Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

CarMan skrev:vist går bilar i baklås, men det är extremt ovanligt, o när det händer så är det oftast en låskista som struler, inte alla bilens låskistor.

att låsa in en bilnycke är inte enkelt med dagensbilar, så det behöver man inte vara orolig för.

sen så har ju de fläsra volvo asistans idag, så det är bara att ringa så bergar dom bilen & du får en hyrbil, bra mycke smartare än att själv betala en ruta & saneringen (det är ett rent skitgör att få bort allt glas)
jag har jobbat i branchen i 15 år, o aldrig har jag behövt panga en ruta för att komma in i en bil (kan inte ens komma på att jag fått in nån bil där ägaren gjort det heller)

enda argumentet för att köpa härdat glas är att det är biligare...
Ett scenario som inträffar ibland är följande.
Föraren låser upp bilen med fjärren, öppnar bakluckan och lastar in allt som den bär på. I samma veva som allt lagts in har personen kommit åt låsknappen av misstag och då denne drar igen bakluckan är bilen låst med nycklarna i. Ett annat är att det lilla barnet kommer åt låsaknappen när det sitter i bilen och sedan inte förstår eller kan öppna bilen igen. Om då jackan med nycklarna befinner sig i bilen så är man tyvärr utelåst. I de fall när nyckeln sitter i tändningslåset så är det lättare att öppna bilen eftersom du har fler möjligheter att öppna bilen då. Detsamma gäller även för det instängda barnet så klart. Att försöka prata genom rutan på en bil är inte lätt ska du veta. Fråga vilken bilbärgare som helst.
Varför skulle man slänga in nyckeln i bagageluckan?
Om barnet kommer åt låsknappen så har jag ju nyckeln i handen?

...och så vidare. Nja, det känns som några målar fan på väggen lite väl mycket i den här tråden. Olyckliga inlåsningar kan så klart hända men hur ofta blir man så desperat att man måste slå sönder rutan istället för att hämta reservnyckeln?
andreas_lofgren skrev:Varför skulle man slänga in nyckeln i bagageluckan?
Om barnet kommer åt låsknappen så har jag ju nyckeln i handen?

...och så vidare. Nja, det känns som några målar fan på väggen lite väl mycket i den här tråden. Olyckliga inlåsningar kan så klart hända men hur ofta blir man så desperat att man måste slå sönder rutan istället för att hämta reservnyckeln?
Som sagt Andreas så händer olyckor av det slaget relativt sällan men de händer tyvärr. Ville bara påpeka att det fanns ett skäl till varför man ej kan vilja ha laminerade rutor. Jag känner till ett fall där de var tvugna att panga rutan och i det fallet tog de bakrutan för att undvika glassplitter på barnet. Hade inga personer eller djur varit med i situationen så hade man självklart hämtat reservnyckeln men nu var det inte så utan man fattade ett snabbt beslut. Sånt händer... men visst är det ytterst sällan.
swemax skrev:
andreas_lofgren skrev:
swemax skrev: Med det resonemanget så behövs ju inte bälte eller airbag heller???
Läs igen. Hur ofta krockar du på ett sådant sätt att du inte kan räddas på grund av att rutorna är laminerade, är frågan.
Precis!

Har tack och lov aldrig krockat så att någon airbag löst ut och enligt ditt resonemang så skulle det då vara onödig utrustning!!!

Det är ju i dessa sammanhang inte hur ofta något sker (om inte typ extremt sällan och väldigt dyrt att förbygga) som ligger till grund för beslut Utan OM det kan hända, för min del har jag haft laminerade rutor på min förra bil men valde bort det till nya då jag inte heller tyckte att bullerdämpet var så extremt som beskrivs här iofs en XC90 och skilnaden kanske är större på V70.
Åkte dock 90 mil i en XC70 häromveckan och stördes inte av att den var bullrig utan laminerat.

Problemet är väl inte när räddningstjänsten är på plats utan OM man skulle fastna när de inte är på plats.
Iofs skulle det inte vara så nice att behöva vänta på att de klipper av taket vid en brand
Eller om man skulle råka hamna i drickat med bilen

Många OM men eftersom det inte kostar nogot att välja bort så var valet enkelt för mig och jag tog driver support paket istället.
Riktigt nice med ACC och slippa trimma cruisen varje gång man hamnar bakom någon 8)
Jag har läst allt som är skrivet och ordet placeboeffekt är nog på sin plats. Jag blev osäker eftersom jag beställt en ny V70 och kanske kunde ändå klämma in laminerade rutor ändå. Jag provade därför en V70 med och utan laminerade rutor på Bilia, jag bad att säljaren inte skulle tala om vilken som var vilken. Jag kunde inte peka ut vilken som var vilken, båda D5 var lika tysta. Däremot när jag visste vilken som hade laminerade rutor så kunde jag ana skillnaden (tror jag).

Konstigt att jag lever idag egentligen. När jag var liten kröp jag omkring i pappas Amazon, ibland sov jag på hatthyllan. Barnstol fanns att köpa vet jag, men var sällsynt på den tiden. Pappa körde istället lugnare när vi barn var i bilen. Risken att något skulle hända fanns ändå inte, "sånt händer bara andra". Ibland provade pappa toppfarten på Amazonen. I 170 km/h var vi barn mäkta imponerade över pappas förmåga att hålla den slingrande och gungande 60-tals bilen på vägen. Sen kom bilbälteslagen och därefter har det rullat på...
Jag läste att i Sverige har vi 1/10 -del så många dödsolyckor per person jämfört med USA. Att vi åker mer kollektivt här är väl en del av sanningen, men knappast hela...

Jag har varit illa i diket en gång och kunde knappt öppna dörren för att komma ut. Lite värre och jag hade behövt slå ut rutan, men en laminerad ruta hade jag inte klarat det inifrån bilen.

Förvånandsvärt på detta Volvo-forum då Volvo är ett föredöme i säkerhet kläcker folk ur sig:
"Hur ofta krockar du på ett sådant sätt att du inte kan räddas på grund av att rutorna är laminerade, är frågan" :roll:
Har de inte fattat någonting? Eller är de som indianerna orädda för att dö eftersom reinkarnationen ändå återföder dem till något bättre för varje gång...

Att Volvo överhuvudtaget har laminerade rutor som tillval beror enligt BIlia på att marknaden kräver det. Audi, BMW m.m. har det som tillval och då måste ocks Volvo ha det.
Freddan1 skrev: Förvånandsvärt på detta Volvo-forum då Volvo är ett föredöme i säkerhet kläcker folk ur sig:
"Hur ofta krockar du på ett sådant sätt att du inte kan räddas på grund av att rutorna är laminerade, är frågan" :roll:
Har de inte fattat någonting? Eller är de som indianerna orädda för att dö eftersom reinkarnationen ändå återföder dem till något bättre för varje gång...

Att Volvo överhuvudtaget har laminerade rutor som tillval beror enligt BIlia på att marknaden kräver det. Audi, BMW m.m. har det som tillval och då måste ocks Volvo ha det.
Eftersom du angriper mig så tycker jag att du istället för att raljera och komma med storys från 70-talet försöka komma på ett exempel där räddningstjänsten tvingas gå in genom rutorna? Mest eftersom det aldrig händer. Orädd för att dö eftersom jag valt laminerade rutor? Det var nog bland det dummaste jag har läst. Skulle rutorna döda mig eller?

"Attack of the laminated windows" - låter som en B-film av rang...
Angripa? Nej, det tonläget är flera snäpp för högt. Ärligt talat ursäkta så mycket om det har uppfattats så. ??:-/

Givetvis kommer rutorna inte att döda dig. Men tyvärr kommer du inte att kunna ta dig ut om olyckan är framme och elen lagt av. Men du behöver inte oroa dig för det, det gäller inte för dig ändå för du krockar ju ändå inte på ett sådant sätt så att rutorna spelar någon roll. Önskar att jag också hade den förmågan, det är en gudagåva du har fått. Lev väl!
Senast redigerad av 1 Tomas88, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: Onödig citering.
Om bilen är smälld så hårt att jag måste ta mig ut genom rutorna, lär jag inte vara själv vid medvetande...

Kan fortfarande inte förstå hur du kan få det till att det skulle vara farligt med rutor som INTE splittras när du krockar.
andreas_lofgren skrev:Om bilen är smälld så hårt att jag måste ta mig ut genom rutorna, lär jag inte vara själv vid medvetande...

Kan fortfarande inte förstå hur du kan få det till att det skulle vara farligt med rutor som INTE splittras när du krockar.
Det räcker med att köra ned i ett djupt dike så kan inte dörrarna öppnas, det hände för mig en hal vinter vid ett älgsafari. Splitter har inget med saken att göra (vad fick du det ifrån?). Grejen är att du inifrån bilen inte klarar att göra sönder rutorna för att kunna krypa ut. Med min glashammare tar jag relativt lätt sönder rutan för att kunna ta mig ut. Laminerade rutor håller förvisso tjuven utanför bilen, men passagerarna kan förbli instängda vid en olycka.
Det hela är en prioriteringssak, för mig gäller det att kunna ta sig ut fortast möjligt.
Men alla är ju olika, en del föredrar att prioritera att förhindra intrång av tjuvar. Istället kan man ju tömma bilen och hoppa dyraste stereon.
Okay. Så nu sitter du vid medvetande i ett dike med hela fönster.
Förslag:
1. Dra ner rutorna
2. Gå ut genom en annan dörr (jag skulle vilja se det dike som blockerar 4 st dörrar...)

Som sagt, är bilen så smälld att varken el eller dörrar fungerar så har du inte en chans att själv ta dig ut ändå. Räddningstjänsten får garanterat ut dig ändå - laminerat eller inte.

Eller du kanske tror att alla bilar exploderar om man inte tar sig ut 10s efter krock som i amerikanska filmer? :wink:

För övrigt har jag inte laminerade rutor för att hålla tjuven ute (även om det är väldigt skönt) utan för att ljudnivån sjunker dramatiskt. Att åka runt och späka mig i en bullrig bil bara för att det eventuellt skulle komma en helt osannolik olycka (inte olyckan i sig, men att rutorna skulle vara ett problem) är inget som intresserar mig.
Freddan1 skrev: Jag har läst allt som är skrivet och ordet placeboeffekt är nog på sin plats. Jag blev osäker eftersom jag beställt en ny V70 och kanske kunde ändå klämma in laminerade rutor ändå. Jag provade därför en V70 med och utan laminerade rutor på Bilia, jag bad att säljaren inte skulle tala om vilken som var vilken. Jag kunde inte peka ut vilken som var vilken, båda D5 var lika tysta. Däremot när jag visste vilken som hade laminerade rutor så kunde jag ana skillnaden (tror jag).

---------------
[/quote][/quote]

Jag tror du skall ta och läsa mitt första inlägg (som skapade tråden) en gång till. Jag körde alltså inte en testsväng runt bilhandlaren för att komma fram till skillnaden, utan 16 mil per bil efter varandra. Och tro mig, skillnaden i ljudvolym är stor..... Så placeboeffektekten kanske snarare ligger hos den som inte vill höra ljudet för att försvara sitt inköp utan?

F.ö. tycker jag att det är lite förvånande att ingen lyft fram att laminerade rutor på S60 och V70N lyftes fram i deras "Säkerhetspaket" runt årsmodellerna 03-06 (typ). Det hade dom förmodligen inte gjort om det dött massvis med resenärer hade blivit fast inuti en bil med laminerade rutor och omkommit pga detta.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 9
Trasig Renault Scenic

Ja man måste nog ha något annat ä[…]

Jag får ingen träff på detta &oum[…]

Beställde sån här https://fordonsd[…]

Har fått tillbaka styrenheten nu och det vis[…]