5 gör bara vad han har rätt till att göra, kostar det verkstaden 10000:- så kostar det verkstaden det för att dom anser att det är rimligt. Om det inte är väsentligt mer än vad det kostat SnoddasD5 så är det ingen investering, utan en skyldighet dom har enligt lag...
Om det händelsevis är mer än så, då är det en investering som verkstaden är beredda att ta för att man vill överträffa kundens förväntningar och då förhoppningsvis få en nöjd kund till sist.
/Thomas
Saxar rakt av från konsumentverket:
Skadestånd
Du kan dessutom kräva skadestånd i vissa fall. Du har rätt till ersättning för alla utgifter och förluster som du drabbas av på grund av fel på varan. Du kan också få ersättning för skada på annan egendom som tillhör dig eller din familj, exempelvis om en diskmaskin läcker vatten och skadar golvet.
En påstridig kund som kräver sin rätt kan få ut en hel del ersättning. Men handen på hjärtat...kräver vi normalt sett ens ersättning för bensin när vi lämnar in den trasiga brödrosten ? SnoddasD5 gör bara vad han har rätt till att göra, kostar det verkstaden 10000:- så kostar det verkstaden det för att dom anser att det är rimligt. Om det inte är väsentligt mer än vad det kostat SnoddasD5 så är det ingen investering, utan en skyldighet dom har enligt lag...
Om det händelsevis är mer än så, då är det en investering som verkstaden är beredda att ta för att man vill överträffa kundens förväntningar och då förhoppningsvis få en nöjd kund till sist.
/Thomas
Insert punchline here !_____________________________