Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Säga vad man vill om Volvo Assistans, men man har ändå rätt till ersättning enligt konsumentköplagen för kostnader du drabbas av i samband med felaktiga varor, och i vissa fall t.o.m regelrätta skadestånd.

Saxar rakt av från konsumentverket:
Skadestånd
Du kan dessutom kräva skadestånd i vissa fall. Du har rätt till ersättning för alla utgifter och förluster som du drabbas av på grund av fel på varan. Du kan också få ersättning för skada på annan egendom som tillhör dig eller din familj, exempelvis om en diskmaskin läcker vatten och skadar golvet.

En påstridig kund som kräver sin rätt kan få ut en hel del ersättning. Men handen på hjärtat...kräver vi normalt sett ens ersättning för bensin när vi lämnar in den trasiga brödrosten ? SnoddasD5 gör bara vad han har rätt till att göra, kostar det verkstaden 10000:- så kostar det verkstaden det för att dom anser att det är rimligt. Om det inte är väsentligt mer än vad det kostat SnoddasD5 så är det ingen investering, utan en skyldighet dom har enligt lag...
Om det händelsevis är mer än så, då är det en investering som verkstaden är beredda att ta för att man vill överträffa kundens förväntningar och då förhoppningsvis få en nöjd kund till sist.

/Thomas
Det klart man ska ha ersättning...........Bra jobbat

Jag begär alltid ersättning för resan då jag reklamerar trasiga prylar - varför ska jag åka omkring gratis för att lämna in defekta grejor
vist har man rätt enligt konsumentköplagen att begäre skälig ersättning för de UTGIFTER man haft. just därför jag fråga om han haft 10 000:- i utgifter.
Variosboy skrev:
CarMan skrev:"volvo har desutom en generös extra tjänst där du får gratis bergning & gratis hyrbil, men det räcker itne för somliga."

Det är vi bilköpare som betalar för det å ingen annan. Det är inbakat i priset på bilen, priset på service:ar och reservdelarna..

Inget är gratis här i världen!

Ja det är klart det ninansieras på någe vis !!!

men du måste hålle isär begreppen !
volvo bygger bilar & står för volvo assistans, det är också dom som säljer reservdelarna (till återförsäljaren)
men volvo utför inga servicar !!! det är det bara återförsäljaren som gör, så volvo får inte in några pengar på servicen (förutom de reservdelar som går åt)
shit! det där med utgifter är ju lite luddigt. vad kan man möjligtvis ha för utgifter? Bärgning? ingår.

Jag va inne på verkstad 6ggr med en bil jag hunnit äga i 3v. Fick häva köpet. Bara det tycker jag är underbart. Sen om man har rätt eller fel det är väl skitsamma när det kommer till kritan. Jag personligen har i.af ingen ork med att anmäla, stämma, begära skadestånd o.dyl.

vad gör man om säljaren sätter sig på tvären. Jag vet att om man har varit inne på verkstad 3ggr för återkommande fel, så har man rätt att häva köpet. Man har rätt att innehålla betalning. Hur fan då? Om man köper bilar på kredit, så har man ju redan full betalt bilen vid köpet. ÅF får ju inte direk pengarna pö om pö utan ens finansbolag köper ju loss bilen. så det argumentet faller. Sedan om ÅF blå nekar ersättning eller hävande av köpet. vad gör man???????

det är ju lätt o skriva att man skulle göra si o så.
Jag fiska lite o vart lite konfunderad...

enligt en källa så har trådskaparenblivit erbjuden en V70 som hyrbil, inte renault som han skriver ?
men den hade ingen dragkrok, så han fick ta sin inbytta S80 ?
Sen har det inte fixat fram nån ersättning på några 10 000:-

???????????? undrar vad som stämer o inte stämmer här??????????
wow. får passa sig då man skriver här på forumet :)))))))))) Kan alltid bli kollad med andra ord :))))))

Hahahaha... coolt och likna en V70 och renault. Undra om han visste vad det var de erbjöd :))))))))))))))))))))))

strongt ändå att ställa på hans gamla kärra, snyggt men lite överdrivet av ÅF.
Man kan tycka vad man vill om förhållandet mellan Volvo och dess återförsäljare, men det är säljaren som svarar mot kunden. Och man har inte enbart rätt till ersättningar för utlägg utan t.ex även förlorad arbetstid och förluster enligt normala skadeståndsrättsliga principer. Volvoassistans är utan tvekan bra och löser det mesta, men i de fall den inte gör det så är säljaren ansvarig för att lösa problemen, man kan väl påstå att Volvoassistans avlastar säljaren, och förenklar för kunden.

Skulle inte uuppgifterna itråden stämma så är det olyckligt, men principerna gäller i alla fall likafullt...

/THomas
Vänster helljus lyser inte (c30)

Kolla säkring F59 på CEM-modulen. Om de[…]

stompunkter, jordningspunkter

Bifogar begärda jordpunkter för klimatan[…]

Jag har en av de första bilarna, MY2016 D5, o[…]

Växellådan behöver inte vara d&ari[…]