Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jhenrikj
Ligger du på motorvägen och har 3 mil kvar hem när tanken påstås vara tom så är det rätt så irriterande att behöva ge sig av motorvägen en gång extra för att tanka, och sen upptäcka när du tankat att du inte alls hade behövt tanka utan mycket väl kunde kört hela vägen hem. Men visst är det ett i-lands problem, men jag tycker fortfarande inte att man skall behöva acceptera att elektronik i dagens bilar har en 10% inbyggd felmarginal.
av Amli
jhenrikj skrev:Ligger du på motorvägen och har 3 mil kvar hem när tanken påstås vara tom så är det rätt så irriterande att behöva ge sig av motorvägen en gång extra för att tanka, och sen upptäcka när du tankat att du inte alls hade behövt tanka utan mycket väl kunde kört hela vägen hem. Men visst är det ett i-lands problem, men jag tycker fortfarande inte att man skall behöva acceptera att elektronik i dagens bilar har en 10% inbyggd felmarginal.
Det är ju ett måste. Det beror ju helt på hur du kör för att få fram hur långt du kommer. Räcker med en kraftig accelaration för att det ska ändras. Alternativet skulle väl möjligtvis vara att man kan se exakt hur många liter och deciliter det finns kvar och anpassa själv.
Förstår inte heller vad problemet är, bilen ska ju tankas för eller senare... ??:-/
av jhenrikj
Amli skrev:
jhenrikj skrev:Ligger du på motorvägen och har 3 mil kvar hem när tanken påstås vara tom så är det rätt så irriterande att behöva ge sig av motorvägen en gång extra för att tanka, och sen upptäcka när du tankat att du inte alls hade behövt tanka utan mycket väl kunde kört hela vägen hem. Men visst är det ett i-lands problem, men jag tycker fortfarande inte att man skall behöva acceptera att elektronik i dagens bilar har en 10% inbyggd felmarginal.
Det är ju ett måste. Det beror ju helt på hur du kör för att få fram hur långt du kommer. Räcker med en kraftig accelaration för att det ska ändras. Alternativet skulle väl möjligtvis vara att man kan se exakt hur många liter och deciliter det finns kvar och anpassa själv.
Förstår inte heller vad problemet är, bilen ska ju tankas för eller senare... ??:-/
Problemet är att när man kör på bensin så säger bilen att tanken är tom när det är 10-15 liter kvar, och så stora säkerhetsmarginaler tycker jag inte att man behöver....
av Amli
jhenrikj skrev: Problemet är att när man kör på bensin så säger bilen att tanken är tom när det är 10-15 liter kvar, och så stora säkerhetsmarginaler tycker jag inte att man behöver....
Det kan jag iofs hålla med om att det är ganska mycket, men jag har å andra sidan hellre lite mer fel marginal åt det hållet än tvärt om.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
jhenrikj skrev:Problemet är att när man kör på bensin så säger bilen att tanken är tom när det är 10-15 liter kvar, och så stora säkerhetsmarginaler tycker jag inte att man behöver....
När min säger att det är 3 mil kvar och jag tankar får jag i 68 liter, alltså 2 liter kvar, verkar mycket exakt.
Användarvisningsbild
av Thho
jhenrikj skrev:
Amli skrev:
Problemet är att när man kör på bensin så säger bilen att tanken är tom när det är 10-15 liter kvar, och så stora säkerhetsmarginaler tycker jag inte att man behöver....
Jo visst kan man uppleva det som ett problem men i det stora hela handlar det om nån extra tankning var annan månad och man lär sig ju snabbt ungefär hur mycket det går i när lampan börjar lysa. Men ok, lite dåligt är det väl att man verkar ha så stora toleranser att det skiljer 5-10 liter när lampan lyser men något större praktiskt problem kan det väl inte vara.

Hur som helst. Min lampa tänds när det står att bränslet räcker 70 km. V70II D5 AWD Aut -08.

Ingen aning hur mycket det går i när lampan tänds. Jag brukar stå och vissla under tiden tanken fylls. Sen går jag och kollar om det finns några nya biltidningar, tar ett paket cigg och betalar. Bilen drar det den drar, så är det bara.

Hade jag inte snittförbrukningsmätare i bilen skulle jag inte ha en aning om bränsleförbrukningen eller som min polare säger: "Vadå dyr bensin, jag tankar alltid för en hundring och det har jag gjort sen jag skaffade bil."
av Kalle55
Finns det någon mer som kan berätta hur mycket ni får i tanken när bensinlampan tänds på en V70 2,5FT?
Eller hur mycket ni får i när färdatorn visar "--- till tom tank".

Själv får jag i ca 54-56 liter när bensinlampan tänds, kör bara på bensin.
När färddatorn visar "--- till tom tank" får jag i 56 till max 64 liter.
När bränslemätarens sista pinne försvunnit får jag i 57 till max 64 liter.

Har någon en V70 2,5 FT som inte beter sig på detta viset?
Jag är nu evinnerligt trött på att ha en räckvidd på 50 mil när bilen skall ha en tank på 70 lier. Räckvidden borde vara minst 60 mil om det hade gått att lita på tankmätaren.
av Bitez
Hmm... kör c.a 3000-3500mil /år, tankar alltid som senast då lampan tänds, eller några mil efter lampan tänds. förstår inte poängen med att veta exakt på decilitern... Hmm... Men älskar min nya diesel, kommer lätt över 100mil per tankning i stockholm. :D
Användarvisningsbild
av Guligan
Kalle55 skrev:Finns det någon mer som kan berätta hur mycket ni får i tanken när bensinlampan tänds på en V70 2,5FT?
Eller hur mycket ni får i när färdatorn visar "--- till tom tank".

Själv får jag i ca 54-56 liter när bensinlampan tänds, kör bara på bensin.
När färddatorn visar "--- till tom tank" får jag i 56 till max 64 liter.
När bränslemätarens sista pinne försvunnit får jag i 57 till max 64 liter.

Har någon en V70 2,5 FT som inte beter sig på detta viset?
Jag är nu evinnerligt trött på att ha en räckvidd på 50 mil när bilen skall ha en tank på 70 lier. Räckvidden borde vara minst 60 mil om det hade gått att lita på tankmätaren.
Min är i princip likadan. Brukar köra minst 5 mil till efter färdatorn visar "---", och det blir därmed ca 15 mil efter att lampan tänts. Den är såpass opålitlig att jag tankar efter trippmätarn. När jag kört 68-70 mil brukar det vara lagom. (tankar bensin skall väl tilläggas då)
Användarvisningsbild
av Momentum
Jag har faktiskt fått i 71 liter i en V70N - Trots att det ska vara bara 70 liter max tankvolym
Då visade datorn fortfarande en kvarvarande sträcka att köra på 35 km
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 11

Hejsan. Plötsligt utan någon tydlig f&[…]

Strömsparläge

Hej! För visade VOC appen "strömspa[…]

Oljebyte motor Volvo 240 B230E

Bra att du fattat det nu Over and out.

Han hade ingen lösning . Jag skrotade bilen.