Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Funk
#308229
Inga av dem lär vara "samma gamla" efter som det påstås att ingen av dom gamla skulle klara Euro5 avgaskraven.

/Thomas
av Petzzon
#308430
Funk skrev:Inga av dem lär vara "samma gamla" efter som det påstås att ingen av dom gamla skulle klara Euro5 avgaskraven.

/Thomas
Vet inte när dessa krav börjar gälla iofs men finns väl inget som säger att alla är nya bara för detta??
Vad jag kan se är alla motorer klassade i Euro 4:a idag sen att dom nya klarar Euro 5 är en annan sak.

Pratat med ytterligare en handlare idag som påstår att det är exact samma gamla motor som innan (!63HP) och att denna lever kvar ett tag till pga av att man inte löst kombinationen AWD+Aut ihop med 175Hp versionen ännu.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#308464
Petzzon skrev:Pratat med ytterligare en handlare idag som påstår att det är exact samma gamla motor som innan (!63HP)
Ehhh hur menar du att det är "exact samma motor" som innan om.

-Ny turbo.
-Nytt avgas
-Nya spridare
-Nya glödare

-Ny högre effekt
-Högre vrid
-Lägre förbrukning
-Lägre utsläpp
-Helt annan karateristik
-Borta är ketcupeffketen till 100%
-Helt nytt bottenvrid
-Mycket tystare
-7 insprut per cyklel
-Multipoint till rödgräns i stället för 3500 rpm

osv osv osv ..... hur kan någon se det som exakt samma motor som innan????

Kör man bilarna mot varnadra så är det som att vara på helt olika planeter.
av Petzzon
#308481
VolvoB20 skrev:
Petzzon skrev:Pratat med ytterligare en handlare idag som påstår att det är exact samma gamla motor som innan (!63HP)
Ehhh hur menar du att det är "exact samma motor" som innan om.

-Ny turbo.
-Nytt avgas
-Nya spridare
-Nya glödare

-Ny högre effekt
-Högre vrid
-Lägre förbrukning
-Lägre utsläpp
-Helt annan karateristik
-Borta är ketcupeffketen till 100%
-Helt nytt bottenvrid
-Mycket tystare
-7 insprut per cyklel
-Multipoint till rödgräns i stället för 3500 rpm

osv osv osv ..... hur kan någon se det som exakt samma motor som innan????

Kör man bilarna mot varnadra så är det som att vara på helt olika planeter.

Ja 205 hästarn ja!!

Har du kört 163 Hästar versionen modellår 2010???

Det är denna och inget annat jag påstår är samma motor som innan.

//Peter
av Petzzon
#308504
VolvoB20 skrev:
Petzzon skrev:Pratat med ytterligare en handlare idag som påstår att det är exact samma gamla motor som innan (!63HP)
Ehhh hur menar du att det är "exact samma motor" som innan om.

-Ny turbo.
-Nytt avgas
-Nya spridare
-Nya glödare

-Ny högre effekt
-Högre vrid
-Lägre förbrukning
-Lägre utsläpp
-Helt annan karateristik
-Borta är ketcupeffketen till 100%
-Helt nytt bottenvrid
-Mycket tystare
-7 insprut per cyklel
-Multipoint till rödgräns i stället för 3500 rpm

osv osv osv ..... hur kan någon se det som exakt samma motor som innan????

Kör man bilarna mot varnadra så är det som att vara på helt olika planeter.

Vadå högre effekt??

Är 163 Hästar precis som innan??
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#308578
Petzzon skrev:
VolvoB20 skrev:
Petzzon skrev:Pratat med ytterligare en handlare idag som påstår att det är exact samma gamla motor som innan (!63HP)
Ehhh hur menar du att det är "exact samma motor" som innan om.

-Ny turbo.
-Nytt avgas
-Nya spridare
-Nya glödare

-Ny högre effekt
-Högre vrid
-Lägre förbrukning
-Lägre utsläpp
-Helt annan karateristik
-Borta är ketcupeffketen till 100%
-Helt nytt bottenvrid
-Mycket tystare
-7 insprut per cyklel
-Multipoint till rödgräns i stället för 3500 rpm

osv osv osv ..... hur kan någon se det som exakt samma motor som innan????

Kör man bilarna mot varnadra så är det som att vara på helt olika planeter.

Vadå högre effekt??

Är 163 Hästar precis som innan??
Pratar om 175 hkn,
Funk skrev:175:an är egentligen gamla D5, om än med nya spridare turbo och mjukvara.

Det som är slående är hur annorlunda 175 hästarn är i karaktären jämfört med den gamla motorn den baseras på. Den laddar nu direkt och lider inte alls av turbolagget som den gamla D5:an led av.

/Thomas
#308581
Petzzon skrev:Har du kört 163 Hästar versionen modellår 2010???

Det är denna och inget annat jag påstår är samma motor som innan.
Jag har kört 2,4D awd (163hk) MY10 för länge sedan. Det är en helt ny motor. Likadan som D5, dvs dubbla turbo. PUNKT!
Användarvisningsbild
av Funk
#308593
XC90_Executive skrev:
Petzzon skrev:Har du kört 163 Hästar versionen modellår 2010???

Det är denna och inget annat jag påstår är samma motor som innan.
Jag har kört 2,4D awd (163hk) MY10 för länge sedan. Det är en helt ny motor. Likadan som D5, dvs dubbla turbo. PUNKT!

Även jag har kört den, och jag håller med till 100% vad det gäller hur den beter sig och känns. Dock hade jag bara vaga aningar och rykten som beskrev hur den var uppbyggd.

/Thomas
av Petzzon
#308654
XC90_Executive skrev:
Petzzon skrev:Har du kört 163 Hästar versionen modellår 2010???

Det är denna och inget annat jag påstår är samma motor som innan.
Jag har kört 2,4D awd (163hk) MY10 för länge sedan. Det är en helt ny motor. Likadan som D5, dvs dubbla turbo. PUNKT!
Ingen är gladare än jag, är precis rätt motor för mig.
Ibland kan det vara positivt att ha fel....lite trist dock att bilhandlarna själva inte vet vad dom säljer.......

MVH Peter
av dali
#308688
Förlita dig aldrig på en säljares ord när det handlar om teknikfrågor. Det finns duktiga och kunniga säljare som verkligen har koll på vad de säljer, men enligt min erfarenhet så är de i kraftig minoritet. Det finns betydligt fler som säljer utan större kunskap om vad det är ... bilar, vitvaror, hemelektronik ... det är bara varor för dem.

Elbilsmärket Nio har automatiserat batteriby[…]

Här måste man istället ut till[…]

Har du något Art.nr eller liknande på[…]

Cigg-uttag maxström?

Hej Det står i instruktionsboken. Max str[…]