Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av perhall
StringerBell skrev:
perhall skrev:Mechanum känner jag inte till, är de auktoriserade är de säkert lika bra som Bilia (eller bättre!)!
Men nu kom prisuppgiften från Mekonomen, de är inte auktoriserade och jag kan inte tänka mig att Volvo låter bilägare få programvara uppdaterad gratis + garantireparationer utförda utan att man behöver säga till hos Mekonomen!/PH
Men Mekonomen-reklamen som gör på täta varv i TV-rutan skryter ju med att de kör med originaldelar och att nybilsgarantin gäller osv. Eller har jag hört fel?
Du har inte hört fel. Men de kan fortfarande inte uppdatera mjukvaran för GPS, växellåda, motorstyrning och parkeringsvarnare. Däremot gäller garantierna som vanligt. Dock är kanske goodwill mer tveksamt./PH
av Rille17
Jag kollade detta med mjukvaru uppd inför min 6000 mil service för min S80 D5 -07 med Volvo. Dom gör inga uppdateringar i mjukvaran vid service om inte några speciella kampanjer ligger rullande. Vad gäller felkoder så kan t.ex även Mekonomen göra samma analys med radering. Då min garanti gått ut innan min service så valde jag att göra samma service hos Mekonomen för 1700:- billigare än Volvo (4600:- på Mekonomen). Serviceprotokollet innehäller samma saker.

//Rille
Användarvisningsbild
av StringerBell
Rille17 skrev:Jag kollade detta med mjukvaru uppd inför min 6000 mil service för min S80 D5 -07 med Volvo. Dom gör inga uppdateringar i mjukvaran vid service om inte några speciella kampanjer ligger rullande. Vad gäller felkoder så kan t.ex även Mekonomen göra samma analys med radering. Då min garanti gått ut innan min service så valde jag att göra samma service hos Mekonomen för 1700:- billigare än Volvo (4600:- på Mekonomen). Serviceprotokollet innehäller samma saker.
Har Mekonomen någon motsvarighet till Volvo Assistans?
av Rille17
Inte vad jag vet,men jag tog även detta i beaktning när jag analyserade dessa 1700:- skillnad...och summerade alla gånger jag blivit stående vid vägkanten = 0 gånger. Dessutom täcker försäkring detta hyfsat bra i dom flesta fall.
Däremot tror jag att garantin på delar är samma som Volvo.

/Rille
av LOTEZ
snoddasD5 skrev:Du fick det ju billigt inget å gnälla över tycker du det är fört dyrt sälj bilen köp nå annat.
J---a attityd :-(O)

//LOTEZ
av perhall
Rille17 skrev:Jag kollade detta med mjukvaru uppd inför min 6000 mil service för min S80 D5 -07 med Volvo. Dom gör inga uppdateringar i mjukvaran vid service om inte några speciella kampanjer ligger rullande. Vad gäller felkoder så kan t.ex även Mekonomen göra samma analys med radering. Då min garanti gått ut innan min service så valde jag att göra samma service hos Mekonomen för 1700:- billigare än Volvo (4600:- på Mekonomen). Serviceprotokollet innehäller samma saker.

//Rille
Då fungerar marknaden som den ska. TYcker det är rimligt att det är 30% billigare på Mekonomen - ingen förlängd vägassistans och ev. inga uppgraderingar. Kanske någon som köper bilen tycker att en stämpel från Volvo i serviceboken är bättre. Hade det varit 10 eller 60 procent billigare hade valet varit enklare... /PH
Användarvisningsbild
av Thho
V70II D5 AWD Aut MY08, Bilia Spånga tog 4000 kr för 3000-milaservice. Nu fick dom iofs betala tillbaks en hel del för att dom smutsade ner bilen men billigt är det inte.
av perhall
Variosboy skrev:V70II 2.4D Första servicen: 2800:- Helmia i Karlstad.
Det tycker jag låter ok. Skulle tro att det kostar minst 2000 på Mekonomen och du får förlängd vägassistans, ev. uppdateringar mm. Kostade 2800 för min också när jag servade den på Skobes (Nyköping...)/PH
V60 sliter däck bak

Så där snett blir det inte av att cambe[…]

Helljussignal V50

Hjälp!! Var kan man enklast ansluta för […]

Jag har i många år haft en Festo kemik[…]

Ad-blue trix?

Då kanske det finns nåt att häll[…]