Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tack för dessa svar.

Känns spontant som att Diesel går bort för mig då.

Jag har inget emot att växla ner emellanåt, och kommer nog ligga kring 4000 - 6000 mil/år. :D

Arese, ge 5 fördelar (och/eller nackdelar) med att välja 2.5FT framför 2.5T som du ser det?

/Fredrik
FFrrEEddRRiiKK skrev:Tack för dessa svar.

Känns spontant som att Diesel går bort för mig då.

Jag har inget emot att växla ner emellanåt, och kommer nog ligga kring 4000 - 6000 mil/år. :D

Arese, ge 5 fördelar (och/eller nackdelar) med att välja 2.5FT framför 2.5T som du ser det?

/Fredrik
Fördelar:
- Mindre miljöpåverkan, korrekt producerad etanol är trots allt ett mycket bra alternativ
- Bättre samvete och image när man som jag stundtals jobbar med miljöfrågor
- Lägre förmånsvärde/miljörabatt
- Lägre drivmedelskostnader
- Flexiblitet när det gäller bränsle tror jag leder till bättre andrahandsvärde

Nackdelar:
- Kortare serviceintervall,1500 mot 3000 mil (sedan mina Alfa-dagar kör jag dock gärna med täta oljebyten:))
- Trots allt viss osäkerhet kopplat till att motorn är "ny"

Just nu har jag en 2,0F som lånebil medan jag väntar på min 2,5FT, den tycker jag är överraskande snål. Jag ger ett exempel från mina körningar denna veckan:

Tisdag: Växjö-Jönköping ToR
Onsdag: Växjö-Jönköping ToR
Tankning: 1,05 E85/mil
Torsdag: Växjö-Jönköping ToR
Fredag: Växjö-Malmö ToR
Tankning: 1,04 E85/mil

Dessa sträckor är övervägande 90-väg där jag kör med farthållaren på 105-110 km/h, motorvägssträckningarna körs med farthållaren på 125 km/h. Dessa farter leder till en hel del omkörningar. När man hör vad andras bilar drar i andra trådar här tycker jag att detta är mycket bra. Det ska bli intressant att se vad min 2,5FT kommer att dra då den enligt Volvo endast skall dra 0,01 (!) l/mil mer än 2,0F vid landsvägskörning.

Lycka till med ditt bilval!
Senast redigerad av 1 Arese, redigerad totalt 0 gånger.
Arese skrev:Det ska bli intressant att se vad min 2,5FT kommer att dra då den enligt Volvo endast skall dra 0,01 (!) l/mil mer än 2,0F vid landsvägskörning.
Det kan säkert stämma! En bensinturbo är snål om man kör landsväg! T.o.m T6 klarar sig på 0.7-0.8 vid ren landsvägskörning!
Jag känner just nu lite att i och med att det är frågan om tjänstebil med 3 års perspektiv, så ger jag bensinaren en chansomgång till, i takt med att hela den här bi-fuel/miljö lösningen (eller annan) sätter sig.
Vem vet, om 2 år kanske något helt annat är det som gäller baserat på olika faktorer.. Kanske plutoniumstavar i nyckeln. :-DD
Visst, 2.5FT borde ju kanske ge bättre andrahandsvärde, då man ju kan välja bägge bränslena, men motorn är ju ny, å andra sidan lägre drivmedelskostnader och det där med samvetet.. :shock:
Ja, inte helt lätt detta.. :roll:
Fler inlägg i debatten :?:

/Fredrik
FFrrEEddRRiiKK skrev:Jag känner just nu lite att i och med att det är frågan om tjänstebil med 3 års perspektiv, så ger jag bensinaren en chansomgång till, i takt med att hela den här bi-fuel/miljö lösningen (eller annan) sätter sig.
Vem vet, om 2 år kanske något helt annat är det som gäller baserat på olika faktorer.. Kanske plutoniumstavar i nyckeln. :-DD
Visst, 2.5FT borde ju kanske ge bättre andrahandsvärde, då man ju kan välja bägge bränslena, men motorn är ju ny, å andra sidan lägre drivmedelskostnader och det där med samvetet.. :shock:
Ja, inte helt lätt detta.. :roll:
Fler inlägg i debatten :?:

/Fredrik
2,5FT kvalar ju in som miljöbil och du får mycket lägre skatt, om du jämför med 2.5T tex, jämfört med D5 så är det ännu större skillnad då den kostar ännu mer i förmånsvärde.

Jag uppskattar verkligen min D5, men just nu verkar staten, volvo, försäkringsbolaget och oljebolagen göra gemensam attack för att slå ihjäl dieseln totalt med höga drivmedlespriser, hög skatt, hög försäkring, hög förmånsskatt, högt inköpspris. Du som kör 6000 mil kan kanske räkna hem en D5, men det är ju ett fåtal som lägger så många mil per år.

För övrigt suger det svårt att köra D5 som tänstebil, milersättningen är 6,50 / mil 6,5 / 13,29 = 0.49 l/m, :-DD klarar du att köra en V70II diesel på 0,48 l/m till vardags så är du bra.

Etanolaren är lättare att få att gå ihop då får du 9,50 / mil 9,50 / 8,34 = 1,14 l/mil vilket är bra mycket mera realistiskt.

PS, 2,5FT är ingen ny motor, det är volvos gamla 5 cylidriga spis som etanolkonverterats. DS
Arese,

i vilken TV var detta:
Som exempel kan man titta på Teknikens Världs uppmätta omkörningstider från 70 till 130 km/h:

V70 2,0F 11,4 sek
V70 2,0D 14,1 sek
V70 2,5T 8,6 sek
XC70 D5 11,0 sek
Bytte för knappt ett år sedan från en SAAB (jag vet... i detta forum en svordom :wink: ) 9-5 Sedan Aero-04 aut ochippad till en S80 D5 Aut och min upplevelse av detta byte stämmer inte alls med siffrorna ovan. Inte för att jag ifrågasätter siffrorna, de stämmer säkert, men vilka var förutsättningarna? I högre motorvägsfart (mer än 140 km/h) japp, jag kör tyvärr fortare än så även i Sverige ibland :oops: , så stämmer det fullt ut D5:an accelerar långsammare trots ett högre vridmoment. Men i registret mellan 50 - 140 km/h så upplever jag inte min D5:a som långsammare utan i det närmaste likvärdig. Vid en acceleration från stillastående med "Sport"-knappen intrycket på automaten i SAAB:en så var den självklart mycket snabbare, men hur ofta använde jag mig av det...aldrig. Utan det jag vill ha är en bil som kan göra snabba och säkra omkörningar och hålla hög jämn fart på motorvägar/riksvägar.
Kom nu inte med att SAAB:en inte har 250 hästar och att dess automatlådor är helsega, med "sport" knappen intryckt så tror jag snarare att motorn levererar 250+ i hästkrafter (vilket tester visat) och reaktionstiderna i lådan är fullt tillräckliga. Utan "sport" knappen, ja då blir motor och låda en komfortvariant, som kan upplevas som seg, men det är ju meningen och jag saknar denna möjlighet på min Volvo.
Kroken skrev:Arese,

i vilken TV var detta:
Som exempel kan man titta på Teknikens Världs uppmätta omkörningstider från 70 till 130 km/h:

V70 2,0F 11,4 sek
V70 2,0D 14,1 sek
V70 2,5T 8,6 sek
XC70 D5 11,0 sek
Bytte för knappt ett år sedan från en SAAB (jag vet... i detta forum en svordom :wink: ) 9-5 Sedan Aero-04 aut ochippad till en S80 D5 Aut och min upplevelse av detta byte stämmer inte alls med siffrorna ovan. Inte för att jag ifrågasätter siffrorna, de stämmer säkert, men vilka var förutsättningarna? I högre motorvägsfart (mer än 140 km/h) japp, jag kör tyvärr fortare än så även i Sverige ibland :oops: , så stämmer det fullt ut D5:an accelerar långsammare trots ett högre vridmoment. Men i registret mellan 50 - 140 km/h så upplever jag inte min D5:a som långsammare utan i det närmaste likvärdig. Vid en acceleration från stillastående med "Sport"-knappen intrycket på automaten i SAAB:en så var den självklart mycket snabbare, men hur ofta använde jag mig av det...aldrig. Utan det jag vill ha är en bil som kan göra snabba och säkra omkörningar och hålla hög jämn fart på motorvägar/riksvägar.
Kom nu inte med att SAAB:en inte har 250 hästar och att dess automatlådor är helsega, med "sport" knappen intryckt så tror jag snarare att motorn levererar 250+ i hästkrafter (vilket tester visat) och reaktionstiderna i lådan är fullt tillräckliga. Utan "sport" knappen, ja då blir motor och låda en komfortvariant, som kan upplevas som seg, men det är ju meningen och jag saknar denna möjlighet på min Volvo.
Visst har tex D5 högre vrid, men vridet är så himla kort. tittar man på D5 så gäller:
Max Vridmoment 400 Nm 2000 rpm- 2750rpm.
Tittar man tex på gamla bensinaren 2.5T så gäller:
Max vrid 300 Nm 1500 rpm - 4500 rpm

Dieseln har högre vrid men orkar bara hålla det i ett mycket svävt område 2000-2750 = 750 rpm
Bensinaren har lägre vrid men håller det i ett mycket större område 1500-4500 = 3500 rpm

Kika på diagramen, jag hittar inte 2,5T så jag tog gamla 2,4T istället, tita på vridet i D5 (röda linjen i väsntra diagramet, en smal spets bara) kolla vridet i 2,4T svart i högra diagramet, finns över hela registret, och nya 2.5T är ÄNNU bättre över regsitret.

BildBild

Jag drar en 2.5T om vi båda segar på 6an i omkörningen, växlar vi ner båda två så har jag inte en suck.

Mitt råd är, provkör båda och känn vilken som passar din körstil bäst. Kolla upp ekonomikalkylen med och räkna om du har en chans att köra in alla extrakostnader som dieslen har med den lägre förbukningen.
VolvoB20 skrev: 2,5FT kvalar ju in som miljöbil och du får mycket lägre skatt, om du jämför med 2.5T tex, jämfört med D5 så är det ännu större skillnad då den kostar ännu mer i förmånsvärde.

Jag uppskattar verkligen min D5, men just nu verkar staten, volvo, försäkringsbolaget och oljebolagen göra gemensam attack för att slå ihjäl dieseln totalt med höga drivmedlespriser, hög skatt, hög försäkring, hög förmånsskatt, högt inköpspris. Du som kör 6000 mil kan kanske räkna hem en D5, men det är ju ett fåtal som lägger så många mil per år.

För övrigt suger det svårt att köra D5 som tänstebil, milersättningen är 6,50 / mil 6,5 / 13,29 = 0.49 l/m, :-DD klarar du att köra en V70II diesel på 0,48 l/m till vardags så är du bra.

Etanolaren är lättare att få att gå ihop då får du 9,50 / mil 9,50 / 8,34 = 1,14 l/mil vilket är bra mycket mera realistiskt.

PS, 2,5FT är ingen ny motor, det är volvos gamla 5 cylidriga spis som etanolkonverterats. DS
Lägre skatt? Du menar alltså fordonsskatten och förmånsbeskattningen?
Vad skiljer det ungefär i kronor i skatt mellan en 2.5FT > 2.5T > D5?

Så idag rent skattemässigt, så skulle en 2.5FT löna sig tack vare just miljöbiten, och lägre bränslekostnad, såvida man inte skall köra mycket. Fast hur får du ihop att större miltal skulle gynna dieseln? Du menar rent bränsleförbrukningsmässigt, trots högre skatt, försäkring, etc.?
Tjänstebilsmässigt känns det dock som om Dieseln kan bli en rejäl förlust, inte minst om dieselpriset fortsätter gå upp, om jag kollar på din beräkning ovan. Det är illa nog att man bara får 9.50:-/mil på bensin i tjänsten. :-(O)
Plus att det här med den nödvändiga bensindrivna motorvärmaren på dieseln kanske drar en del med, om man skall uppnå adekvat värmekomfort, fast det är kanske en mindre faktor i sammanhanget, rent bränsleförbrukningsmässigt?

En bränsleförbrukningsfråga: Om jag läser i broschyren, så anges 0.93 med manuell vid blandad körning på 2.5(F)T, men i det finstilta längst ner på sidan står det: * E85 bioetanol innehåller en lägre energimängd än bensin, därför är bränsleförbrukningen ca 40 % högre.
Kanske missar jag något här (eller är jag bara korkad :mrgreen:), eller hur tolkar jag detta? Om energimängden är mindre i given mängd etanol jämfört med samma mängd bensin, borde det inte då gå mer etanol än bensin, vid given prestanda :?:

Vad det sedan gäller rena prestandadiskussionen (generellt) mellan bensin/etanol >< diesel, och om jag skall kasta in en tolkning av ovan diskussion, så har visserligen D5:an 100 nM mer än 2.5(F)T:an, men å andra sidan ett större varvtalsregister.
Jag kikar här på 2.5T prestandan som säger 300 nM/1500-4500 vpm, jämfört med D5 som säger 400 nM/2000-2750 vpm. Känns som man får pricka in rätt bra på varvtalsmätaren för att få det fulla vridgodiset i D5:an, och/eller alternativt, som sagt, ligga och puttra på de låga varvtalen hela tiden, och glädjas 100 nN mer vid de varvtalen, jämfört med 300 nM i ett bredare register i 2.5(F)T.
En fråga baserat på ovan grafer. Det ser ut som om 2.5(F)T (jo, vet att det är 2.4T grafen visar, men antar att den för 2.5(F)T sett ungefär likadan ut, bara bägge 2.4T kurvorna lite höjda på y-axeln) visserligen har ett bredare register att leverera sina sina 300 nM på, men att D5:an aldrig kommer under 300 nM, från sina max 417 nM, förrän vid 4500 vpm - där också 2.5(F)T:n slutar.
Så även om D5:an tappar sitt toppvrid på 417 nM efter 2000 vpm, så dippar den i teorin inte under 2.5(F)T:ans 300 nM förrän där 2.5(F)T:ans börjar tappar sina 300 nM.
Kanske svårt att beskriva upplevelseskillnad på 100 nM, och hur relevant mitt ovan resonemang med att D5:an i teorin skulle ligga på 400-300 nM mellan 2.500-4500 vpm är? Tänker jag fel? ?:-/

När jag provkört generellt, måste jag erkänna att jag sällan analyserat hur bilen drar i de lägre varvtalen, utan accelerationen för mig har varit viktig vid just omkörningar, och då räknar jag med att putta ner bilen i 2:an eller 3:an, beroende på situationen.
Man lär ju känna bilen lite också efterhand, och hittar den växel, och varvtal, som krävs för att uppnå, en för stunden, önskad acceleration.
Kanske generaliserar jag lite.. ??:-/

Jag närmar mig ett steg närmre 2.5FT känns det som, tack vare bränsleflexibiliteten på kort sikt, och de allmänna skattemässiga och bränsleförbrukningsbara fördelarna för mig med runt 4000 mil/år planerat, varav en del i tjänsten.

Låter mitt resonemang vettigt :?:

/Fredrik
Senast redigerad av 3 FFrrEEddRRiiKK, redigerad totalt 0 gång.
Om du ska köra så mkt, så lär du ju verkligen provköra och räkna vad som lönar sig....

2.5FT är nog att föredra om du inte ska ha Diesel. Det enda som talar emot är att man BARA kan få med 16" are, vilket jag tycker förstör hela bilen. V70in kräver minst 17", helst 18" för att se trevlig ut....

Sen köper du detta utan att berätta för företaget!. :wink:
http://www.websitefolder.net/atechmotor ... PageID=185
Så har du den trevligaste motorn i programet!
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 10
Vilken packbox ?

Tack så mycket för svaret. Glömde […]

Tror det kan vara svårt att komma åt a[…]

Rost vid gångjärn baklucka V60 2021

eftersom det är vitt så lägg lite […]