erc skrev:Ska kolla med min handlare om det kan vara så illa. Det är nämligen den lösning vi har tänkt oss vid de (förvisso ganska få) tillfällen vi ska transportera hund.
Hej igen, hade lite dåligt med batteri i datorn så det blev en snabbrecension av smutsskyddet i mitt föregående inlägg. Kan utveckla det lite mer.
På VOLVO tror man själva att smutsskyddet funkar perfekt så frågar du så kommer VOLVO att rekommendera detta. Jag bad personen på reservdels-/tillbehörsavdelninge på BILIA, som sålt smutsskyddet, att gå med ut till bilen och titta själv och kommentaren var; "ojdå, det här ser ju inte bra ut" OCH "här måste dom (kontruktörerna) ha tänkt fel/inte alls". Trots att skyddet var rejält smutsigt (två glada flattar) så tvekade hon inte en sekund att låta köpet gå i retur, så illa var det.
Kan tillägga att öppningarna mellan flikarna, som går upp på sidor och baksätets ryggstöd, går ända ner till lastgolvet vilket innebär att grus och annat skit, som hundarna drar in, snabbt söker sig ut ur skyddet och in i skrymslen och vrår i bagaget.
Köpte istället den "plastbalja" som VOLVO säljer som är tänkt att skydda bagaget vid transport av skitig last. Plastbaljan är som en formgjuten låda, lika stor som bagaget, med kanter som går upp på sidorna samt mot ryggstödet. Detta kompletterat med det lösa stötfångarskyddet som VOLVO också säljer blev det bästa vi kunde åstadkomma. Inte helt perfekt dock: Kanterna/Sidoskydden på baljan går bara halvvägs upp på sidor och ryggstöd och lämnar delar av klädseln exponerad för skit. Man kan ju undra varför man från VOLVOS sida väljer att kontruera den så. Det finns ingen rationell anledning. Inte heller skyddar den klädseln på insidan av dörren. Skyddet för stötfångaren är också felkonstruerat och har en usel infästning som gör att det glider och far omkring.
Har köpt lite galon och skall köpa kardborreband som tejpas fast så att jag kan täcka de delar som baljan ej skyddar.
Det vore ganska enkelt för VOLVO att prata med en hundägare när man konstruerar något dylikt men det har man alldeles uppenbart inte gjort. MAn har förmodligen inte pratat med någon brukare alls.