Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Och så var det ännu en tråd om förbrukning... ;-//

VolvoB20, jag har inte klagat över D5:an någonting. Jag bara ifrågasätter din bils förbrukning bl a. (som vanligt ;-// )
Samt min XC70 II är inte en automat utan en manuell. Den ligger på en förbrukning på ca. 0.7-0.74 i snitt på landsväg beroende på körstil. Verkar som en dl mindre än automat som flera redovisat och som du säger inte stämmer... :roll: För att vara petig så har inte du Haldex gen 4 i din bil men den lär inte vara tyngre eller lättare.

I övrigt ställer jag mig bakom Tomas L och håller med om att om förbrukningen är det viktigaste för dig så sälj INTE din bil.
Men för att återgå till tråden skulle det vara intressant om några av er som fått uppdateringen meddelar om det är någon skillnad förutom den bättre fungerande växlingen i automaten. Iofs är bara den ett klart värt ett grattis till alla som har automat, bränslesnålare eller ej.
Amli skrev:Och så var det ännu en tråd om förbrukning... ;-//

VolvoB20, jag har inte klagat över D5:an någonting. Jag bara ifrågasätter din bils förbrukning bl a. (som vanligt ;-// )
Samt min XC70 II är inte en automat utan en manuell. Den ligger på en förbrukning på ca. 0.7-0.74 i snitt på landsväg beroende på körstil. Verkar som en dl mindre än automat som flera redovisat och som du säger inte stämmer... :roll: För att vara petig så har inte du Haldex gen 4 i din bil men den lär inte vara tyngre eller lättare.

I övrigt ställer jag mig bakom Tomas L och håller med om att om förbrukningen är det viktigaste för dig så sälj INTE din bil.
Men för att återgå till tråden skulle det vara intressant om några av er som fått uppdateringen meddelar om det är någon skillnad förutom den bättre fungerande växlingen i automaten. Iofs är bara den ett klart värt ett grattis till alla som har automat, bränslesnålare eller ej.
-Bilen är inte min utan leasing/tjänstebil så jag har inte så mycket val ;-//

-Om du kör din nya D5 XC70 på 0.7-0.74 så tycker jag det är kanonsiffor, då finns väl inget att klaga på D5ans förbrukning överhuvud taget då, 2-ton 4-hjulsdriven SUV som man kan rulla på 0.7, vad klagar folk på ?:-/ . Är det så tvekar jag inte en sekund att byta till nya V70II/XC70 D5 .... att jag väntar på 205 hk D5 är mest för att det är kul med mera effekt :D
Det som känns viktigast just nu är hur den nya uppgraderingen fungerar.

Släpp tills vidare resonomanget om eventuella bränslebesparingar pga uppgraderingen.
Vilka effekter uppgraderingen har på förbrukningen vet vi förmodligen först efter en längre tids användande.

Ni som allaredan har lyckats få uppgraderingen beskriv gärna hur ni upplever funktionen hos automaten.
Är växlingarna mjukare? Växlar den vid andra varvtal?

Vi har begåvats med en automatlåda som varit allt annat än smidig och därför skulle det vara en välsignelse om uppgraderingen kunde råda bot på lådans irrationella betende. Förbrukningen kan vi diskutera längre fram.
Senast redigerad av 1 ocean24Daut09, redigerad totalt 0 gånger.
Jag skulle också vilja veta om det påverkar oss med manuella lådor på något sätt, då främst om motorn går annorlunda eftersom vi inte har någon automatik i växellådan som påverkas av uppdateringen. Kanske har de ändrat i motorstyrningen också, vem vet?
Om uppgraderingen av programvaran kan förbättra automatlådans förmåga att samverka med D5 är Ni som kör denna kombination att gratulera. Jag körde själv denna kombination under 18 månader i en S80N -07 och sämre automatlåda var länge sedan jag kommit kontakt med. Min dåliga erfarenhet av denna kombination fick mig att välja en manuell V70II D5 när jag bytte ut S80N. I mitt fall var det inte förbrukningen som avskräckte utan brist på ”shift quality”.

Jag körde min S80N D5 Aut på en genomsnittsförbrukning på 7,3 l/100km vilket är exakt vad Volvo uppger i bränsledeklarationen. Jag har hittills en genomsnittsförbrukning på 6,9 l/100km för min nuvarande V70II D5 Manuell vilket ligger över den bränsledeklaration som Volvo uppger. Störst förbrukningsskillnad mellan bilarna är i stadstrafik där S80N med automatlåda drog ca 40 % mer än min nuvarande manuella V70II. Vid landsvägskörning +100km/h drar däremot V70II mer än min gamla S80N. Aerodynamiken hos V70II är inte optimal och XC70II är ännu sämre. Att nå förbrukningssiffror kring 6,0 l/100km i farter kring 140 km/h är helt omöjligt utan i dessa farter ligger förbrukningen klart över 8,0 l/100km. Om man däremot kör V70II i farter kring 80 km/h så kan man komma nära 5,0 l/100km.

Är det någon som vet när Volvo släppte denna uppgradering? Min bil fick en uppgradering i början på december efter diverse felmeddelanden.
VolvoB20 skrev: Det beor väl på hur man ser det, jag tycker det är fel att slå på den stackars D5an och kalla den törstig om man samtidigt kör omkring men "handbromsen" fullt åtdragen. Lite mera lättviktsmaterial och något förbättrad aerodynamik skulle kanske göra susen istället. Angrip problemet där det verkligen finns.
Det är Volvos problem, det enda jag kan göra är att välja bland de modeller som är tillgängliga eller vänta på de modeller som ska komma officiellt/inofficiellt. D5 kan vara hur törstig/snål som helst, det spelar ingen roll, det är bilen och dess förbrukning man köper.

VolvoB20 skrev:Du som tvivlar påmina siffror...
Var har jag skrivit att jag tvivlar på dina siffror? Jag har dock aldrig läst att någon annan kört en V70 D5 AWD på 0.45 l/mil, de flesta ligger mycket högre.

VolvoB20 skrev: ...här har du lite mera fakta från mig: De låga siffor jag uppger kommer INTE av sig själv, det krävs en del trix, tex så var motorn redan varm när jag tankade fullt innan långkörningen. Extravärmaren drar MASSOR med diesel, den autostartar och stannar inte förrens efter 1.5 mil då motorn är uppe i temp. Om man då kör i stan och varje resa är max 1.5-2 mil så hamnar förbrukningen mycket högre eftersom värmaren går 100%, men samma sak här, jag kan väl inte skylla D5a för att värmaren suger i sig diesel ?:-/ . Hur många tänker på det när de klagar på D5an? Tror varken BMW eller AUDI som brukar möta Volvo i testerna har någon automatstartande tillsatsvämare som drar i sig diesel och försämrar testvärdena. Och man behöver inte stå parkerad månag minuter innan tempen gått ned så värmaren drar igång igen.
Tror du på allvar att de som lever på att testa bilar glömmer att stänga av extravärmaren på Volvo när de jämför förbrukning?

VolvoB20 skrev:Du behöver ju inte titta bara på mina siffor, titta på RIHA här i tråden ovanför, hans förbrukning hoppade ju upp 30% när han bytte till ny kaross, dock med AWD trots samma motor. Skulle han behålla den gamla förbrukningen skulle han ju behöva en motor som hux flux är 30% snålare och det skiter man inte fram ur näsan.

Min kollega körde V70N 2,5T innan och han tycker det är konstigt att att hans nya D5a drar nästan lika mycket per mil som bensinturbon gjorde i hans V70N :-O) . Inte sjutton drar väl bensinturbon lika med dieseln ?:-/ det måste vara nya karossen som är trög.
Om Volvo numera är så usla på att bygga bilar att förbrukningen hoppar upp 30% på en ny modell, hur kan du då ens överväga att köpa en Volvo? Det verkar minst sagt dumt med tanke på att din bil verkar vara ett extremt snålt exemplar?!
Tror inte min V70N D5 AWD skiljer sig ett dugg från andra likadana bilar. För att nå 0.45 måste man bara köra EXTREM eccoköring, min runda innan jul rullade ju på 0,6 liter milen och det hade nog inte spelat någon som helt roll vilken V70N D5 jag suttit i, min bil är bara en i mängden.

Om nya V70II inte skulle dra mer än den gamla så är det väl perfekt. Vi får väl se efter byte, rullar jag vidare lika billigt så är det väl bara att vara glad.
VolvoB20 skrev: Om nya V70II inte skulle dra mer än den gamla så är det väl perfekt. Vi får väl se efter byte, rullar jag vidare lika billigt så är det väl bara att vara glad.

...men enligt dig så är det ju omöjligt, den är tyngre, har sämre aerodynamik och större rullmotstånd.
Och så var ni tillbaka på förbrukningen igen...... tycker det här off topic och borde låsas eller flyttas till ny tråd.
Tomas L skrev:
VolvoB20 skrev: Om nya V70II inte skulle dra mer än den gamla så är det väl perfekt. Vi får väl se efter byte, rullar jag vidare lika billigt så är det väl bara att vara glad.
...men enligt dig så är det ju omöjligt, den är tyngre, har sämre aerodynamik och större rullmotstånd.
Japp, exakt det var vad jag trott men ni säger ju att Volvo aldrig skulle bygga en ny bil som drar massor mer än den gamla även om bilarna har samma motor.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 19
Extraljus

Jag misstänker att det borde fungera med n&ar[…]

Och de har noll erfarenhet inom litiumjonbatteri[…]

Hej När jag åkte med bilen dog den helt[…]

OM RYSSEN KOMMER