Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tflex
För vår del som kör ca 700-800 mil per år spelar det inte så stor roll med tätare serviceintervaller och högre bränsleförbrukning. Men det jag undrar över är mitt tidigare resonemang.

"Håller med om att dieslarna känns mäktiga, blev förvånad över det upplevda draget i 2,4D.
Men jag tänker så här, bilen jag har idag har ett vrid på 250Nm och gör 0-100 på 8,9 sek, 2,5FT har ett vrid på 300Nm och gör 0-100 på 8,5 sek. Tycker min nuvarande bil går bra och upplevs pigg, borde jag inte då med tanke på siffrorna uppleva V70 ännu piggare?

Kan man jämföra på detta sätt? Lite åsikter från 2,5T ägare uppskattas.
av perwes
Att det skulle finnas ett antal V70 2,5FT på rull hos olika taxibolag får vi nog tillskriva kontot för skrönor.

Jag förbereder mig på täta besök vid bensinpumpen fram mot hösten. Men det är ju bara "avkopplande" :wink:
Användarvisningsbild
av Guligan
Tflex skrev:För vår del som kör ca 700-800 mil per år spelar det inte så stor roll med tätare serviceintervaller och högre bränsleförbrukning. Men det jag undrar över är mitt tidigare resonemang.

"Håller med om att dieslarna känns mäktiga, blev förvånad över det upplevda draget i 2,4D.
Men jag tänker så här, bilen jag har idag har ett vrid på 250Nm och gör 0-100 på 8,9 sek, 2,5FT har ett vrid på 300Nm och gör 0-100 på 8,5 sek. Tycker min nuvarande bil går bra och upplevs pigg, borde jag inte då med tanke på siffrorna uppleva V70 ännu piggare?

Kan man jämföra på detta sätt? Lite åsikter från 2,5T ägare uppskattas.
Tflex > 2,5T-motorn går mjukt och fint. Jag körde diesel tidigare (D5 185 hk), den hade mer drag (vrid) men var också tom i botten. 2,5T har en jämnare ökningstakt på vridet. Med en 30-40 kusar till hade det varit en toppenmotor. Kör du inte mer än 800 mil om året så blir det kanon med etanol.
Användarvisningsbild
av ziaal243
Svar på perwes :

Det finns taxicaffisar som kan bilar och andra som skiter totalt i vad de kör. De siffror jag pratade om tidigare är siffror för bilar jag har kört, dock inte 2,5FT. Jag körde SAAB 2,3 BioPower , en fyrcylindrig motor som drog 1,5l/mil. Ska inte då en femcylindrig motor med 2,5 liter dra runt 1,7 l/mil. Det finns många testbilar ute, oftast så ser man inte det för de ser helt vanliga ut men då sitter en annorlunda motor under motorhuven.
av perwes
ziaal243 skrev:för er som undrar över förbrukningen , så har jag hört från en kollega som sa 1,7l milen.
Du kan ha rätt ziaal men om jag läser citatet ovan rätt refererade du inte till egen erfarenhet utan till en kollegas fria fantasier.

Det som möjligen väsentligt skiljer 2,5 FT och Saabs 9-5 BiopPower är att den senare har en maxeffekt på 154kW (210hk).

Den egentliga bränsleförbrukningen på etanoldirft får vi nog inte erfarara förrän bilen verkligen körts.
av Steff 99
perwes skrev:Att det skulle finnas ett antal V70 2,5FT på rull hos olika taxibolag får vi nog tillskriva kontot för skrönor.

Jag förbereder mig på täta besök vid bensinpumpen fram mot hösten. Men det är ju bara "avkopplande" :wink:
Varför skulle det vara en skröna att det rullar testbilar hos Taxibolag?
Volvo har använt Taxi som testbilar sedan många år tillbaka, ett mycket bra sätt att snabbt få en bra utvärdering eftersom dessa bilar rulllar långt på kort tid i en verklig miljö.
av perwes
Steff 99 skrev:
perwes skrev:Att det skulle finnas ett antal V70 2,5FT på rull hos olika taxibolag får vi nog tillskriva kontot för skrönor.

Volvo har använt Taxi som testbilar sedan många år tillbaka, ett mycket bra sätt att snabbt få en bra utvärdering eftersom dessa bilar rulllar långt på kort tid i en verklig miljö.
Jag säger bara att det nog är en skröna att just 2,5 FT rullar som test. Fordon i allmän trafik, särskilt om de används i yrkesmässig trafik ska nämligen registreringsbesiktas.

Men du kan ju söka upp din "källa" i taxivärlden och syna hans kort. Jag är övertygad om att han anger en kompis kompis som vedehäftig källa.

Tids nog får vi veta vad bilen drar. Jag tippar 15 l /100 km. Men det är bara en vild gissning. Volvos ingenjörer har förvånat för även om det är en gammal motor de skruvat i.
av Steff 99
perwes skrev:
Steff 99 skrev:

Jag säger bara att det nog är en skröna att just 2,5 FT rullar som test. Fordon i allmän trafik, särskilt om de används i yrkesmässig trafik ska nämligen registreringsbesiktas.

Men du kan ju söka upp din "källa" i taxivärlden och syna hans kort. Jag är övertygad om att han anger en kompis kompis som vedehäftig källa.

Tids nog får vi veta vad bilen drar. Jag tippar 15 l /100 km. Men det är bara en vild gissning. Volvos ingenjörer har förvånat för även om det är en gammal motor de skruvat i.
Ja du får tro vad du vill :roll: Jag vet :wink:
av perhall
För egen del tycker jag förbrukningen på Volvo visserligen är lite hög, och BMW:n (525i) drar mindre men totalt sett är den mycket dyrare att ha. Dels är BMW snålare med garantirep, dels har vi haft mycket mer fel på BMW än på Volvo, sen sjunker BMW mer i värde eftersom de är dyrare och så är de dyrare att försäkra. Så mitt tips är: köp Volvon om du gillar den och njut av komforten.

BMW:n har nyss varit på service (4 000 mil) och de har bytt bärarmar, länkarmar, PDC-kabelstammar och vattenpump, inget av det gick på garantin... suck. Mina tre senaste Volvo har visserligen pajat en del, men det har gått på garanti även när bilen varit 3 år och gått 7 000 mil så mina reparationskostnader ligger på ca 10 öre/mil...
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
B200ft svårstartad

Hej Har en 744 glt så suttit en 16v innan. […]

Xc70 2012

Byt batteri

Trasig Renault Scenic