Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Amli
XC90_Executive skrev:
Amli skrev:Jag vet att på BMW M5 bl a så ändras rödmarkeringen allt eftersom att bilen blir varmare. Vid kall motor är rödmarkering alltså redan nere runt 4500 varv för att sedan öka allt eftersom bilen blir varm. Men det är ytterst tveksamt att den funktionen finns på Volvo. Då hade man nog hört det.
Det är inget revolutionerande. Förra gen. Renault Clio 1.6 hade det också....
Det har jag heller inte påstått. Kan bara konstatera att det inte finns hos Volvo....
Amli skrev:Det har jag heller inte påstått. Kan bara konstatera att det inte finns hos Volvo....
S80 V8 växlar vid typ 6500 varv i normala fall. Nu växlade den vid ca 4500 trots full gas. Jag tror knappast att det var något fel...

Jag hörde att det ligger i mjukvaran för att spara på motor/drivlina, även på Volvo. Visste dock inte att det fanns på S80 V8, eftersom det var första gången jag har tryckt på när den varit kall. Kom i ett läge där det behövdes..
av Bowsnow
riha skrev:
Bowsnow skrev:Att inte ha tillgång till vattentemp är ju lika dumt från volvosida så som det är att man inte kan ställa in timern för värmaren när motorn är igång. Lär ju vara mindre farligt att ställa in tiden till värmaren än att sitta och pilla på radion och bluetooth telefonen. Suck! Volvo! Tänk efter lite innan ni sätter in begränsingar som bara skapar irritation!

Och varför skall man sitta o vrida in rätt tid i motorvärmaren under körning? Det tycker jag är dumt. Kan vara rätt distraherande för vissa att sitta och titta ner där och vrida in timmar och minuter under körning.

Det går lika bra att göra det när man antingen sätter sig i bilen eller innan man stiger ur. Det som jag dock skulle gilla som feature är att via nyckeln kunna remote direktstarta motorvärmaren.

Så man kan stå inomhus och trycka in en knapp i en viss tid och så startar man motorvärmaren. Vissa andra bilmärken har den funtionen, likaså en stor del tredje-part tillverkare.

Oavsett, tiduret till dieselvärmaren är värd sina pengar många ggr om. Älskar den funktionen vintertid.
Inte mer distraherande än något annat i trafiken tex; folk som inte orkar vrida huvudet vid filbyten, folk som är sega vid rödljus, folk som inte har koll på vilken hastighet som gäller och är när de kommer till en fartkammera tokbrommsar, folk som kör i 50 på 70-väg, folk som kör ut på 110-motorväg i 85, folk som inte kan parkera, ska jag fortsätta?
Åter igen, jag blir stressad av att inte kunna slå på värmaren under färd, glömde den senast idag, det krävs ungefär 5-10 sek att slå på den förinställda tiden på timern. Och ja, jag hinner inte och glömmer lätt när jag väl kommit fram till jobbet.
XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra elle[…]

En ständig jakt på kapital verkar vara […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Hur nollar jag felkoder utan obd2? Bara att lo[…]

Det gör att motorn blir varmare snabbt nä[…]