jhenrikj skrev:Amli skrev:jhenrikj skrev:Ligger du på motorvägen och har 3 mil kvar hem när tanken påstås vara tom så är det rätt så irriterande att behöva ge sig av motorvägen en gång extra för att tanka, och sen upptäcka när du tankat att du inte alls hade behövt tanka utan mycket väl kunde kört hela vägen hem. Men visst är det ett i-lands problem, men jag tycker fortfarande inte att man skall behöva acceptera att elektronik i dagens bilar har en 10% inbyggd felmarginal.
Det är ju ett måste. Det beror ju helt på hur du kör för att få fram hur långt du kommer. Räcker med en kraftig accelaration för att det ska ändras. Alternativet skulle väl möjligtvis vara att man kan se exakt hur många liter och deciliter det finns kvar och anpassa själv.
Förstår inte heller vad problemet är, bilen ska ju tankas för eller senare... ??:-/
Problemet är att när man kör på bensin så säger bilen att tanken är tom när det är 10-15 liter kvar, och så stora säkerhetsmarginaler tycker jag inte att man behöver....
Jo visst kan man uppleva det som ett problem men i det stora hela handlar det om nån extra tankning var annan månad och man lär sig ju snabbt ungefär hur mycket det går i när lampan börjar lysa. Men ok, lite dåligt är det väl att man verkar ha så stora toleranser att det skiljer 5-10 liter när lampan lyser men något större praktiskt problem kan det väl inte vara.
Hur som helst. Min lampa tänds när det står att bränslet räcker 70 km. V70II D5 AWD Aut -08.
Ingen aning hur mycket det går i när lampan tänds. Jag brukar stå och vissla under tiden tanken fylls. Sen går jag och kollar om det finns några nya biltidningar, tar ett paket cigg och betalar. Bilen drar det den drar, så är det bara.
Hade jag inte snittförbrukningsmätare i bilen skulle jag inte ha en aning om bränsleförbrukningen eller som min polare säger: "Vadå dyr bensin, jag tankar alltid för en hundring och det har jag gjort sen jag skaffade bil."