Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

För mig är det just växlingkvaliten som är kass... släng adaptionen och inför programval istället. Jag är bara så trött på denna evigt ryckande låda med växlingar i tid och otid.
Läste nyfiket om kritiken mot det heltäckande smutsskyddet. Är det detsamma som finns i tillbehörsbroschyren (April 2008, sid 42), paketnummer MA015?

Om inte det standardmässiga nylonlastnätet kan användas samtidigt som Ma015 är det sannerligen urkasst!
erc skrev:Läste nyfiket om kritiken mot det heltäckande smutsskyddet. Är det detsamma som finns i tillbehörsbroschyren (April 2008, sid 42), paketnummer MA015?

Om inte det standardmässiga nylonlastnätet kan användas samtidigt som Ma015 är det sannerligen urkasst!
Har lite taskig uppkoppling så jag kan inte kolla just nu men det smutsskydd jag först köpte är i nån form av svart nylontyg med gummerad baksida. Går upp på ryggstödet och fäst med kalleankagummiband över nackstöden vilket gör att nylonskyddsnätet inte kan användas. På sidorna sitter det en förstyvningspinne med två hakar på gummiband som fäst i förankringskrokarna på sidoväggarna. Pinnen är för mjuk och krokarna/gummibanden för klena så allt kollapsar och hänger ned efter en användning. Den delen som kan vikas ut som skydd över stötfångaren skall kunna fästas upp i stödpinnarna för sidoskydden men det funkar inte heller. Eftersom pinnarna är för mjuka och inte sitter fast hänger allt om en enda sallad och fastnar i låskolven bla. Helt värdelöst och 1800 kr.
kavi skrev:
Om nu detta stämmer så är det ju ytterligare ett argument för volvo att kasta den sk adaptiviteten i papperskorgen och låta föraren välja ev sportläge osv som på andra automatlådor. Återigen, vem kör likadant hela tiden?
Det är ju helt olika saker. Ett sportpogram innebär ju bara senare växlingspunkter för uppväxlingar (bl.a.) och snabbare växlingar, utförda med sämre växlingskvalitet som trade-off för att det ska gå snabbt. (Som t.ex. V70R/S60R där växlarna bankar in, då man tror att föraren kanske till och med tycker det är häftigt.)

Åter till adaptionen: det är adaptionsprocessen som förutsätter någorlunda konstant pedalläge (om jag inte fattat fel). Och sedan är det klart. Därefter ska denna adaption täcka in alla körfall så bra som möjligt, dvs även körfall med varierande gaspedal. (Jag har dock hört att adaptionen mer eller mindre fortsätter hela tiden och förfinas, men det är det sista finliret i så fall.) Jag vet inte vad jag ska jämföra med. Kanske en digital köksvåg som måste tänka några sekunder -obelastad- för att veta sin nolla. När det väl är gjort så kan du väga "transient" dvs röra vågen upp och ner och få olika värden som uppdateras hela tiden. Detta tack vare att vågen fått nollställas ("adapteras") innan du börjar väga. Lite samma med adaptionen. Efter den väl fått adaptera, t.ex. efter X km, så kan du köra hur du vill (transient) och få bra växlingskvalitet, dvs du behöver inte köra med konstant pedal sedan den väl adapterat just den specifika växlingen vid just det körfallet (dvs vridmoment).
erc skrev:Ska kolla med min handlare om det kan vara så illa. Det är nämligen den lösning vi har tänkt oss vid de (förvisso ganska få) tillfällen vi ska transportera hund.
Hej igen, hade lite dåligt med batteri i datorn så det blev en snabbrecension av smutsskyddet i mitt föregående inlägg. Kan utveckla det lite mer.

På VOLVO tror man själva att smutsskyddet funkar perfekt så frågar du så kommer VOLVO att rekommendera detta. Jag bad personen på reservdels-/tillbehörsavdelninge på BILIA, som sålt smutsskyddet, att gå med ut till bilen och titta själv och kommentaren var; "ojdå, det här ser ju inte bra ut" OCH "här måste dom (kontruktörerna) ha tänkt fel/inte alls". Trots att skyddet var rejält smutsigt (två glada flattar) så tvekade hon inte en sekund att låta köpet gå i retur, så illa var det.

Kan tillägga att öppningarna mellan flikarna, som går upp på sidor och baksätets ryggstöd, går ända ner till lastgolvet vilket innebär att grus och annat skit, som hundarna drar in, snabbt söker sig ut ur skyddet och in i skrymslen och vrår i bagaget.

Köpte istället den "plastbalja" som VOLVO säljer som är tänkt att skydda bagaget vid transport av skitig last. Plastbaljan är som en formgjuten låda, lika stor som bagaget, med kanter som går upp på sidorna samt mot ryggstödet. Detta kompletterat med det lösa stötfångarskyddet som VOLVO också säljer blev det bästa vi kunde åstadkomma. Inte helt perfekt dock: Kanterna/Sidoskydden på baljan går bara halvvägs upp på sidor och ryggstöd och lämnar delar av klädseln exponerad för skit. Man kan ju undra varför man från VOLVOS sida väljer att kontruera den så. Det finns ingen rationell anledning. Inte heller skyddar den klädseln på insidan av dörren. Skyddet för stötfångaren är också felkonstruerat och har en usel infästning som gör att det glider och far omkring.

Har köpt lite galon och skall köpa kardborreband som tejpas fast så att jag kan täcka de delar som baljan ej skyddar.

Det vore ganska enkelt för VOLVO att prata med en hundägare när man konstruerar något dylikt men det har man alldeles uppenbart inte gjort. MAn har förmodligen inte pratat med någon brukare alls.
Hej!
Amli skrev:
Ja, det låter oneklig onödigt invecklat! Vad händer om man är flera som kör bilen med olika körstilar, vilket inte är helt ovanligt i en familj
Kommer även den nya powershift lådan vara likadan tro?
Det var under 90-talet som man i biltidningar kunde läsa om att automatlådan anpassade sig efter förarens körstil. Det var faktiskt ganska vanligt att se det. Jag tror det rörde sig om en missuppfattning. Växellådans styrenhet adapterar styrtrycken (som ska ut till kopplingarna och bromsarna i lådan) efter den unika växellådan och bilen. Toleranser gör att alla bilar är unika. Jag tror att styrtrycken från fabrik i Japan är något högre än vad en nominell bil behöver, vilket kan ge hårdare växlingar innan adaptionen är klar. Skälet skulle i så fall vara att undvika förstörande slirning orsakat av för lågt tryck (jämför en slirande koppling till en manuell växellåda om tryckplattan tycker för dåligt på lamellen).

Som sagt, systemet lär sig inte hur den specifika föraren uppför sig när han kör. Däremot, som jag påpekat tidigare, så kan adaptionen tar längre tid om föraren kör så lugnt att aldrig adaptionstemperaturen uppnås (detta kan bara hända om omgivningstemperaturen samtidigt är låg) eller om man kör med så varierande pedalläge under växlingarna så att adaptionen försvåras. Detta är lätt att förstå. En växling tar ca en sekund om man räknar från när ny växel begärs och när du har den nya utväxlingen. (Givetvis är den upplevda växlingen mycket kortare.) På en sekund kan du kanske ändra pedalen från kanske 70% till 20%. Jag vet inte vad detta är i motormoment, men det kanske kan vara t.ex. 350 Nm till 150 Nm för en viss variant. Säg att styrtrycket för den specifika växlingen är hypotetiska 3 bar före adaption. Om man ska bygga upp en matris i styrenheten med olika styrtryck som funktion av pedal/moment och växling, så ska du tilldela dessa 3 bar ett visst körfall. Du kan ju inte göra det för 350 Nm lika lite som för 150 Nm. Däremot om du har konstant pedalläge under adaptionen så kan ju ett visst optimalt styrtryck (säg 2,8 bar istället för fabriksinställda 3 bar) kopplas till ett visst moment (säg 250 Nm). När du sedan i framtiden befinner dig på säg 250 Nm vid denna växling, säg växel 2 till 3, så får du dina 2,8 bar som ger mjukare växling än 3 bar. Visst, har du ett transient moment vid en växling så kanske inte 2,8 bar är helt optimalt, men det är antagligen bättre än alternativet.
Så tror jag att det funkar.

Jag vet inte om Powershift, men eftersom det är en automatiserad manuell (dock med ett hydrauliskt eller elektrohydrauliskt kontrollsystem) så borde den vara mindre beroende av adaptionen. Det är min tanke.
D5:an är ju en rejält stark motor och jag upplever det som så himla onödigt att den ska hålla på och slira så mycket innan den "lock-upar". De få gånger jag lyckas hålla gasen med precis lagom tryck (jag får släppa liiite, inte för mycket för då motorbromsar fanskapet ju) och motorn får dra på utan sliret, får jag nästan gåshud. Så skulle jag vilja ha det nästan ständigt. Någon mer som fått denna känsla?
betterlead skrev:D5:an är ju en rejält stark motor och jag upplever det som så himla onödigt att den ska hålla på och slira så mycket innan den "lock-upar". De få gånger jag lyckas hålla gasen med precis lagom tryck (jag får släppa liiite, inte för mycket för då motorbromsar fanskapet ju) och motorn får dra på utan sliret, får jag nästan gåshud. Så skulle jag vilja ha det nästan ständigt. Någon mer som fått denna känsla?
Upptäckt nu under min "farthållarvecka" att den går "bättre" om jag exempelvis lägger den på 54 km/h istället för 50 km/h så växlar den till 5an och låser istället för att ligga på högre varv på 4an. Håller med dig om att D5an är riktigt bottenstark, och vid körning på 90-väg med 70-korsningar slår jag hellre ut spaken i manuellt läge så att den låser på 6an vid acceleration 70-90.
bylle skrev:
Håller med dig om att D5an är riktigt bottenstark, och vid körning på 90-väg med 70-korsningar slår jag hellre ut spaken i manuellt läge så att den låser på 6an vid acceleration 70-90.
Jag tror det kommer att gå i den riktningen också, dvs med mindre nedväxlingar, på sikt eftersom det gynnar förbrukningen (åtminstone på en bensinare; kanske inte en diesel dock*).

Tänk ändå vad bra att den sexväxlade tillåter lock-up på hela fem växlar. Den femväxlade tillät på tre växlar enbart. Och på 940 (4-växlat) så var det bara på en växel. Och det först över en hög hastighet, jag har glömt vilken men i storleksordningen 90-105 km/h.

* Jag har hört att man i en lång brant uppförsbacke ska ha högsta möjliga växel på bensinare men inte på diesel. Jag kan tänka mig att det beror på att dieseln jobbar med luftöverskott medan bensin alltid ska ha 14,6 gånger mer luft än bränsle. På en diesel (som saknar trottel) finns det alltså överskott på luft, vilket innebär att när du trycker mer på gasen så finns det inget som hindrar att väldigt stora mängder diesel kan sprutas in (=hög förbrukning). Det brinner ändå för syret tar inte slut. En bensinare orkar eller så gör den inte det. Den kan ju inte feta upp för mycket för då slutar det att brinna i cylindern p.g.a. luftunderskott. Alltså får du bara den effekt som fullt öppen trottel innebär.

Det som talar emot detta är den s.k. segdragningen som en dieselmotor är överlägsen på. Man tycker ju att segdragning ska vara positiv i avseende på förbrukning, men antagligen är det upp till en viss nivå, alltså inte branta backar. Vad jag förstått så är de två största skälen till den väsenligt högre förbrukningen på en diesel med automat (kontra manuell) jämfört med en bensin automat att man inte tillåts segdra som med en manuell (du får ju nedväxling) samt att du måste kalibrera bort brum, vilket innebär att du inte kan tillåta lock-up lika långt ned i varvtal som på en bensin. Att sedan diesel automat ändå drar mindre än bensin automat är ju så klart motorns förtjänst, med sin högre verkningsgrad. En tumregel för förbrukningsökningen med automat (kontra manuell) tror jag idag är ca 5 procent för bensin och ca 10-15 procent för diesel (Volvo har tidigare haft en variant med +22%).

Hej, en földfråga samma bilmodell, kam[…]

Stänkskydd

Personligen tycker jag att det saknas något […]

Tips få ut ABS givaren fram

Jo larmet va sensor höger fram. Köpte en[…]

Flödar förgasare

Kan vara själva flottören som är f&[…]