Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Ett så kallat Troll kan det ju absolut vara. Men att bensin/etanol femman kommer att läggas ner är nog ingen högoddsare. Den säljer ju enbart i Sverige.
Mer intressant att få veta om det är sant eller inte. Om tidningar avslöjar nya bilmodeller eller om folk avslöjar att bilmodeller kanske läggs ner känns sak samma. Läser man vad personen skriver känns det som han har samma oro som många andra av oss här över framtidens motorer. Faktum kvarstår, om Volvo genomför det här så kommer märket att tappa mycket av sin glans och status och det vore förödande.

Sen fattar jag inte varför vissa tycker man ska slänga ut mer än 30 000 kr extra på en D5 jämfört med 2.5T i så fall? Den minskade förbrukning kontra merpriset gör ju att dom flesta aldrig hämtar tillbaka dom pengarna och man får på kuppen dessutom sämre prestanda.
Senast redigerad av 3 Krollspell, redigerad totalt 0 gång.
LasseRe skrev:En liten fundering om trådskaparen. Halifax blev medlem igår kväll, "avslöjade" sen att Volvo ska sluta med sina kraftfullaste motorer. Lämnade inga uppgifter om vilken sorts motorer som ska ersätta dom. Halifax återkom sen inte till forumet för att delta i uppföljningen eller svara på frågor om sina källor. Är man bara lite konspiratoriskt lagd så verkar det hela vara ett klumpigt försök till varumärkessabotage riktat mot Volvo. Vad tror ni?
Intressant teori, det verkar märkligt att ta bort dom motorer som jag gissar är rätt intressanta på många marknader som inte har drabbats av "miljöhysteri" ännu. Att dom tonar ner dom här hemma har ju redan visats genom att man tog bort XC60 T6 efter att den hade varit beställningsbar någon månad bara, orsak var "låg efterfrågan", jo eller hur...

Med andra ord, inte omöjligt att dom försvinner från svenska marknaden, men world wide? I USA så finns XC60 bara med 3.2 samt T6, att ta bort dom och ersätta med diesel? S80 finns med 3.2, T6 samt V8, ersätta med diesel? Så vitt jag kan se så finns inga dieslar eller så kallade miljömotorer att tillgå i USA på någon av Volvos modeller, och att dom motorerna skulle försvinna 2010 och ersättas med något som är gångbart i USA utan att det redan fanns information i alla ledande motortidningar verkar otroligt.

Men visst, bara för att det verkar otroligt så är det inte omöjligt, eller...
andreas_lofgren skrev:
marcbe skrev: Vad är det som säger att en bil som presterar 300hk från en bensin-V8 är mer premium än en bil som presterar samma 300hk från en kombination av dieselmotor + elmotor?
Ljudet och känslan. Diesel har man i grävskopor.

Bensinsförbrukning är närmast att anse som akademiskt (jag vet att EU plus motorjournalister tycker annorlunda) i bilar som kostar kanske 7000-10000kr netto i månaden bara i värdeminskning.
"Diesel har man i grävskopor"

Bäst i år!

Tack för de orden Andreas!
Jag tror faktiskt inte på att Volvo kommer ha en D5 205 hk som top of the line. Helt enkelt. Det låter alldeles för orimligt. Vi får se vad som händer men jag är helt säker på att det kommer vassare motorer än så.
Saknar själv 3,2:an, dåligt vrid som de flesta 3-liters raka sexor men härligt ljud o rätt mycket premiumkänsla jämfört med en D5... (gamla D5, nya har jag inte provat)
PH
andreas_lofgren skrev:
marcbe skrev: Ljudet och känslan. Diesel har man i grävskopor.

Bensinsförbrukning är närmast att anse som akademiskt (jag vet att EU plus motorjournalister tycker annorlunda) i bilar som kostar kanske 7000-10000kr netto i månaden bara i värdeminskning.
Diesel har man i GRÄVMASKINEN. I grävskopan har man sand, grus, jord eller annat lämpligt material.
Min åsikt är i alla fall att den som tycker att bränsleförbrukning bara handlar om kostnader, och inte om miljö, är ungefär lika modern i sitt tänkande som de som hävdar att man borde avskaffa katalysatorn. Ni minns väl diskussionerna 1987... bilen blir tröttare, törstigare, katalysatorn håller 8000 mil... iofs var det lite så i början men men...

Däremot är det ju väldigt synd att många tillverkare, eller kanske alla om man ska vara krass, bara optimerar små dieselmotorer. Det går givetvis att göra lika mycket på en A6 4,2 (finns den längre?), en BMW 550 eller E500 - bilar med EU-mix kring 11-12. Men de kommer ner i 9,5 vilket symboliskt känns fel. Dock kommer jag alltid att älska stora bensinmotorer med 5+ cylindrar. Har kört mycket S80 3,2... i en mening en dålig motor: dåligt vrid, lådan växlar inte superbra, törstig som sjutton i stan... men låter fantastiskt och är kul att varva! Den känslan kan en A4 1,9 TDIe aldrig ersätta!

Snälla Volvo och alla andra, jobba lite på att snåloptimera V8:or och sexor så att vi får ha dem kvar!!!
PH
R_199 skrev:
andreas_lofgren skrev:
marcbe skrev: Ljudet och känslan. Diesel har man i grävskopor.

Diesel har man i GRÄVMASKINEN. I grävskopan har man sand, grus, jord eller annat lämpligt material.
Då kan man ju sitta i tanken och manövrera "skopan"!
perhall skrev:Snälla Volvo och alla andra, jobba lite på att snåloptimera V8:or och sexor så att vi får ha dem kvar!!!
PH
Fast där ligger ju Bmw vädligt långt framme. Nu har jag inte koll på hur det ser ut med 550 (V8), men kollar man på sexorna så ligger ju Bmw riktigt lågt i förbrukning. Ta tex en 325 med 218hk. Fina prestanda och förbukning som ligger under många andra tillverkares 4-cyl alternativ.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Här måste man istället ut till[…]

Har du något Art.nr eller liknande på[…]

Cigg-uttag maxström?

Hej Det står i instruktionsboken. Max str[…]

Parkslide är undantaget kravet på utr[…]