Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Momentum
Bilar med den motorn går i produktion vecka 46
Så mycket snart måste några "riktiga" data på motorn presenteras
Användarvisningsbild
av robbygg
bilgalen skrev:Är det inte så enkelt att Volvo "tystar ner" nya motorn eftersom man precis ska lansera nya XC60 med de "gamla" motorerna? Man beställer ju inte gärna en ny XC60 nu om man vet att det kommer en uppdaterad D5 och 2.4D om några månader.

Då kan man med andra ord säga att vi som redan beställt bilen gör en mer dålig affär än vanligt när det om mindre än ett halvår kommer en ny version av dieselfemman. Så när det är dags att byta bil igen så är det ingen som vill ha den gamla motorn när det antagligen kommer krylla av den nya uppdaterade. För jag antar att denna motorn inte bara kommer till den tvåhjulsdrivna versionen utan bägge.

Man blir så trött... :roll:
av Amli
robbygg skrev:
bilgalen skrev:Är det inte så enkelt att Volvo "tystar ner" nya motorn eftersom man precis ska lansera nya XC60 med de "gamla" motorerna? Man beställer ju inte gärna en ny XC60 nu om man vet att det kommer en uppdaterad D5 och 2.4D om några månader.

Då kan man med andra ord säga att vi som redan beställt bilen gör en mer dålig affär än vanligt när det om mindre än ett halvår kommer en ny version av dieselfemman. Så när det är dags att byta bil igen så är det ingen som vill ha den gamla motorn när det antagligen kommer krylla av den nya uppdaterade. För jag antar att denna motorn inte bara kommer till den tvåhjulsdrivna versionen utan bägge.

Jag håller verkligen med dig. Men kommer 185hk försvinna eller gå bredvid som ett annat billigare alternativ? I så fall är det ju lite som Audis 2,0T motor som såldes både som 200hk och 220hk. Men om den försvinner helt mitt i ett modell år blir nog det precis som du säger.
av bilgalen
robbygg skrev:

Det är nog tyvärr något som vi bilköpare får vänja oss vid OM vi nu ska envisas med att köpa nya bilar framöver. Men jag förstår att det känns som lite "smolk i bägaren" när du nu ska hämta ut en sprillans ny och dyr bil.
Användarvisningsbild
av Appel
Jag har naturligtvis funderat fram och tillbaka om hur "korkat" det egentligen var att beställa en T6'a, men just nu känns det ju lite "kul"... För jag hade blivit rejält sur om jag beställt en D5'a!

Frågan är väl bara när det kommer ett ännu smartare bensinalternativ än T6'an...
Användarvisningsbild
av Guligan
Appel skrev:
Jag har naturligtvis funderat fram och tillbaka om hur "korkat" det egentligen var att beställa en T6'a...
Det kan väl aldrig vara korkat att beställa en T6 !! :D
av viktore
Om vridmomenet 420nm för den nya D5an är korrekt, så sätter jag en slant på att man i själva verket inte ökat effekten jmf. 185hästars D5an överhuvudtaget.
Man har snarare sänkt förbrukning och utsläpp(förhoppningsvis markant) och istället bara reviderat effektsiffrorna, faktiskt rätt jävla smart av Volvo. 8)
av Arese
viktore skrev:Om vridmomenet 420nm för den nya D5an är korrekt, så sätter jag en slant på att man i själva verket inte ökat effekten jmf. 185hästars D5an överhuvudtaget.
Man har snarare sänkt förbrukning och utsläpp(förhoppningsvis markant) och istället bara reviderat effektsiffrorna, faktiskt rätt jävla smart av Volvo. 8)
Vad menar du egentligen!?

Man har ju höjt maxeffekten med 20 hk, att vridet ökat vid givet varvtal innebär ju att effekten ökat vid detta varvtal. Effektökningen (11 %) är ju större än förbrukningsminskningen (8%).

Förvisso går det ju åt rätt håll på bägge punkterna. Ska bli spännande med en provtur.

Mvh
Arese
av Hanymo
Hej,
Är det någon som vet om det mjukvara som Volvo har uppdaterat eller om det en grundlig uppdatering i hela motorn..? titta på Audi 2.7TDI som har föhöjt effekten till 190 hk, och minskat förbrukning något, är det inte samma sak som volvo gör för att visa sin god will.Var var denna härlig motorn när volvo lanserat XC 60 6 månader sedan..bara undrar.!!!!!!
Användarvisningsbild
av Appel
Guligan skrev:
Appel skrev:
Jag har naturligtvis funderat fram och tillbaka om hur "korkat" det egentligen var att beställa en T6'a...
Det kan väl aldrig vara korkat att beställa en T6 !! :D
Tack, det värmde!! :D
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 32
Laddbox

Håller med föregående talare. &Au[…]

XC70 2016