Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

FamDufva skrev:Pratade med Bilia idag och min säljare sa att uppgraderingen kommer om en månad, o ska kosta ungefär 8500:- kr.
För min V70 -09 2,5FT.
Upp till 260hk.
Intressant, det betyder ju att motor o låda pallar en hel del , det är f ö klart ovanligt med gamla 2,4T/2,5T som har rasat trots trimning. Över huvud taget är volvos 5-cyl hållbar...
Det är ju det jag också menar, att Volvo och Polestar, men främst Volvo nog vet bäst om vad grejorna i bilarna tål.
riha skrev:Det är ju det jag också menar, att Volvo och Polestar, men främst Volvo nog vet bäst om vad grejorna i bilarna tål.
Det var ju det jag funderade över innan, eftersom det inte är någon ny hårdvara utan bara lite om-mappning så vet ju volvo just som du säger, bäst själva vad grejerna tål och volvo har ju redan kört den här mappen själva i provbänk många gånger det är jag helt säker på.

Så varför vågar inte volvo släppa den själv utan går genom en 3e-part?
VolvoB20 skrev:
riha skrev:Det är ju det jag också menar, att Volvo och Polestar, men främst Volvo nog vet bäst om vad grejorna i bilarna tål.
Det var ju det jag funderade över innan, eftersom det inte är någon ny hårdvara utan bara lite om-mappning så vet ju volvo just som du säger, bäst själva vad grejerna tål och volvo har ju redan kört den här mappen själva i provbänk många gånger det är jag helt säker på.

Så varför vågar inte volvo släppa den själv utan går genom en 3e-part?
Förmodligen för att Polestar tagit fram själva mappningen och Volvo kanske bara har testat hårdvaran tillsammans med Polestar.
Man skall ju inte glömma att det är mycket tid involverat i att ta fram mjukvaran och att jag förstår då att Volvo utkontrakterar detta till 3:e part. Volvo kan ju fortfarande vara lika mycket involverade i själva testfaserna, men slipper lägga tiden på utvecklingen.
Eftersom tråden är drygt 5 år gammal så kanske det är dax att skapa lite liv i den och omvärdera frågan.
Priserna har gått ner. Optimeringen från Polestar är inte längre något nytt, som det var 2009.
Det kostar idag mellan 6900kr till 9200kr beroende på årsmodell och motor.

Så vad tror ni? Höjer Polestar-optimering andrahandsvärdet? Kan man få igen pengarna?
Om jag skulle köpa en bil (privatförsäljning) som hade Polestar installerat på rätt vis med besiktning,
så skulle jag inte betala något extra för detta.

Varför?
En trimmad bil har troligen körts hårdare jmft. med en standardbil.
Sen att Polestar är ett fabrikstrim spelar ingen roll för mig, ägaren har ju kört bilen hårdare efter trimningen...
Allting lika, så slits mekaniken/chassit mer i en motorstark bil.

En bil utan besiktning efter Polestar-trim skulle jag inte köpa överhuvudtaget.
Anser att det inte påverkar värdet upp eller ner till skillnad från andra som tex BSR där värdet sjunker motsvarande man lagt ner då det är allt annat än lagligt och orsakar strul för nya ägaren.
Precis som jag anser att bil med drag kan ha körts hårdare så kopplingen kan vara sämre än på bil utan drag så är ju trim lite åt samma håll med gasglad ägare om det gjorts på en vanlig trottoarsniffande bil som sänkts.
least skrev:Om jag skulle köpa en bil (privatförsäljning) som hade Polestar installerat på rätt vis med besiktning,
så skulle jag inte betala något extra för detta.

Varför?
En trimmad bil har troligen körts hårdare jmft. med en standardbil.
Sen att Polestar är ett fabrikstrim spelar ingen roll för mig, ägaren har ju kört bilen hårdare efter trimningen...
Allting lika, så slits mekaniken/chassit mer i en motorstark bil.

En bil utan besiktning efter Polestar-trim skulle jag inte köpa överhuvudtaget.
:-)-) Exakt. De bilar jag har trimmat har varit för att kunna leka mer med dem, dvs man kör mer skiten ur de bilarna.
Jag har sålt mina trimmade bilar efter något år för de har börjat knaka och braka i chassit, indikation på hårt liv
least skrev:En bil utan besiktning efter Polestar-trim skulle jag inte köpa överhuvudtaget.
Hur skulle du veta det, då?

Polestar till en Volvo idag ser jag mer som att man kan köpa en ny Scania med samma motor men olika effektuttag, exempelvis 520, 580 eller 730 hästkrafter ur en DSC16 Euro 6. Välj vad du vill ha och betala i kassan, bara. Om sen näste köpare tycker det är bra med det ena eller det andra beror på vad han tänker använda bilen till.

Så ser jag på trimmandet av exemplevis den D5 jag har också. Välj om du vill ha 215 eller 230 hk, bara. Inte för att toppeffekten skiljer så mycket, men den svagare versionen ger max 440 Nm mellan 1500 och 3000 r/min. Den starkare ger minst 440 Nm mellan 1350 och 3500 r/min, vilket ger en flexiblare motor, även om man inte tar ut mer än vad som är max från den svagare versionen.
Versionen med 215 hk ger just det vid 4000 r/min, versionen med 230 hk ger minst 215 hk mellan 3300 och 4400 r/min. Även där en flexiblare motor.

Sen om det är värt något för någon annan är förstås olika. När det hänger max släpvikt på kroken på min XC70 och det lutar rejält uppför hade den gärna fått ha 350 hk/710 Nm... :)
apersson850 skrev: Polestar till en Volvo idag ser jag mer som att man kan köpa en ny Scania med samma motor men olika effektuttag, exempelvis 520, 580 eller 730 hästkrafter ur en DSC16 Euro 6.
Jo, men volvo har ju valt att inte sälja "730 hk" varianten så som Scania gör, d.v.s original, man kan ju inte heller få den levererad eller reggad av Volvo.

Istället har man gått till en race/trimfirma som pular i den trimmade mjukvaran i efterhand och så måste nya ägaren själv regga om bilen.
Det sänder ju signalerna att den som gör sig hela detta omaket är en gasglad tomte som kommer att utnyttja effekten och slita betydligt hårdare på bilen genom sin körstil.

Jag säger inte att det behöver vara så men man jobbar ju stenhårt på att bygga upp den imagen runt polestar och det kan ju självklart få begköparen att dra öronen åt sig.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Försök få tag på original n:[…]

Tjusigt! På den sista bilden kan man fr&arin[…]

Skift oljebeholder. Det er kjent feil på ven[…]

Styrservo V70 2010

Dette er ett kjent problem på Ford og din bi[…]