Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
XC90_Executive skrev:Jag är ledsen, men jag tror inte på att det räcker med 0,97l/mil i 160-180km/h i en BMW med V8.

Sen tar du upp Volvo 170hk. Den drar ju t.o.m mer än en T5 om man gasar på! :shock:

OTOTOT!

Vi tar det i förbrukningstråden istället!
Jopp, men det var fusk för min BMW V8a hade manuell låda, södra tyskland till till Lubeck, månag bannor från sambon för att jag slösade bränsle genom att stå på för mycket, men vid macken i Lubeck visade det sig att det t.o.m klarat sig under litern.

S80 170 under tjänsteresa i tyskland och konstanta toppfart försök slutade med max 215 på mätaren och strax under litern vid pumpen, jag blev lika förvånad som er..... var bombis på att jag skulle landat på 1,5 l/m men icke..... även den var manuell.

Med automat hade nog både BMW och S80 landat i helt andra dimentioner....
av Pekå
Jag kan bara instämma köp den! En suverän bil helt enkelt.Egentligen så var det inte menat från början att jag skulle ha en T6a men av någon konstig anledning så kom jag och bilförsäljaren in på T6an när vi pratade och det slutade med en provtur sen var det kört, jag provade flera andra V70 men känslan man fick i T6an var svår att fötränga det har jag inte hittills ångrat vissserligen drar den lite mer men det är det värt.Som jämförelse hade jag tidigare en V70 -05 140hk aut som drog 1,2 milen i den trafik som jag kör T6an drar 1,4 milen , med tanke på att den är dubbelt så stark + fyrhjulsdriften så tycker jag inte att skillnaden är så stor.Det är bara att slå till :D
av MrT6
Jag ville ha en V70 med AWD, men ville inte ha någon diesel. Det fanns bara 3.2 och T6 kvar att välja på. Provkörde båda motorerna, och kollade upp momentkurvor. Då valde jag T6 trots prisskillnaden.

Förbrukningen på en resa tur och retur Schweiz, dvs mycket Autobahn, blev 1,00 l/mil. Inga höga hastigheter p.g.a. mycket trafik. Den högsta hastigheten var omkring 180 km/h vid ett enda tillfälle (någon mil) och det var på en glestrafikerad Autobahn mellan Würzburg och Zürich, då var medelförbrukningen hela vägen Würzburg - Zürich (ca 35 mil) 0,89 l/mil.
av perhall
VolvoB20 skrev:
XC90_Executive skrev:Jag är ledsen, men jag tror inte på att det räcker med 0,97l/mil i 160-180km/h i en BMW med V8.

Sen tar du upp Volvo 170hk. Den drar ju t.o.m mer än en T5 om man gasar på! :shock:

OTOTOT!

Vi tar det i förbrukningstråden istället!
Jopp, men det var fusk för min BMW V8a hade manuell låda, södra tyskland till till Lubeck, månag bannor från sambon för att jag slösade bränsle genom att stå på för mycket, men vid macken i Lubeck visade det sig att det t.o.m klarat sig under litern.

S80 170 under tjänsteresa i tyskland och konstanta toppfart försök slutade med max 215 på mätaren och strax under litern vid pumpen, jag blev lika förvånad som er..... var bombis på att jag skulle landat på 1,5 l/m men icke..... även den var manuell.

Med automat hade nog både BMW och S80 landat i helt andra dimentioner....
Vet inte riktigt varför du tror att automat drar så mycket mer. OK, en ny D5 med automat drar klart mer om man kör i varierad stads- och landsvägskörning. Men kör man riktigt snabbt på Autobahn kan en automat dra mindre än en manuell. Jag jobbade i TYskland tidigare och då drog 525:orna med automat mindre än de manuella när vi låg och körde i 170-240 pga lägre motorvarv. På landsväg var det tvärtom eftersom de precis som nyare Volvo höll på med upp- och nedväxlingar alldeles för ofta... körde också S80 snabbt och snålt.

Ibland tror jag man lurar sig själv lite på hastigheten i Tyskland, man tycker att man kör 200 hela tiden men det räcker ju med några vägarbeten så har man fått sträckor där bilen drar 0,7...ändå undrar jag varför bilar drar mindre vid snabb körning i Tyskland - bränslet? ELler är det utför mer:)
Användarvisningsbild
av VolvoB20
perhall skrev:Vet inte riktigt varför du tror att automat drar så mycket mer. :)
Ingen fråga om tro, alla bilar jag kört med automat har dragit massor mer. Denna jag har nu har jag snart kört 1000 mil med och den slurpar i sig 40 % mer än min D5a trots att det bara är 163 hk och ingen AWD som sin D5a var. Över 1000 mil kan inte vara en slump.

Enda gången bilarna drar lika är om jag kör bara motorväg så 6an och lockupen aldrig släpper, då går de exakt lika snålt.

Hade en XC70II D5 automat ett par dagar och landade på 1.15 l/m trots jag försökte köra snålt, hoppas den XC70II D5 manuell jag beställt är snålare
perhall skrev:Jag jobbade i TYskland tidigare och då drog 525:orna med automat mindre än de manuella när vi låg och körde i 170-240 pga lägre motorvarv.
Det var ju ett specialfall då BMW gamla 5-växlade låda hade lägre slutväxelt än automataren, trots det var det extremt sällan jag landade högre med den manuella på långkörning.
perhall skrev:På landsväg var det tvärtom eftersom de precis som nyare Volvo höll på med upp- och nedväxlingar alldeles för ofta... körde också S80 snabbt och snålt.

Ibland tror jag man lurar sig själv lite på hastigheten i Tyskland, man tycker att man kör 200 hela tiden men det räcker ju med några vägarbeten så har man fått sträckor där bilen drar 0,7...ändå undrar jag varför bilar drar mindre vid snabb körning i Tyskland - bränslet? ELler är det utför mer:)
Njae tycker inte bilarna drar mindre i Tyskland.... med S80 2,4 och Audi turbon körde jag verkligen MAX hela tiden på autobahn för att se vad bilarna gick för, i princip 6000 rpm på alla växlarna, och fullgas hela tiden, totalt blev jag omkörd endast en gång på autobahn av en svart mercedes E-klasse med stor motor under hela resan. Trodde jag skulle få ohygglig förbrukning men den var inte alls farlig.

Hade jag pressat en V70 2,5T på det sättet hade det dragit massor.
av Anders Classic
Har varit på bilfirma och kollat mellanpriset på min V70 Classic -08 och T6 -08. 165.000 i mellanskillandspris. Min har gått 3000 mil. T6 ungefär det samma. Utpriset på T6 är 329.000:-.

Känns som mycket pengar...
av perhall
VolvoB20 skrev:
perhall skrev:Vet inte riktigt varför du tror att automat drar så mycket mer. :)
Ingen fråga om tro, alla bilar jag kört med automat har dragit massor mer. Denna jag har nu har jag snart kört 1000 mil med och den slurpar i sig 40 % mer än min D5a trots att det bara är 163 hk och ingen AWD som sin D5a var. Över 1000 mil kan inte vara en slump.

Enda gången bilarna drar lika är om jag kör bara motorväg så 6an och lockupen aldrig släpper, då går de exakt lika snålt.

Hade en XC70II D5 automat ett par dagar och landade på 1.15 l/m trots jag försökte köra snålt, hoppas den XC70II D5 manuell jag beställt är snålare
perhall skrev:Jag jobbade i TYskland tidigare och då drog 525:orna med automat mindre än de manuella när vi låg och körde i 170-240 pga lägre motorvarv.
Det var ju ett specialfall då BMW gamla 5-växlade låda hade lägre slutväxelt än automataren, trots det var det extremt sällan jag landade högre med den manuella på långkörning.

perhall skrev:På landsväg var det tvärtom eftersom de precis som nyare Volvo höll på med upp- och nedväxlingar alldeles för ofta... körde också S80 snabbt och snålt.

Njae tycker inte bilarna drar mindre i Tyskland.... med S80 2,4 och Audi turbon körde jag verkligen MAX hela tiden på autobahn för att se vad bilarna gick för, i princip 6000 rpm på alla växlarna, och fullgas hela tiden, totalt blev jag omkörd endast en gång på autobahn av en svart mercedes E-klasse med stor motor under hela resan. Trodde jag skulle få ohygglig förbrukning men den var inte alls farlig.

Hade jag pressat en V70 2,5T på det sättet hade det dragit massor.
På Autobahn var BMW:n mycket snålare med automat (150-210), i Sverige var problemet att den i 90-100 växlade upp och ner hela tiden... då är det nog som du antyder snålare med en manuell, och givetvis i stan.

Stämmer om 2,5T när man kör snabbt, den ligger kring 1,6-1,7 om man kör riktigt snabbt (kring 200), en S80 140/170 eller 525 är klart snålare då.

Kan också tänka mig att XC70II aut D5 är törstig, varken bilen eller motorn eller lådan är ju snål... /PH
av perhall
[quote="Anders Classic"]Har varit på bilfirma och kollat mellanpriset på min V70 Classic -08 och T6 -08. 165.000 i mellanskillandspris. Min har gått 3000 mil. T6 ungefär det samma. Utpriset på T6 är 329.000:-.

Känns som mycket pengar...[/quote

Har ingen koll på rimligt utpris netto för en T6 - 300? 164 för din tror jag är rätt bra betalt, men om T6 bara är värd 300 får du 135 för din, tveksamt om det är bra. Du kan ju alltid trösta dig med att T6:a kostat 450-500 om du köpt den ny direkt:) Helt klart är T6 en grym bil, klart mastigare än 2,5T, D5 och 3,2! /PH
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Plus att du isåfall byter upp dig till en helt ny modell! Själva konstruktionen är ju nästan 8 år nyare!

Du får låna mitt ordspråk annars - "Man lever bara en gång"! :D :wink:

Finns olika körlägen beroende på b[…]

Ni gör verkligen en höna av en fjäd[…]

Jag förstår din känsla, jag kä[…]

Generator laddar ej batteriet

Gött, började hastighetsmätaren fun[…]