Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

VolvoB20 skrev:
mike_of_sweden skrev:Det är här många tror att det går att fuska genom att få en nettofaktura eller att hävda att man har betalat fullt för bilen och fått utrustningen på köpet. :roll: Jag vill bara upplysa om att skattemyndigheten inte går på det. Det går strikt efter listpriset och lägger sedan på extrautrustningen. Eftersom det här är ett vanligt fusk bland egenföretagare så kan skattemyndigheten det här på sina fem fingrar, något "resonemangsutrymme" finns inte vad gäller detta.
Vadå fuska! Som du säger är man dömd på förhand av skatteverket och alltid ansedd som skyldig "by default".

Även om du faktiskt har fått ett par dubbdäck på köpet så utgår skatteverket från att du ljuger och tar upp förmånsvärde på detta som om du faktiskt hade betalat för det.

Samm sak med utrustningpaket, lika sjukt är det. Även om handlaren har en kampanj och säljer det till dig för 0 kronor så ska du skatta för det som om du hade betalat fullpris för det.
Det är helt klart fusk i förhållande till de regler som gäller!! Sedan kan man tycka att reglerna är sjuka, det tycker jag med. Återigen, gör som du själv vill men var medveten om vad du gör och vad konsekvenserna kan bli.
Lyssna på Mike, han vet vad han talar om. Om man vill ta risken så kan man helt enkelt redovisa ett lägre förmånsvärde i sin skattedeklaration. Det är samma fusk. Vad som står på fakturor saknar alltså helt betydelse vid en granskning. Om du så får bilen gratis, måste du skatta för den - och det lika mycket.
Reglerna är ju skitskumma. Först står det.

Med anskaffningsutgift för extrautrustning bör förstås priset för materialkostnad, arbetskostnad m.m. inklusive mervärdesskatt vid anskaffningstillfället. Lämnade sedvanliga rabatter på extrautrustning bör beaktas vid beräkning av anskaffningsutgiften om rabatten ligger på en rimlig nivå. Med rabatt som ligger på rimlig nivå bör avses den rabatt som lämnas till allmänheten (ej företag).

Först säger man alltså att det är den rabattsats som ALLA inkl allmänheten får som gäller för beräkningen av värde av utrustning.

I nästa mening säger man det är skit samma vad allmänheten får för rabatt eller vad saken kostar det blir FULL skatt i alla fall även om alla får rabatten :-O) .

Rabatt som lämnas på anskaffningsutgiften för bilen bör inte beaktas. Om exempelvis rabatten på totala anskaffningsutgiften för bilen inkl. utrustning är 5 % och värdet av utrustningen uppgår till 10 000 kr, anses anskaffningsutgiften för utrustningen vara 9 500 kr, vilket är det belopp som bör läggas till nybilspriset för bilen.

Här har man tex haft kampanj med gratis vinterhjul till ALLA, men enligt skatteverket är det full skatt trots att det är gratis till ALLA.

Det funkar ju så att vinterdäcken är inräknade i bilens grundpris, därav betalar jag ju full skatt för bilen och däcken i grundpriset.

Sedaa betalar jag full skatt för däcken en gång till i form av extrautrustning, snacka om nedköp att betala skatten två ggr.
Hej, tack för alla svar angående beräkningen av förmånsvärdet. Om det är olagligt med ovan nämnda fakturering ska man ju självklart inte syssla med det, men man kanske kan tala om för arbetsgivaren hur mycket man lyckats pruta och få mellanskillnaden på leasingkostnaden i lönehöjning istället :D

Annars så är det ju bara att tala om för bilhandlarn att man vänligt men bestämt vill avstå från rabatt, så gynnas ju någon i sammanhanget :mrgreen:
Halloj!

Dröj inte för länge med beställningen då handlarna har 10000 kronor i avslutsstöd till den 31/3, samt att Volvos "taxfree" gäller liknande tider. Detta ger handlarna totalt 18900 kronor extra att bolla med för en V70 2.5FT Automat.

Har själv beställt en i dagarna!

MVH Mattias
mabraham skrev:Halloj!

Dröj inte för länge med beställningen då handlarna har 10000 kronor i avslutsstöd till den 31/3, samt att Volvos "taxfree" gäller liknande tider. Detta ger handlarna totalt 18900 kronor extra att bolla med för en V70 2.5FT Automat.

MVH Mattias
Jag vet, men det finns gott om tid!
...så länge så har jag fått ett ännu lite lägre pris! :)

MVH Mattias
Skall du byta in din bil??
För isåfall så är det ett inbytesstöd som gäller
fram till 31/1 och det är på 20000kr.
Dinhandlare ville förmodligen inte ge dig
hela stödet.
Jensen skrev:

MVH Mattias
Skall du byta in din bil??
För isåfall så är det ett inbytesstöd som gäller
fram till 31/1 och det är på 20000kr.
Dinhandlare ville förmodligen inte ge dig
hela stödet.
Nope, inget inbyte. Har handlaren mer pengr att tillgå så är jag naturligtvis intresserad av att få tillgång till det. :)
Verkar som om det kommer hända lite med 2,5FT motorn efter sommaren.
Höjd effekt från 200 till 231hk och minskad förbrukning samt även möjlighet att få den i kombination med gasdrift. Kanske dumt att köpa en 2009:a nu isåfall?
Infon stog i automotorsport.se och det var Produktchefen hos PV som var citerad
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

synd att XC60 inte har amber-ventilerat nappa -l&a[…]

Igår tvärnitade bilen igen pga "ko[…]

Tid för service - volvo s60 2017

Jag förstår det som att serviceindika[…]