Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
kave skrev:
VolvoB20 skrev:
Visst har Audi konstant 4WD i alla sina quattrobilar med mellandiff.
Vad menar du med konstant 4WD? Vad menar du med mellandiff? Alla 4wd har mellandifferential. Hur skullde de gå att köra annars?
Jag tror du blandar ihop begreppen en hel del. Audi använder Torsen i sina större bilar med motorerna i längdled. I de mindre bilarna som har motorn monterad i breddled kan inte använda Torsen utan har precis som Volvo Haldex.
De flesta Audibilar har mig veterligen inte några diffspärrar alls på bak eller framaxel utan kan med hjälp av antisladdsystem och bromssystemet bromsa de hjul som spinner snabbare än de andra. Detta förutsätter precis som i ditt eget resonemang att hjulen redan börjat slira.

Enligt mig är en konstant 4WD 3 stycken låsta diffar, något som föv inte är önskvärt i en vanlig personbil och i princip ingen har monterat heller.
En torsen diff i ex en Audi är helt öppen förutom när det kommer vridmoment och drar på, då låser diffen. Torque sensing.
Mellandiffen i en Haldex av senare generation ska ju också känna av lasten, sk förspänning av diffen, dock på elektronisk väg.

Exakt vad du menar med "Riktig fyrhjulsdrift" förstår jag inte.
Blandar inte ihop någon ting, En "riktigt fyrhjulsdrift" är en bil som har mellandiff så att alla hjulen driver hela tiden (har inget att göra med diffspärrar)

Detta finns på tex
-Quattro som på Q5 (ej Haldex audis)
-Förra generationen BMW (ej nya)
-Subaru
-Evo

Jag pratar inte terrängkörning utan vanlig körning på väg, eftersom kraften är jämt fördelad på alla hjul hela tiden går en sådan bil mycket mera balanserat.

Haldex, Nya X-Drive mfl SAKNAR mellandiff. Eftersom hjulen snurrar olika fort i tex kurvor kan dessa "by default" INTE vara aktiverade hela tiden, då skulle den stackars kopplingen i Haldex/xDrive slitan ihjäl ganska snabbt då den måste slira.

Endast vid hjulsläpp aktiverar man koppingen och kopplar in den andra axeln. Det kan aldrig bli lika stabilt som en jämn kontinuerlig kraftfördelning.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
kave skrev:Jag föredrar också Torsen om jag fitt fick välja. Den i mina ögon elegantaste lösningen för en vanlig bil och mest underhållande att köra. Dessvärre är Torsen också den dyraste lösningen. Man får vad man betalar för som vanligt.
Kan inte se varför Torsen skulle vara dyrare, har det i min sommarbil och det är bara några extra kugghjul i mitten på diffen
Bild

Haldex med hydraulpumpar, kopplingspaket, styr-datorer osv måste kosta mer än 6 kugghjul ?:-/
Användarvisningsbild
av kave
VolvoB20 skrev:
kave skrev:Jag föredrar också Torsen om jag fitt fick välja. Den i mina ögon elegantaste lösningen för en vanlig bil och mest underhållande att köra. Dessvärre är Torsen också den dyraste lösningen. Man får vad man betalar för som vanligt.
Kan inte se varför Torsen skulle vara dyrare, har det i min sommarbil och det är bara några extra kugghjul i mitten på diffen
Bild

Haldex med hydraulpumpar, kopplingspaket, styr-datorer osv måste kosta mer än 6 kugghjul ?:-/
Jo, och sen är det ju bara att rycka loss motorn och montera den i längdsled, inga problem alls :)
Det brukar vara Volvonissar som predikar om anledningen till att de valt haldex: Priset och den lägre förbrukningen :)
av dali
kave skrev:Om du har en öppen diff, som du måste ha, så har du inte "konstant" 4wd. Om du nu inte har diffspärrar att koppla in vilket de flesta LV bilar saknar.
Jo, men jag förklarade vad de flesta nog menar med "konstant" (eller permanent) fyrhjulsdrift, dvs drift på alla fyra hjulen vid normal användning, i relation till Haldex (och andra) som inte driver på alla fyra vid "normal" körning. Du menar i stället "låst diff", vilket är lika rätt det, men då pratar vi om olika saker.

Det finns för och nackdelar med båda varianterna, exempelvis är väl Haldex inte känsligt för om däcken fram och bak är olika slitna. Permanenta fyrhjulsdrifter kan ta stryk av sådant. I slutändan funkar de flesta "personbilsfyrhjulsdrifter" bra i 99% av alla situationer. Den stora skillnaden är att "permanenta" fyrhjulsdrifter (Audi, Subaru) är roligare än Haldex att leka med, i alla fall är det min erfarenhet och jag har kört båda.

Vi ska inte heller generalisera för mycket, både Audi och Subaru har flera AWD-system; Audi A3 har Haldex och Subaru med automatlåda har inte samma system som bilar med manuell låda. Det finns också skillnader på hur/vilken typ av diff det är och flera generationer av alla system.
Användarvisningsbild
av Thho
kave skrev:
Thho skrev: Har haft nöjet att köra en modifierad LandCruiser 100 Trots dessa egenskaper hade den komfort och kvalitet som Volvo aldrig varit i närheten av.
En Landcruiser är ju helt rätt att jämföra med, mer än dubbla priset :)

Audi har ingen konstant 4WD heller. Däremot använder man en dyrare mekanisk lösning istället för en undermålig mekanisk som måste styras av elektronik som i Volvobilarna.
Förmodligen tar sig bilarna fram i stort sett lika bra även om Audibilarna är roligare att köra på sladd i dåligt underlag.
KAVE det var inte menat som en direkt jämförelse. Ville bara ge exempel på en bil med fyrhjulsdrift anpassad för extrema situationer.

Vidare så ligger väl skillnaden mellan Haldex (eller liknande system) och bilar med konstant fyrhjulsdrift just i att Haldex INTE driver konstant på alla fyra hjulen vilket bilar med konstant fyrhjulsdrift gör. Ett hjul behöver således inte spinna för att drivkraften ska fördelas.

Att axlarna inte har diffspärrar betyder INTE att inte alla fyra hjulen driver när underlaget har ungefär lika friktion vid alla fyra hjulen. Om det resonemanget stämde skulle ju ALLA bilar som inte har spärrade diffrentialer i praktiken vara ENHJULSDRIVNA.

Ta en vanlig tvåhjulsdriven bil utan diffspärr/broms och testa. Du kan utan problem få båda bakhjulen att spinna om underlaget har jämn friktion trots avsaknad av diffspärr/broms.

Upplever själv att de flesta bilar med konstant fyrjulsdrift är stabilare i riktigt dåligt/halt väglag men Haldex i senare versioner funkar i princip lika bra.
Användarvisningsbild
av kave
Thho skrev:
Ta en vanlig tvåhjulsdriven bil utan diffspärr/broms och testa. Du kan utan problem få båda bakhjulen att spinna om underlaget har jämn friktion trots avsaknad av diffspärr/broms.

Upplever själv att de flesta bilar med konstant fyrjulsdrift är stabilare i riktigt dåligt/halt väglag men Haldex i senare versioner funkar i princip lika bra.
Precis, om jag med en fram eller bakhjulsdriven "drar på" så brukar oftast ett hjul slira och inte bägge. Hur ofta, när du verkligen behöver det, har du exakt samma friktion på ex bägge bakhjulen? Därav har ofta effektstarka bilar en diffbroms som något lindrar detta beteende.
Eller kallar du alla fram och bakhjulsrivna bilar för "konstant 2wd" också?
Som jag ser det kan man se "konstant 4wd" på två sätt:

1. Man har låsta eller åtminstone bromsade diffar mellan axlarna och mellan hjulen på varje axel
2. Man har konstant 4wd i den meningen att det inte går att koppla in och ur

Jag väljer att se konstant 4wd som punkt 1 ovan. Ni andra tycks anse att så länge det inte är Haldex så är det konstant 4wd. Något märklig ståndpunkt men det är väl det vanliga negativa snicksnacket om Volvo som vanligt.

Andreas: Har du verkligen provkört en Subaru som du skriver om har konstant 4wd som jag exemplifierar?
Som vanligt en massa gissande och godtyckligt antagande i detta forum. Har ni som utger för att veta verkligen provat?
Jag har själv fastnat med spinnande framhjul och stillastående bakaxel med både Subaru och Audi med enligt er konstant 4wd. Vidare har jag stått still i inte särskilt branta uppförsbackar med spinnande vänster eller högerhjul med samma bilar. Särskilt "konstant" är inte fyrhjulsdriften eftersom diffarna är öppna. Torde inte konstant mena just konstant oavsett om friktionen varierar litet mellan hjulen?
Användarvisningsbild
av Tomas L
...jag kan raskt flika in med att skillnaden i de olika systemen för fyrhjulsdrift inte är något som kommer att avgöra om det blir en XC60 eller Q5, bägge är alldeles tillräckligt bra för att uppfylla våra krav. Det finns andra egenskaper som kommer att avgöra.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
bilgalen skrev:Låter som ett väldigt tillrättalagt exempel! Varför skulle ett hjul ha maximalt grepp om de andra inte har det. Var i terrängen/vägen skulle man hitta det exemplet? I så fall skulle man väl ta sig upp med en vanlig fwd bil också, om bara ett hjul verkligen hade grepp.
Det är ju bara till för att visa att det räcker att ett av 4 hjul har fäste. I detta faller höger bak. Det är väl inte helt otroligt att stöta på det i verkligheten? Säg på t.ex vintern när man ska ta sig upp för en backe! Så länge ett hjul har fäste så kommer man upp.
av Lövet
Kave: Du har en helt annat definition av konstant fyrhjulsdrift som inte delas av särskilt många. Den stora skillnaden är att en bil med drivning på alla fyra hjul redan från början har en högre stabilitet än en bil som bara är tvåhjulsdriven från början (Haldex, Visco). När du väl står på is så är det låsbara diffspärrar som gäller. Lägg ner din bror duktig attityd för övrigt. Det är du som har en avvikande uppfattning, inte vi andra.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
kave skrev:
Thho skrev:
Andreas: Har du verkligen provkört en Subaru som du skriver om har konstant 4wd som jag exemplifierar?
Som vanligt en massa gissande och godtyckligt antagande i detta forum. Har ni som utger för att veta verkligen provat?
Jag har själv fastnat med spinnande framhjul och stillastående bakaxel med både Subaru och Audi med enligt er konstant 4wd. Vidare har jag stått still i inte särskilt branta uppförsbackar med spinnande vänster eller högerhjul med samma bilar. Särskilt "konstant" är inte fyrhjulsdriften eftersom diffarna är öppna. Torde inte konstant mena just konstant oavsett om friktionen varierar litet mellan hjulen?
Pratar inte om att sitta fast i backar....

Visst har jag provat både Audi och Subaru. Håller till 100% med Thho att med kontinuerlig 4wd så går bilen bra mycket stabilare.

Och då menar jag när man blåser på i 110 km/h i snöstorm, jag brukar inte sitta fast i 110 km/h :lol:

Med Haldex börjar den drivande axeln börja spinna,
-så kopplas bakaxeln in,
-spinnet slutar, bakaxlen kopplas ur
-framaxeln börja spinna
-bakaxeln kopplas in
-spinnet slutar
-osv upprepar detta sig i oändlighet

Även om Halex generation femhudrasextiotre är snabb som en kobra gör "microsläppen" i 110km/h att man känner en ostabilitet

Med Audi eller Subban så är det ju bara 25% drift på varje hjul och det bara matar på i 110 km/h helt utan släpp eller ostabilitet, om man nu inte gasar ännu värre vill säga.

Det du pratar om i backar när amn kör fast är något annat för mig, det är diffbromsar eller diffspärrar, det kan man ha både med och utan kontinuerlig 4wd
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 63

Den behövs ju inte eftersom elbilen inte sl&[…]

V90 läggs ner.

Den CX60 jag tänker på är inte PH[…]

Felkodläsare: Foxwell NT710

Är det någon med XC60 som testat NT710?[…]