Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av ER
#218814
erc skrev:
melkerrr skrev:
erc skrev:Det är svindyrt, ohyggligt missprydande och förmodligen snart olagligt.
Vad blir olagligt; extraljus eller extraljusbåge typ "Qpax"?
Både och. Den typen av utrustning ändrar (försämrar) bilens fotgängarskydd ordentligt och bilarna är varken typade och/eller krocktestade med extraljusprydda kängurufångare i fronten.
Hur fel du har.
Qpax är både typade och certifierad enligt ISO 9001 & TÜV samt godkända enligt VVFS: 2006:83 16kap 26§ och därmed tillåta inom hela EU.
http://www20.vv.se/vvfs/pdf/2006nr083.pdf

"Anordning som utgör fäste för extraljus och som monteras på personbilar och lastbilar bör ej anses utgöra frontskydd. Fästanordning som även utgör visst skydd,
vanligtvis bestående av ett bockat rör runt extraljusen bör heller inte anses utgöra frontskydd om anordningen är mittmonterad och har en bredd
under 50% av fordonsbredden och inte når över kanten på motorhuven eller motsvarnde höjd på fordon med annan typ av front"

Kort och gott extraljusfästen är ej frontskydd eller försämrar något, tvärt om det höjer säkerheten vilket också är syftet med att montera extraljus stabilt på bilar med uruselt helljus,vilket är 99% av utbudet som säljs.
Däremot håller jag med ang dom vulgära skyddena som fanns förr i tiden och utgjorde en grind framför fronten och inramade även huvudstrålkastarna, men dom är ju inte lagliga längre heller.
Vad är säkrast av att se den svartklädde fotgängaren som inte har vett nog att använda reflex och däörmed kunna undvika dom/stanna i tid eller att bara höra dunsen utan att ha sett denna pga misstaget att klä sig fel? Vad ger minst skada på fotgängaren/cyklisten och till sist fordonet?
Att dom sen kan få för sig att vinga ut framför fordon på kort avstånd ger samma resultat i båda fallena ändå.

Så ditt klagomål låter mera som svenska avundsjukan där ingen annan får ha finare för "jag har inte råd".

Nummerplåtsfäste både ser och är billigt, köper man bil för så många hundra tusen är 4 lakan till inget att fundera över för snygg och stabil montering och Qpax är ju det enda rätta, både snyggt och praktiskt för löstagbara anordningar såsom LIghtOn ser bra ut när det är nytt men börjar glappa och rosta med tiden vilket qpax i aluminium inte gör och därav kommer jag att konvertera till aluminumbåge lackad i bilens färg.
Man behöver inte anlita just en svindyr verkstad för jobbet eller delarna, man kan köpa där det är billigare och montera själv eller leja bort det betydligt billigare svart/vitt och jag anser att man bör välja bort Bosch och Hella:s överprisade xenonmodeller till förmån för NBB Alpha 225HID mer kända som NBB:s "svetslåga", bättre ljus finns inte att få för 2395kr/st. Att sen den väger betydligt minde är ju ytterligare en fördel.
Vad gäller rostfritt på Bosch Navigator gäller det enbart huset och inte reflektor eller fästbult. Dock har ju bosch förbättrat reflektorerna en del med ytbeläggning på baksidan men jag litar inte fullt ut att det kommer hålla då jag haft exakt samma problem även med dom senaste med LED-ringar jag hadde i våras och även samma strul med Big Knicks reflektorer tidigare att rosten får fäste och sent om sider kommer runt och äter upp reflektorytan. Fördel med Navigator förutom att det är snyggare lampa med den effektivare H1:an och att ljusbilden blir bättre vid xenonkonvertering än med Big Knick är dock att med rätt xenonballaster rymms rubbet inne i huset så konvertering är svinenkelt med allt inne i lamphuset, fast inte ens en 50W xenonkonverterad navigator för 1950kr klår en NBB Alpha 225HID med original 35W xenon för 2395kr/st.
Användarvisningsbild
av henka35
#218835
EFI93 skrev:Var på Volvo igår och monterade två extraljus med orginalkablar och orginalfäste som är bultat
i krockbalken. Blir jag inte nöjd får man exenonkonvertera. Knappen sitter längst nere på mittkonsollen
och måste laddas in med mjukvara. Tog en halv dag. Vad det kostade vet jag ej, försäljaren tog den utgiften
Det brukar kosta ca 7000 kr för 3 st BigKnick på V70II inkl. knapp.

/Henrik
Användarvisningsbild
av bylle
#218864
Monterade 2 st Hella 200FF Xenon med Volvos originalsats, blev helt godkänt ljus och en smäcker installation utan onödigt stora delar i fronten.
Användarvisningsbild
av yel_low
#218879
bylle skrev:Monterade 2 st Hella 200FF Xenon med Volvos originalsats, blev helt godkänt ljus och en smäcker installation utan onödigt stora delar i fronten.

det har blivit klart mkt bökigare med volvos originalsats på V70II än det var på V70N, nu ska man in i säkringscentralen å sprätta den i molekyler och in i ena kontaktstycket(sprätta det oxå i bitar) i CEM:en inne i bilen.
tidigare har balken varit "närmare" höljet så en vanlig borr har räckt i längden men nu behöver man en längre.
sen behövs en programvara givetvis.

du har bilder på din kamera, fotade på lördagen ett par bilder 8)
Användarvisningsbild
av henka35
#218969
bylle skrev:Monterade 2 st Hella 200FF Xenon med Volvos originalsats, blev helt godkänt ljus och en smäcker installation utan onödigt stora delar i fronten.
trevligt... nu ser den ut som en polisbil :-)-) Har sett att polisen har en XC70 med just två Hella 200FF Xenon.
Det är säkert grymt bra ljus med dem, så du blir nog nöjd. Fördelen är just att de tar så liten plats. Var monterade du drivdonen??

Mvh Henrik
Användarvisningsbild
av yel_low
#218975
henka35 skrev:
bylle skrev:Monterade 2 st Hella 200FF Xenon med Volvos originalsats, blev helt godkänt ljus och en smäcker installation utan onödigt stora delar i fronten.
trevligt... nu ser den ut som en polisbil :-)-) Har sett att polisen har en XC70 med just två Hella 200FF Xenon.
Det är säkert grymt bra ljus med dem, så du blir nog nöjd. Fördelen är just att de tar så liten plats. Var monterade du drivdonen??

Mvh Henrik

innanför grillen, kapade upp i plasten bakom stötfångaren med en karosserisåg och släppte ner dom där. :-)-)
#218991
ER skrev: Qpax är både typade och certifierad enligt ISO 9001 & TÜV samt godkända enligt VVFS: 2006:83 16kap 26§ och därmed tillåta inom hela EU.
http://www20.vv.se/vvfs/pdf/2006nr083.pdf

"Anordning som utgör fäste för extraljus och som monteras på personbilar och lastbilar bör ej anses utgöra frontskydd. Fästanordning som även utgör visst skydd,
vanligtvis bestående av ett bockat rör runt extraljusen bör heller inte anses utgöra frontskydd om anordningen är mittmonterad och har en bredd
under 50% av fordonsbredden och inte når över kanten på motorhuven eller motsvarnde höjd på fordon med annan typ av front"

Kort och gott extraljusfästen är ej frontskydd eller försämrar något, tvärt om det höjer säkerheten vilket också är syftet med att montera extraljus stabilt på bilar med uruselt helljus,vilket är 99% av utbudet som säljs.
Däremot håller jag med ang dom vulgära skyddena som fanns förr i tiden och utgjorde en grind framför fronten och inramade även huvudstrålkastarna, men dom är ju inte lagliga längre heller.
Vad är säkrast av att se den svartklädde fotgängaren som inte har vett nog att använda reflex och däörmed kunna undvika dom/stanna i tid eller att bara höra dunsen utan att ha sett denna pga misstaget att klä sig fel? Vad ger minst skada på fotgängaren/cyklisten och till sist fordonet?
Att dom sen kan få för sig att vinga ut framför fordon på kort avstånd ger samma resultat i båda fallena ändå.

Så ditt klagomål låter mera som svenska avundsjukan där ingen annan får ha finare för "jag har inte råd".

Nummerplåtsfäste både ser och är billigt, köper man bil för så många hundra tusen är 4 lakan till inget att fundera över för snygg och stabil montering och Qpax är ju det enda rätta, både snyggt och praktiskt för löstagbara anordningar såsom LIghtOn ser bra ut när det är nytt men börjar glappa och rosta med tiden vilket qpax i aluminium inte gör och därav kommer jag att konvertera till aluminumbåge lackad i bilens färg.
Man behöver inte anlita just en svindyr verkstad för jobbet eller delarna, man kan köpa där det är billigare och montera själv eller leja bort det betydligt billigare svart/vitt och jag anser att man bör välja bort Bosch och Hella:s överprisade xenonmodeller till förmån för NBB Alpha 225HID mer kända som NBB:s "svetslåga", bättre ljus finns inte att få för 2395kr/st. Att sen den väger betydligt minde är ju ytterligare en fördel.
Vad gäller rostfritt på Bosch Navigator gäller det enbart huset och inte reflektor eller fästbult. Dock har ju bosch förbättrat reflektorerna en del med ytbeläggning på baksidan men jag litar inte fullt ut att det kommer hålla då jag haft exakt samma problem även med dom senaste med LED-ringar jag hadde i våras och även samma strul med Big Knicks reflektorer tidigare att rosten får fäste och sent om sider kommer runt och äter upp reflektorytan. Fördel med Navigator förutom att det är snyggare lampa med den effektivare H1:an och att ljusbilden blir bättre vid xenonkonvertering än med Big Knick är dock att med rätt xenonballaster rymms rubbet inne i huset så konvertering är svinenkelt med allt inne i lamphuset, fast inte ens en 50W xenonkonverterad navigator för 1950kr klår en NBB Alpha 225HID med original 35W xenon för 2395kr/st.
Ni har väl rätt båda två Helt rätt som du säger att det är tillåtet att montera extraljus och hållare just nu. Men det är väl just det regelverk som du hänvisar till som man vill ändra så att det inte ska vara tillåtet längre. När det nya börjar gälla är väl inte helt fastlagt ännu.
av Infide
#219006
Jag har 2st Rallye 3000 Celis pa Volvos orginalramp (dock V70N) och for vad det gick pa (typ 2500kr st + ramp med kabelsats) i förhållande till ökningen av ljuset så var det absolut inte värt. Dock rätt snyggt med Celisringarna i skymning...
Användarvisningsbild
av bylle
#219021
henka35 skrev:
bylle skrev:Monterade 2 st Hella 200FF Xenon med Volvos originalsats, blev helt godkänt ljus och en smäcker installation utan onödigt stora delar i fronten.
trevligt... nu ser den ut som en polisbil :-)-) Har sett att polisen har en XC70 med just två Hella 200FF Xenon.
Det är säkert grymt bra ljus med dem, så du blir nog nöjd. Fördelen är just att de tar så liten plats. Var monterade du drivdonen??

Mvh Henrik
Mjo, det var första kommentarerna som kom efter monteringen :). Men jag stör mig inte så mkt på det, tycker det verkar som en driftsäker lösning och som inte tar så mycket plats i fronten.

Så här blev resultatet;
Bild

Polisen verkar ha Hella 200FF Xenon som standard på sina nyare bilar.
Användarvisningsbild
av ER
#219050
VolvoB20 skrev:
ER skrev: Qpax är både typade och certifierad enligt ISO 9001 & TÜV samt godkända enligt VVFS: 2006:83 16kap 26§ och därmed tillåta inom hela EU.
http://www20.vv.se/vvfs/pdf/2006nr083.pdf

"Anordning som utgör fäste för extraljus och som monteras på personbilar och lastbilar bör ej anses utgöra frontskydd. Fästanordning som även utgör visst skydd,
vanligtvis bestående av ett bockat rör runt extraljusen bör heller inte anses utgöra frontskydd om anordningen är mittmonterad och har en bredd
under 50% av fordonsbredden och inte når över kanten på motorhuven eller motsvarnde höjd på fordon med annan typ av front"

Kort och gott extraljusfästen är ej frontskydd eller försämrar något, tvärt om det höjer säkerheten vilket också är syftet med att montera extraljus stabilt på bilar med uruselt helljus,vilket är 99% av utbudet som säljs.
Däremot håller jag med ang dom vulgära skyddena som fanns förr i tiden och utgjorde en grind framför fronten och inramade även huvudstrålkastarna, men dom är ju inte lagliga längre heller.
Vad är säkrast av att se den svartklädde fotgängaren som inte har vett nog att använda reflex och däörmed kunna undvika dom/stanna i tid eller att bara höra dunsen utan att ha sett denna pga misstaget att klä sig fel? Vad ger minst skada på fotgängaren/cyklisten och till sist fordonet?
Att dom sen kan få för sig att vinga ut framför fordon på kort avstånd ger samma resultat i båda fallena ändå.

Så ditt klagomål låter mera som svenska avundsjukan där ingen annan får ha finare för "jag har inte råd".

Nummerplåtsfäste både ser och är billigt, köper man bil för så många hundra tusen är 4 lakan till inget att fundera över för snygg och stabil montering och Qpax är ju det enda rätta, både snyggt och praktiskt för löstagbara anordningar såsom LIghtOn ser bra ut när det är nytt men börjar glappa och rosta med tiden vilket qpax i aluminium inte gör och därav kommer jag att konvertera till aluminumbåge lackad i bilens färg.
Man behöver inte anlita just en svindyr verkstad för jobbet eller delarna, man kan köpa där det är billigare och montera själv eller leja bort det betydligt billigare svart/vitt och jag anser att man bör välja bort Bosch och Hella:s överprisade xenonmodeller till förmån för NBB Alpha 225HID mer kända som NBB:s "svetslåga", bättre ljus finns inte att få för 2395kr/st. Att sen den väger betydligt minde är ju ytterligare en fördel.
Vad gäller rostfritt på Bosch Navigator gäller det enbart huset och inte reflektor eller fästbult. Dock har ju bosch förbättrat reflektorerna en del med ytbeläggning på baksidan men jag litar inte fullt ut att det kommer hålla då jag haft exakt samma problem även med dom senaste med LED-ringar jag hadde i våras och även samma strul med Big Knicks reflektorer tidigare att rosten får fäste och sent om sider kommer runt och äter upp reflektorytan. Fördel med Navigator förutom att det är snyggare lampa med den effektivare H1:an och att ljusbilden blir bättre vid xenonkonvertering än med Big Knick är dock att med rätt xenonballaster rymms rubbet inne i huset så konvertering är svinenkelt med allt inne i lamphuset, fast inte ens en 50W xenonkonverterad navigator för 1950kr klår en NBB Alpha 225HID med original 35W xenon för 2395kr/st.
Ni har väl rätt båda två Helt rätt som du säger att det är tillåtet att montera extraljus och hållare just nu. Men det är väl just det regelverk som du hänvisar till som man vill ändra så att det inte ska vara tillåtet längre. När det nya börjar gälla är väl inte helt fastlagt ännu.
Finns ingen anledning att försämra säkerheten på vägarna genom att begränsa säkerhetshöjande prylar. Räcker att dom försämrar vägstandarden så manmåste reparera blien oftare pga slarv i underhåll/nybyggen.

Du säger ju själv att du får b&aum[…]

Det varierar med årsmodeller och nä[…]

Acproblem Volvo 940 -98

vilket kontaktstycke var det? hittade du nån[…]

Uppdateringar i mjukvaruversion 3.6.4 Mjukvarurel[…]