Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

XC90_Executive skrev:
Tflex skrev:Har följt denna tråd med stort intresse. Om jag förstått det rätt kommer Volvo alltså att släppa en "trimsats" som blir tillgänglig för alla V70 2,5FT (mot betalning givetvis)? Eller är det något som görs på fabrik? Pratade med en servicetekniker nu på morgonen, men han hade inte hört något om detta? Någon som vet när detta kommer och vad det kommer att kosta?
Vad jag vet gäller det årsmodell typ 06-09. 9900kr - 260hk/360Nm....
Oj häftigt!, det är inte likt Volvo...
Jag har fått lite mer info att säljstart antagligen blir vecka 24, mer information kommer att vara tillgänglig från olika kanaler till vecka 18-20.

Dock vet jag inte om det blir olika alternativ för V70 2.5FT eftersom det senaste budet var just 260hk, även om vissa nämner 231hk med. Jag vill gärna ha tillgång till lägre bränsleförbrukning så jag hoppas att 231hk-alternativet kommer att vara tillgängligt om det visar sig att 260hk drar mycket soppa.

Fantastiskt bra av Volvo att ta detta initiativet, dock måste BSR med flera känna sig blåste på konfekten...
Nimbus19 skrev:Så märkligt är det väl inte att Volvo kommer med erbjudande om trim.
Idag så är det relativt många som vänder sej till trimfirmor typ BSR, SCT osv för att trimma bilen.
Så det finns kundunderlag för att Volvo skall ta fram detta till sina Volvo ägare, många gör ju detta i alla fall utan att behålla garantier osv.

Sedan så har vi ju problemet med att Volvo säljer relativt lite bilar just nu och om man då kan få kunder att betala 8000kr för ett tillbehör (mjukvara) på gamla bilar så är det en god inkomst för Volvo, kostnaden per kopia av mjukvaran är ju 0kr. Jag vet att registreringsbesiktning krävs och att den är en del av kostnaden, men ändå.

Summa summarum, Volvo kan sälja tillbehör till ett stort antal redan byggda bilar och på köpet få väldigt nöjda kunder :D
Jag klagar inte i alla fall.

På frågan om 17" hjul så tror jag nog att det kommer som tillval på MY2010, men inte till MY2009.
Frågan är hur det påverkar försäkringskostnaden, eftersom registreringsbesikting görs.
Jag vet att en D5 är dyrare att försäkra än en 2,4d som exempel. Med Volvos trim så har den ju motsvarande prestanda som en D5.
Någon som har koll på detta?
Detta svar fick jag idag från Volvo PV på min fråga om det kommer att finnas trimsatser till V70II

"Hej Henrik!

Tack för ditt mail.

Volvo kommer inte att sälja trimsatser till våra bilar.
Däremot vad vi kommer att göra med våra bilar/motorer kan du läsa lite om på länkarna jag skickar med.

http://www.volvocars.com/se/tools/NewsE ... x?item=223
http://www.volvocars.com/se/tools/NewsE ... x?item=225
http://www.volvocars.com/se/tools/NewsE ... x?item=235

"

//Henrik
Tflex skrev:Tråkigt när det startas massa rykten. Nu blev man ju riktigt besviken!
Håll ut... Det är absolut inte kört, även om det inte är satt i sten ännu. Saker kan ju ändras men det finns tillräckliga indikationer på att detta kommer att hända för att jag inte ska misströsta. Jag går inte på hörsägen, utan det är baserat på egen information från diverse olika källor.

Det är inte Volvo som säljer dem, men de är "godkända" av Volvo vilket innebär att garantier m.m. gäller. De kommer också att säljas genom auktoriserade Volvo-verkstäder. Skillnaden är att trimsatser från exempelvis BSR m.m. inte åtnjuter denna behandling från Volvo.

På direkt fråga från mig om jag med MY09 kunde tillgodogöra mig MY10-optimeringar svarade Volvo PV:

"Det är inte planerat att ge bort denna effektoptimering gratis till bilar av modellår 2009, om det kommer i framtiden är inget vi kan uttala oss om nu."

Formuleringen öppnar för diverse spekulation, särskilt eftersom de använder ordet "gratis". Detta är dock bara en indikation, mina andra källor uttalar sig betydligt mer säkert om frågan.
Precis som det sagts tidigare så kommer det bli möjligt med mjukvarutrimmning till
Volvo. Mjukvaran kommer alla aktoriserade Volvoverkstäder kunna ladda.
Detta har nog inte gått ut som en offentlig information ännu och därav svaret från
Volvo. 2,5FT kommer efter uppgradering hamna på 260hkr, en uppgradering till
"nya" 2,5FT till 231 hkr har inte diskuterats alls. Uppgraderingen är en ren trim mjukvara
och ingen bränslebesparingsmjukvara, den är ett alternativ till BSR osv osv. Fördelen är
ju att Volvo tagit fram den så den påverkar inte Garantin på bilen alls utan den gäller
som vanligt.

Bilarna som kommer bli möjliga att uppgradera är S80N,V70II och XC60

2,5FT,2,5T,2,4D och D5
kommer inte ihåg i huvudet vad effekten hamnar på dieslarna men har
för mig att D5 hamnar på 210hkr och gissningsvis hamnar väl då 2,4D
på 185-190 hkr

Informationen om detta är ju väldigt ny och just nu åker Volvo runt på olika
platser i Sverige och informerar Säljarna om nyheterna som kommer.
Informationen har inte ens gått ut till Verkstäderna ännu.
Psyko skrev:Precis som det sagts tidigare så kommer det bli möjligt med mjukvarutrimmning till
Volvo. Mjukvaran kommer alla aktoriserade Volvoverkstäder kunna ladda.
Detta har nog inte gått ut som en offentlig information ännu och därav svaret från
Volvo. 2,5FT kommer efter uppgradering hamna på 260hkr, en uppgradering till
"nya" 2,5FT till 231 hkr har inte diskuterats alls. Uppgraderingen är en ren trim mjukvara
och ingen bränslebesparingsmjukvara, den är ett alternativ till BSR osv osv. Fördelen är
ju att Volvo tagit fram den så den påverkar inte Garantin på bilen alls utan den gäller
som vanligt.

Bilarna som kommer bli möjliga att uppgradera är S80N,V70II och XC60

2,5FT,2,5T,2,4D och D5
kommer inte ihåg i huvudet vad effekten hamnar på dieslarna men har
för mig att D5 hamnar på 210hkr och gissningsvis hamnar väl då 2,4D
på 185-190 hkr

Informationen om detta är ju väldigt ny och just nu åker Volvo runt på olika
platser i Sverige och informerar Säljarna om nyheterna som kommer.
Informationen har inte ens gått ut till Verkstäderna ännu.

Inte XC70II då?
Konstigt (tråkigt) om de inte tar med den.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 19

Frihjul på generatorn som gett upp...?

Dagens Blocket Bilar.

Ojoj. Här har det hänt mycket och jag ve[…]

Bytt Tankarmatur 240 1986

Förpunpen ska väl gå kontinuerlig[…]