Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jhenrikj
shoeshine skrev:
jhenrikj skrev:
bylle skrev:Inom parantes kan jag nämna för er som har USB/iPod-interface med iPod-kontakt och som har en nyare iPod eller iPhone att den laddningsadapter som säljs på Cablejive.com fungerar utmärkt för att konvertera laddningen till 5V som de nyare enheterna kräver.

Fick min laddningsadapter och förlängningskabel igår (bara 4 dagar efter beställning) och nu är Brodit-hållaren fast ansluten så iPhonen (3G) får laddning och ansluts till iPod-interfacet direkt man ställer ner den i hållaren. Mycket smidigt.
Ni som har båda kontakterna, har ni provat om det går att ladda en ny iPod eller iPhone via USB porten?
Jo, det går.
Volvo har alltså lyckats lägga på 5V på det USB-uttaget...undras varför de inte kunde ha gjort det på det USB-uttaget som sitter standard på nya bilar nu för tiden.
Användarvisningsbild
av kave
kave skrev:Är det ingen som har problem med att ipoden laddar ur sig när den sitter inkopplad?
Jag har provat med tre olika iPod nano av två olika generationer och ingen av dem stänger av sig när man stängt av tändningen på bilen. Det är väl inte hela världen eftersom bilen laddar upp iPoden igen när man kör men det torde ju slita ut batteriet i förtid och iPoden glömmer var den var när man stängde av bilen.
Jag påpekade det hela för verkstaden som hade en servicebulletin om att det är normal funktionalitet att iPoden drar ur sitt batteri om den "lämnas kvar i bilen".
av riha
kave skrev:
bylle skrev: Min bil är en MY08 och jag har beställt USB/iPod-interfacet i samband med bilorder. Jag är inte säker på vad som gäller på en MY09 där USB är standard på HP-ljudet.
Är du säker på detta? Vi fick betala extra för USB och Ipod interface på våra 09'or.

Nej Kave, vi fick betala extra för Ipod Inteerfacet bara. USB fanns med som standard.
av riha
kave skrev:Är det ingen som har problem med att ipoden laddar ur sig när den sitter inkopplad?
Jag har provat med tre olika iPod nano av två olika generationer och ingen av dem stänger av sig när man stängt av tändningen på bilen. Det är väl inte hela världen eftersom bilen laddar upp iPoden igen när man kör men det torde ju slita ut batteriet i förtid och iPoden glömmer var den var när man stängde av bilen.

JAg har verifierat att min gör detsamma. Borde ju inte vara så svårt att skicka ett nerstängningskommando till ipoden när bilen stängs av.
Istälelt står den igång tills batteriet dör och som du säger, då kommer den inte ihåg var den sistvar.

En annan sak som mest irriterar mig är att stereon glömmer bort inställningen "random all" eller "random folder" när man stänger av tändningen. Oftast kör jag den i random all läget och efter omstart av bilen så har den glömt det, för att inte bryta låten som man lyssnar på så måste jag avvakta tills låten är slut innan jag ställer om den till random all igen. Gör jag det mitt i en låt så bryter den uppspelningen direkt och börjar spela en låt random.
Hade liksom varit bättre om inställningen hade tagit vid efter att den låt som spelas upp är färdigspelad.

Små irriterande punkter som likförbaskat gör en stor skillnad när man sitter så mycket i bilen som säkert många av oss här inne gör.
av Jok3r
Nu kanske detta är en dum fråga helt off topic.. men när jag pluggar in Ipoden så läser bilen in alla låtar i bokstavsordning.. Går det inte bläddra i mappar??
Ganska jobbigt när ett par tusen låtar hamnar i oordning..
Användarvisningsbild
av kave
riha skrev:
kave skrev:
bylle skrev: Min bil är en MY08 och jag har beställt USB/iPod-interfacet i samband med bilorder. Jag är inte säker på vad som gäller på en MY09 där USB är standard på HP-ljudet.
Är du säker på detta? Vi fick betala extra för USB och Ipod interface på våra 09'or.

Nej Kave, vi fick betala extra för Ipod Inteerfacet bara. USB fanns med som standard.
Nej. Vi hade aux in som standard. Tillbehöret som vi betalade för är USB och iPod interface. Numera är det standard med USB för både USB minnen och iPod, alltså du kan inte få två kontakter som tidigare. Lite synd kan tyckas eftersom det är praktiskt att kunna ha både iPod och USB minne anslutet.
av riha
Kave, stämmer nu när du säger det. Jag blanda ihop det med AUX.
Helt klart gillar jag separat kabel för ipod. Har man bar ausb så dels kan man inte ha både usb o ipod i samtidigt, sen så måste man ju ha extra ipod kabel med ipod kontakt för att koppla in ipoden. Dålig lösning.

Vår är bättre, även om den kosta mer.
Användarvisningsbild
av Appel
riha skrev:Kave, stämmer nu när du säger det. Jag blanda ihop det med AUX.
Helt klart gillar jag separat kabel för ipod. Har man bar ausb så dels kan man inte ha både usb o ipod i samtidigt, sen så måste man ju ha extra ipod kabel med ipod kontakt för att koppla in ipoden. Dålig lösning.

Vår är bättre, även om den kosta mer.
Jag håller med, i min V50 så hade jag både iPod och USB-uttag, om jag glömde iPoden hemma på morgonen så hade jag oftast ett USB-minne med lite bra musik på, samt att med original-kablaget så kunde man köpa till en smart hållare som man skruvade fast i facket under mittarmstödet och plotsligt blev det väldigt enkelt att sätta i iPod och USB-minnen. Nu har man en jättelång iPod-kabel (vintertid styv och osmidig) samt att man måste rycka i och ur kabel eller minne varje gång man vill byta. Klart osmidig lösning, om det är värt 5000:- extra skall jag låta vara osagt, men en slant extra för att få separata kablar och möjlighet till den smarta hållaren hade det helt klart varit värt!
av jhenrikj
Det finns en kabel hos volvo som kopplas in i USB utgången på bilen där du kan ha både ett USB-minne och en iPod inkopplad samtidigt.

USB- och iPod®-kabel 31210 067-0
Användarvisningsbild
av Appel
jhenrikj skrev:Det finns en kabel hos volvo som kopplas in i USB utgången på bilen där du kan ha både ett USB-minne och en iPod inkopplad samtidigt.

USB- och iPod®-kabel 31210 067-0
Jag tolkar som att det är en kabel för tillbehöret iPod och USB interface, inte för dom anläggningar som redan har ett USB-uttag som standard (från W0826).

Tittar man på den här länken http://vccs.volvocars.se/accessories/ca ... 316393.htm så är det 3 st kablar att välja på, enbart USB, enbart iPod eller anslutning för båda, det var den modellen som jag hade i min gamla V50.

Men jag har skickat frågan till Volvo så får vi se vad dom säger!

Car Play är Apples variant för iPhone av[…]

Luftfjädring V90

Lite skumt med luftfjädring endast bak som h[…]

Volvo gör ingen skillnad på olika klim[…]

Rek bytesintervall 12000 mil Vem rekommendera[…]