Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av AndersP
Jag har värmare, tidur och fjärr.
Och hittills känns det som helt bortkastade pengar med tidur och fjärr
Elektrisk värmare med kupévärmare är den enkla och problemfria valet.
Batteriet räcker helt enkelt inte till med tiduret och fjärren om man kör ca 30 min efter användade av värmaren på mellan 20-30 min
Att det skulle behövas hålla på att rådda med batteriladdare var och varannan dag, det nämnde aldrig säljaren. Han sa "kör du 30min ska du kunna värma lika länge, det ska inte vara några problem"......hm en viss optimism eller ?
Användarvisningsbild
av snoddasD5
Har haft sen 2002 på mina V70 dieslar har haft 4st värmare kör jag från cirka okt till april 2gånger varje vardag kör ibland på helgerna har aldrig laddat batteriet och har aldrig haft slut ström fattar inte vad ni har för strul.
Användarvisningsbild
av StringerBell
snoddasD5 skrev:Har haft sen 2002 på mina V70 dieslar har haft 4st värmare kör jag från cirka okt till april 2gånger varje vardag kör ibland på helgerna har aldrig laddat batteriet och har aldrig haft slut ström fattar inte vad ni har för strul.
Det beror förstås på hur långt man kör varje dag också.
Användarvisningsbild
av AndersP
snoddasD5 skrev:Har haft sen 2002 på mina V70 dieslar har haft 4st värmare kör jag från cirka okt till april 2gånger varje vardag kör ibland på helgerna har aldrig laddat batteriet och har aldrig haft slut ström fattar inte vad ni har för strul.
Värmaren tar slut på batteriet, ska det vara så ?
Värma 20 min åka 30 ska väl funka ?
Hur ser din värmetid kontra körtid ?
En mek sa till mig att batteriet tar mycket stryk innan bilen levereras till kund, åker man sen mycket korta sträckor 30 min eller mindre, får batteriet aldrig tid att ladda upp sig...?
har åkt mycket såna sträckor i början men även 1 gång till och från Nyköping på ca 90min/resa.
Användarvisningsbild
av AndersP
Fråga från en lekman:
Kan man köra värmaren samtidigt som man laddar batteriet med en laddare ? ?:-/
Användarvisningsbild
av StringerBell
AndersP skrev:Fråga från en lekman:
Kan man köra värmaren samtidigt som man laddar batteriet med en laddare ? ?:-/
Oavsett det kan man ju koppla laddaren till ett tidur och låta den ladda batteriet till fullt under kväll-natt en gång i veckan. Har man lätt tillgång till eluttag är det ingen dum idé om man inte kör så långa sträckor.
Användarvisningsbild
av AndersP
Jomen det är ju som sagt lite råddigt på MY10 med kåpa över batteriet och för att komma åt minuspolen måste man ta bort en plastbit till + lossa på en list....
Är det nån som vet nån laddare där man ser hur många procent batteriet har kvar av krämen ? Den jag har till låns nu är en CTEK 7000 där ser man hel halv tom

Det vore ju smutt att få ordning på detta igår var jag hemma hos föräldrarna 20 min innan hemfärd gick jag ut på balkongen och startade värmaren med fjärren.
Varmt o gött när vi starta sen, men displayen visade "Värmare avstängd pga låg batterinivå". Då hade jag laddat hela natten, kört värmaren 29 min på morgonen, för att sen åka 25 min till jobbet. Värmde längre än planerat.
Känns ju inte helt hundra, är grejerna helt korrekta undrar en lekman
av Vålvå
En stor bov i dramat är batterier med tveksam prestanda gissar jag,tror inte att volvo monterar några deluxevarianter.
Kör man med värmaren mycket är ett kvalitetsbatteri lösningen.
av najk
Jag har haft bilen i 2veckor, kört någon längre resa på ca 30min annars mest stadskörning.
Jag har använt värmaren två gånger ca 15 min.
När jag ska ställa en automatisk extravärme klagar den på låg batterinivå.

Är lösningen att köra en längre sträcka så batteriet får ladda upp sig?
Användarvisningsbild
av StringerBell
Jag läste någonstans i forumet ett råd från Volvo om att köra lika länge som man värmer.

Jag provade min värmare för första gången i går. Fast jag trodde att tiden man ställde i på tiduret gällde när värmaren skulle gå på, men det är ju tidpunkten för när den skall vara varm och färdig. Det förklarade att den var avstängd - men varm - när jag kom ut 15 min efter inställd tid.

Jag tror dock jag inte kommer köra med värmaren annat än när det är frost varning. Jag har inte tillgång till el om batteriet skulle bli dåligt.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 11
Tätningsmassa ventilkåpa

Hej, ska vara till överdelen på kamk&ar[…]

V50 2,4 bensin, konstigt fel

Nu har jag plockat bort vattenpumpen. Den ser fin […]

Bak slits ju ganska fort oavsett, redan inför[…]