- mån 10 nov 2008, 10:47
Detta finns på tex
-Quattro som på Q5 (ej Haldex audis)
-Förra generationen BMW (ej nya)
-Subaru
-Evo
Jag pratar inte terrängkörning utan vanlig körning på väg, eftersom kraften är jämt fördelad på alla hjul hela tiden går en sådan bil mycket mera balanserat.
Haldex, Nya X-Drive mfl SAKNAR mellandiff. Eftersom hjulen snurrar olika fort i tex kurvor kan dessa "by default" INTE vara aktiverade hela tiden, då skulle den stackars kopplingen i Haldex/xDrive slitan ihjäl ganska snabbt då den måste slira.
Endast vid hjulsläpp aktiverar man koppingen och kopplar in den andra axeln. Det kan aldrig bli lika stabilt som en jämn kontinuerlig kraftfördelning.
kave skrev:Blandar inte ihop någon ting, En "riktigt fyrhjulsdrift" är en bil som har mellandiff så att alla hjulen driver hela tiden (har inget att göra med diffspärrar)VolvoB20 skrev:Vad menar du med konstant 4WD? Vad menar du med mellandiff? Alla 4wd har mellandifferential. Hur skullde de gå att köra annars?
Visst har Audi konstant 4WD i alla sina quattrobilar med mellandiff.
Jag tror du blandar ihop begreppen en hel del. Audi använder Torsen i sina större bilar med motorerna i längdled. I de mindre bilarna som har motorn monterad i breddled kan inte använda Torsen utan har precis som Volvo Haldex.
De flesta Audibilar har mig veterligen inte några diffspärrar alls på bak eller framaxel utan kan med hjälp av antisladdsystem och bromssystemet bromsa de hjul som spinner snabbare än de andra. Detta förutsätter precis som i ditt eget resonemang att hjulen redan börjat slira.
Enligt mig är en konstant 4WD 3 stycken låsta diffar, något som föv inte är önskvärt i en vanlig personbil och i princip ingen har monterat heller.
En torsen diff i ex en Audi är helt öppen förutom när det kommer vridmoment och drar på, då låser diffen. Torque sensing.
Mellandiffen i en Haldex av senare generation ska ju också känna av lasten, sk förspänning av diffen, dock på elektronisk väg.
Exakt vad du menar med "Riktig fyrhjulsdrift" förstår jag inte.
Detta finns på tex
-Quattro som på Q5 (ej Haldex audis)
-Förra generationen BMW (ej nya)
-Subaru
-Evo
Jag pratar inte terrängkörning utan vanlig körning på väg, eftersom kraften är jämt fördelad på alla hjul hela tiden går en sådan bil mycket mera balanserat.
Haldex, Nya X-Drive mfl SAKNAR mellandiff. Eftersom hjulen snurrar olika fort i tex kurvor kan dessa "by default" INTE vara aktiverade hela tiden, då skulle den stackars kopplingen i Haldex/xDrive slitan ihjäl ganska snabbt då den måste slira.
Endast vid hjulsläpp aktiverar man koppingen och kopplar in den andra axeln. Det kan aldrig bli lika stabilt som en jämn kontinuerlig kraftfördelning.
Friheten dog i Sverige 1967 när den fria farten försvann.
Alla vill dö unga, men helst så sent som möjligt.
Alla vill dö unga, men helst så sent som möjligt.