- tor 18 sep 2008, 16:19
#218814
Qpax är både typade och certifierad enligt ISO 9001 & TÜV samt godkända enligt VVFS: 2006:83 16kap 26§ och därmed tillåta inom hela EU.
http://www20.vv.se/vvfs/pdf/2006nr083.pdf
"Anordning som utgör fäste för extraljus och som monteras på personbilar och lastbilar bör ej anses utgöra frontskydd. Fästanordning som även utgör visst skydd,
vanligtvis bestående av ett bockat rör runt extraljusen bör heller inte anses utgöra frontskydd om anordningen är mittmonterad och har en bredd
under 50% av fordonsbredden och inte når över kanten på motorhuven eller motsvarnde höjd på fordon med annan typ av front"
Kort och gott extraljusfästen är ej frontskydd eller försämrar något, tvärt om det höjer säkerheten vilket också är syftet med att montera extraljus stabilt på bilar med uruselt helljus,vilket är 99% av utbudet som säljs.
Däremot håller jag med ang dom vulgära skyddena som fanns förr i tiden och utgjorde en grind framför fronten och inramade även huvudstrålkastarna, men dom är ju inte lagliga längre heller.
Vad är säkrast av att se den svartklädde fotgängaren som inte har vett nog att använda reflex och däörmed kunna undvika dom/stanna i tid eller att bara höra dunsen utan att ha sett denna pga misstaget att klä sig fel? Vad ger minst skada på fotgängaren/cyklisten och till sist fordonet?
Att dom sen kan få för sig att vinga ut framför fordon på kort avstånd ger samma resultat i båda fallena ändå.
Så ditt klagomål låter mera som svenska avundsjukan där ingen annan får ha finare för "jag har inte råd".
Nummerplåtsfäste både ser och är billigt, köper man bil för så många hundra tusen är 4 lakan till inget att fundera över för snygg och stabil montering och Qpax är ju det enda rätta, både snyggt och praktiskt för löstagbara anordningar såsom LIghtOn ser bra ut när det är nytt men börjar glappa och rosta med tiden vilket qpax i aluminium inte gör och därav kommer jag att konvertera till aluminumbåge lackad i bilens färg.
Man behöver inte anlita just en svindyr verkstad för jobbet eller delarna, man kan köpa där det är billigare och montera själv eller leja bort det betydligt billigare svart/vitt och jag anser att man bör välja bort Bosch och Hella:s överprisade xenonmodeller till förmån för NBB Alpha 225HID mer kända som NBB:s "svetslåga", bättre ljus finns inte att få för 2395kr/st. Att sen den väger betydligt minde är ju ytterligare en fördel.
Vad gäller rostfritt på Bosch Navigator gäller det enbart huset och inte reflektor eller fästbult. Dock har ju bosch förbättrat reflektorerna en del med ytbeläggning på baksidan men jag litar inte fullt ut att det kommer hålla då jag haft exakt samma problem även med dom senaste med LED-ringar jag hadde i våras och även samma strul med Big Knicks reflektorer tidigare att rosten får fäste och sent om sider kommer runt och äter upp reflektorytan. Fördel med Navigator förutom att det är snyggare lampa med den effektivare H1:an och att ljusbilden blir bättre vid xenonkonvertering än med Big Knick är dock att med rätt xenonballaster rymms rubbet inne i huset så konvertering är svinenkelt med allt inne i lamphuset, fast inte ens en 50W xenonkonverterad navigator för 1950kr klår en NBB Alpha 225HID med original 35W xenon för 2395kr/st.
erc skrev:Hur fel du har.melkerrr skrev:Både och. Den typen av utrustning ändrar (försämrar) bilens fotgängarskydd ordentligt och bilarna är varken typade och/eller krocktestade med extraljusprydda kängurufångare i fronten.erc skrev:Det är svindyrt, ohyggligt missprydande och förmodligen snart olagligt.Vad blir olagligt; extraljus eller extraljusbåge typ "Qpax"?
Qpax är både typade och certifierad enligt ISO 9001 & TÜV samt godkända enligt VVFS: 2006:83 16kap 26§ och därmed tillåta inom hela EU.
http://www20.vv.se/vvfs/pdf/2006nr083.pdf
"Anordning som utgör fäste för extraljus och som monteras på personbilar och lastbilar bör ej anses utgöra frontskydd. Fästanordning som även utgör visst skydd,
vanligtvis bestående av ett bockat rör runt extraljusen bör heller inte anses utgöra frontskydd om anordningen är mittmonterad och har en bredd
under 50% av fordonsbredden och inte når över kanten på motorhuven eller motsvarnde höjd på fordon med annan typ av front"
Kort och gott extraljusfästen är ej frontskydd eller försämrar något, tvärt om det höjer säkerheten vilket också är syftet med att montera extraljus stabilt på bilar med uruselt helljus,vilket är 99% av utbudet som säljs.
Däremot håller jag med ang dom vulgära skyddena som fanns förr i tiden och utgjorde en grind framför fronten och inramade även huvudstrålkastarna, men dom är ju inte lagliga längre heller.
Vad är säkrast av att se den svartklädde fotgängaren som inte har vett nog att använda reflex och däörmed kunna undvika dom/stanna i tid eller att bara höra dunsen utan att ha sett denna pga misstaget att klä sig fel? Vad ger minst skada på fotgängaren/cyklisten och till sist fordonet?
Att dom sen kan få för sig att vinga ut framför fordon på kort avstånd ger samma resultat i båda fallena ändå.
Så ditt klagomål låter mera som svenska avundsjukan där ingen annan får ha finare för "jag har inte råd".
Nummerplåtsfäste både ser och är billigt, köper man bil för så många hundra tusen är 4 lakan till inget att fundera över för snygg och stabil montering och Qpax är ju det enda rätta, både snyggt och praktiskt för löstagbara anordningar såsom LIghtOn ser bra ut när det är nytt men börjar glappa och rosta med tiden vilket qpax i aluminium inte gör och därav kommer jag att konvertera till aluminumbåge lackad i bilens färg.
Man behöver inte anlita just en svindyr verkstad för jobbet eller delarna, man kan köpa där det är billigare och montera själv eller leja bort det betydligt billigare svart/vitt och jag anser att man bör välja bort Bosch och Hella:s överprisade xenonmodeller till förmån för NBB Alpha 225HID mer kända som NBB:s "svetslåga", bättre ljus finns inte att få för 2395kr/st. Att sen den väger betydligt minde är ju ytterligare en fördel.
Vad gäller rostfritt på Bosch Navigator gäller det enbart huset och inte reflektor eller fästbult. Dock har ju bosch förbättrat reflektorerna en del med ytbeläggning på baksidan men jag litar inte fullt ut att det kommer hålla då jag haft exakt samma problem även med dom senaste med LED-ringar jag hadde i våras och även samma strul med Big Knicks reflektorer tidigare att rosten får fäste och sent om sider kommer runt och äter upp reflektorytan. Fördel med Navigator förutom att det är snyggare lampa med den effektivare H1:an och att ljusbilden blir bättre vid xenonkonvertering än med Big Knick är dock att med rätt xenonballaster rymms rubbet inne i huset så konvertering är svinenkelt med allt inne i lamphuset, fast inte ens en 50W xenonkonverterad navigator för 1950kr klår en NBB Alpha 225HID med original 35W xenon för 2395kr/st.
XC70II D5 Summum AWD -08 Polestar LED/xenon edition. Twinpipe med MY14 facelift, 3X NBB 225 Alpha Pro LED 165W på Qpax-båge, MY13 LED belyst R-design växelkonsoll, Erakir DC 19".
Sidescuffplates, inslag av godbitarna från MY11, MY13 invändigt..
Sidescuffplates, inslag av godbitarna från MY11, MY13 invändigt..