Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Amli
kave skrev:
Amli skrev:Nu är min nya XC70 klar och står hos handlaren! Äntligen :D Men eftersom det är ganska mycket som ska monteras på plats samt semestrar m.m får jag ändå vänta i två veckor.. :evil: Vänta är som sagt inte min starkaste sida...
Men jag var förbi och kollade på den och det ser riktigt bra ut :) Är glad att jag tog 18" fälgarna. Det är väldigt stora hjulhus på nya V70/XC70 känns det som och jag tycker dom gör sig bättre rent etiskt.
Stort grattis då, även om du inte fått den ännu. Bättre bil har jag aldrig ägt än min XC70.
Det finns ju ett par 18" på blocket till bra pris, men jag vet inte riktigt om jag ska investera i dem och ha 17" till vinterdäcken.
Min bil tog en vecka att bli klar, drag, ipod samt subwoofer monterades hos handlaren.
Tack :) Kul att höra att du är så nöjd med din bil! Jag hoppas även jag blir det, men det tror jag. Jag tycker den är underbart skön att köra. Självklart inte lika rolig som A4:an men ohyggligt mycket bekvämare. Speciellt nu när jag bor i norr är det skönt med tanke på de dåliga vägarna med tjälskott och allt.
Ja, jag hittade dessa på blocket http://www.blocket.se/vi/16410867.htm?ca=2_s Jag vet inte vad dom kostar nya, men det lär vara bra mycket mer än så!
Jag får väl helt enkelt snällt vänta :| Det som ska monteras är löstagbart drag, vinge, isofix i framsätet och sidotrösklarna.
dali skrev:Pirelli Scorpio är väl s k "året runt"-däck? Såvitt jag förstår är de kassa både på sommaren och vintern.
Nej, såvitt jag vet är det ett renodlat sommardäck dessutom för högre hastigheter. Dock mer anpassat för tyngre fordon såsom lättare SUV:ar med större och bredare alu fälgar. Därimot vet jag att det finns andra däck i Scorpio serien som är året runt däck, t ex Scorpio S/T. Och det är som du säger förmodligen kasst på såväl sommaren som vintern. Men det är inte dessa som sitter på XC70.
skitnöjd med mn XC70 II, gått lite över 500 mil nu på en månd och inga problem ALLS.
MYCKET tystare än min förra V70N och då har jag ändå 17 tummare 235 bredd på denna och hade bara 16" 215 bredd på V70:n.

Helt klart rekommenderad bil.
V70II/XC70II är en mycket, mycket tyst bil. Till och med svenska ams som annars inte alls gillar Volvo men gillar BMW och Audi över alla andra bilar brukar ge Volvon 90 av 100 för ljudkomfort mot 70 till 80 för BMW 5-serie och Audi A6, två bilar som också är tysta. Sen tycker jag att deras skala är rätt larvig, hur lätt är det att mellan 0-100 ge betyg till något som är subjektivt? Men ändå. Bra jobbat Volvo!
Jag har nu kört snart 1 000 mil med min XC70 D5 som jag tog ut i april i år. Jag fick redan efter några veckor problem med missljud från bakluckan men det fixade Volvo direkt. Fick någon vecka senare missljud från fläkten som Volvo smorde lite och så var det löst. Nu har jag fått ett nytt missljud (knarrande) som jag inte vet var det kommer ifrån. Låter som det skulle vara någonstans mitt i bilen, typ under mittkonsollen, och det uppstår enbart vid start/stopp och framför allt när jag svänger åt höger. Någon som haft samma problem och vet vad det är?

Bortsett från att det nu blir tredje verkstadsbesöket på fem månader så är jag jättenöjd med bilen som har "extra allt". Har åkt Audi i många år och det enda jag saknar från Audi är att jag där aldrig haft problem med några missljud.

// Christer
Amli skrev:Den utrustning jag tänkte ha är:
Elinfällbara sidospeglar
Nyfiken i en strut, vad har man det till i norrland? I Rom, Aten eller Neapel kan jag fatta att det är suveränt.
VolvoB20 skrev:
Amli skrev:Den utrustning jag tänkte ha är:
Elinfällbara sidospeglar
Nyfiken i en strut, vad har man det till i norrland? I Rom, Aten eller Neapel kan jag fatta att det är suveränt.
Nu var det visserligen med i Summumpaketet, men jag hade som sagt valt till det ändå då det är tajt i vår garaget. Den gör då stor skillnad.
Men det är en klart befogad fråga :)
Hej,
Nu har jag följt den här tråden ett tag och är gediget nyfiken. Bakgrunden är att jag funderar på nybil att ersätta BMWn och har efter 300 mil i XC70 II 3,2 (USA hyrbil) och lite test hemma ett antal allvarliga funderingar på en dito diesel.

1. De däck som sitter standard i Sverige på XC70 II, är ni nöjda med deras egenskaper? För mig känns det som att åka runt på ett par gamla Blizzak. Visserligen är detta en bil med 2 ton på vägen men däcken känns alldeles för mjuka och ger oprecis vägkänsla. Byter ni eller vad kör ni med? Har sett att ni är många som byter till stora hjul men det är inte riktigt min grej så vad är bäst lösning för bibehållen komfort med vägkänsla? Mitt eget tips är 17-tummarna med ett par riktiga däck. (Det måste ju vara spel för galleriet att ha ett par gyttjedäck på en bil som rullar 99,9 procent på asfalt- eller har jag fel?)

2. Chassie-sättningen Europa vs. USA, är de olika?

3. Haldex-systemet. Har jag fått ett måndagsexemplar eller är det meningen att det ska smådunka när jag svänger, gasar och det går kraftigt uppför i ca 15-40 km/h? Jag antar att lamellen greppar men sker det så osofistikerat att det smådunkar i hela bakvagnen, eller är det diffen som skapar lätet? Visserligen är den specifika körsituationen ovanlig men det känns inte premium.

4. Förbrukningen, vad är realistiska siffror for en XC70 D5 automat. Blandat, inkört, lagom gasning med lite moms, ingen större del stad. Jag har sett någon som här kört på 0,7 men det måste vara en helt exceptionell siffra. Snälla ge mig realistiska värden för de förutsättningar jag nämnde.

5. Gnissel i bakluckan och andra generiska gnisselkällor (lister) verkar vara sådant som Volvo fixar (?), är det numera ordnat på 09or från fabrik?

6 Slutligen kan jag inte avstå från en kommentar som jag hoppas inte gör er förbenade. Men XC70n har inte de kraftkällor den förtjänar. Ni tycker säkert annorlunda, men D5an är inte en läcker spis ur någon aspekt jämfört med sina konkurrenter (och än värre är att Volvo inte i nuläget lär ha råd att utveckla något bättre). Jag kan dock stå ut med det eftersom bilen i övrigt verkar super, men är det någon aviserad uppgradering av D5an på gång?

STORT tack på förhand. Detta forum är en lysande kunskapskälla.

Mvh, JE

Det har inte sålts så många &aum[…]

Låg räckvidd Volvo ex30

Jag kan i princip garantera dig att det inte ä[…]

Men om man nu ej har automatisk avbländande. […]

Som exempel så, AC i sommarstugan, en vanlig[…]