Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Dpblad
Micce1980 skrev:Ska filura vidare imorgon, bra input här tycker jag. Funderar på om man ska välja C02-släckare som i sig "skadar" bilen mindre om jag förstått det rätt eller är pulver det enda rätta?

Har annars två släckare i hemmet. En i hallen och en liten i sovrummet som jag fick från något jobb. En känns bra att ha hemma iaf.
Man bör åtminstone vara påläst och medveten om begränsningar om man väljer något annat än pulver som den enda mindre släckaren att ha i bilen. Men om man ska ha flera så visst är det jättebra att ha CO2 som det första att försöka med.

Ang förvaringstemperatur. Handbrandsläckare är ju normalt placerade där de också kan komma till användning, därav anges bara funktionstemperturområde. Vidare är släckare designade för att inte utgöra en tillkommande fara i tex ett brinnande hus. Test vid 80C i en vecka skall klaras och tryckbehållaren har säkerhetsfaktor 6. Källa:http://articles.latimes.com/1998/nov/26/news/hw-48106
Användarvisningsbild
av Micce1980
Dpblad skrev:
Micce1980 skrev:Ska filura vidare imorgon, bra input här tycker jag. Funderar på om man ska välja C02-släckare som i sig "skadar" bilen mindre om jag förstått det rätt eller är pulver det enda rätta?

Har annars två släckare i hemmet. En i hallen och en liten i sovrummet som jag fick från något jobb. En känns bra att ha hemma iaf.
Man bör åtminstone vara påläst och medveten om begränsningar om man väljer något annat än pulver som den enda mindre släckaren att ha i bilen. Men om man ska ha flera så visst är det jättebra att ha CO2 som det första att försöka med.

Ang förvaringstemperatur. Handbrandsläckare är ju normalt placerade där de också kan komma till användning, därav anges bara funktionstemperturområde. Vidare är släckare designade för att inte utgöra en tillkommande fara i tex ett brinnande hus. Test vid 80C i en vecka skall klaras och tryckbehållaren har säkerhetsfaktor 6. Källa:http://articles.latimes.com/1998/nov/26/news/hw-48106
:-)-)
av Dpblad
Med uppgiften enligt ovan att tryckkärlet har säkerhetsfaktor 6 vid rumstemp...

PV=nRT http://sv.wikipedia.org/wiki/Ideala_gaslagen
P/T=konstant=6P/6T
T=20C=293,15K => 6T=1758,9K=1485,75C

Även om det är frågan om en liten släckare och en rejäl låga så kommer det ta en stund att hetta upp den till 1485 grader Celcius. :) Gissningsvis kommer dock ventiler börja läcka långt tidigare.
Kan ju även vara värt att notera att detta inte gäller för släckare av "sprayburk-typ".
Användarvisningsbild
av MartinS
Så här har jag haft min släckare monterad i tre år, sitter sällan eller aldrig i vägen. Panelen är ganska kraftig också har jag rejäla brickor bakom.

Bild
Användarvisningsbild
av Allinug
Vi har kolsyresläckare på jobbet. Detta pga att inte datorer och annan elektronisk utrustning ska ta skada, som blir fallet om man använder pulversläckare. Pulvret sprids och tar sig in överallt och det är bara en tidsfråga innan utrustning i närheten skadas efter en släckning är den argumentation som använts för att förespråka kolsyresläckare.

Men vad jag förstår så har man ofta pulversläckare i bilar, trots all elektronik. Det är väl märkligt?
av Dpblad
Allinug skrev:Vi har kolsyresläckare på jobbet. Detta pga att inte datorer och annan elektronisk utrustning ska ta skada, som blir fallet om man använder pulversläckare. Pulvret sprids och tar sig in överallt och det är bara en tidsfråga innan utrustning i närheten skadas efter en släckning är den argumentation som använts för att förespråka kolsyresläckare.

Men vad jag förstår så har man ofta pulversläckare i bilar, trots all elektronik. Det är väl märkligt?
I en bil vill man ofta ha en liten lätt släckare som ska släcka en så stor brand så effektiv som möjligt. Som jag nämnt ovan är CO2 ett bättre första-alternativ om nu har förmånen att kunna ha fler sorters släckare i bilen, men generellt krävs en större CO2-släckare för att kunna släcka samma motsvarande brand som en pulversläckare. I byggnader har man inte samma behov att spara på vikt och utrymme. Sedan är ofta el-/elektronikutrustning i byggnader ventilerat luftkyld och mindre skyddad i än i en bil, och därför mer utsatt för föroreningar (pulver). Brandfarliga vätskor och gaser förekommer också mer sällan i byggnaders el-/elektronikutrymmen jämfört med i bilar.
av Droopy
Man använder pulversläckare för att pulver släcker bränder mest effektivt i trä, gas och vätskor och pulver är inte köldbeständigt. Man struntar ju såklart i att egendom blir förstört i en brand, i först ahand går det ju ut på att rädda liv, bilen var ju skit det samma.
av krolleg
Jahaja skrev:Vad är det för negativt med burksläckare? Har en sån i en låda i köket...

Det är inga problem för släckare att förvaras i minusgrader på vintern och bastuvärme på sommaren?
Ofta har man pulversläckare i bilar. proglemet är att pulvret kan skakas ihop och blir som en stor klump å då fungerar de inte.
Ska man ha pulver i bilen bör man ta lös och vända/skaka på tuben då och då för att inte de ska klumpa sig.

Vänder man på en pulversläckare sakta så hör man pulvret "rinna" i den :)
Användarvisningsbild
av Allinug
Droopy skrev:Man använder pulversläckare för att pulver släcker bränder mest effektivt i trä, gas och vätskor och pulver är inte köldbeständigt. Man struntar ju såklart i att egendom blir förstört i en brand, i först ahand går det ju ut på att rädda liv, bilen var ju skit det samma.
Jo, men säg att det bara är en liten brand i motorrummet och att det enda som riskerar skadas är bilen. Fyller man motorrummet med pulver och lyckas släcka så täcker försäkringen säkert rengöring och reparation. Men alla problem som kommer en tid efteråt, när enhet efter enhet går sönder för att pulver kommit in? Ja, jag vet inte vad som skulle vara bäst då, att släcka med pulver eller att låta bli?

Bilar har ökat betydligt mer än allm&aum[…]

Njae inte precis det felet men jag har fått […]

Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Tackar 🥂🙏