Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Joppe
Columbus skrev:Mjukvaran talar om för bilen att du monterat x-traljus och att centraldatorn aktiverar porten för ström samt ser till att din knapp på panelen fungerar som det är tänkt. Fusklösningen (om man nu vill kalla det så) är att "tjuva" stöm från heljuskabeln vid någon insats (lite osäker på om knappens funktionalitet då fungerar??).
Tyvärr tar Volvo betalt för mjukvaran. Runt 600:- får man räkna med :cry:
Jag har fått pris på 2160 hos bilbolaget i Sundsvall samt ca 550 på Volvo Östersund, verkar lite skumt med så stor skillnad.
av Columbus
Riktpriset ligger runt 600 så varför Sundsvallskillarna skall ha 2160 :shock: kan man ju fundera på.
Användarvisningsbild
av seter
Monterade 60W xeonkit från Xeonkungen igår. Jag var lite skeptisk från början. Har 4st Hella 3000 på ena bilen och 3st Big knik (hur det nu stavas) på andra bilen. Det blev kanon bra. Lyser inte superlångt, men det finns ingen anledning att montera ex.ljus :D
Senast redigerad av 1 seter, redigerad totalt 0 gånger.
av swemax
Columbus skrev:Riktpriset ligger runt 600 så varför Sundsvallskillarna skall ha 2160 :shock: kan man ju fundera på.
Antingen så är det ett misstag och inkluderar monteringsats eller kanske montering.
Eller, kanske mer troligt, så att de inte vill jobba med enbart programmeringar utan vill göra hela installationen?
Användarvisningsbild
av rejsbo
Jag har varit in till min Volvohandlare och kollat.
Tydligen har inte Volvo någon sats för tre extraljus, så dom beställer från "light on".
Uppgraderingen av mjukvaran, efter att hela monteringen är klar, kostar ca 600 sek.
Monteringsanvisningen finns här:
http://vccs.volvocars.se/accessories/ii ... code=en-GB

Jag tror att man kan montera med andra detaljer, som tex. gängad rostfri stång, M8, typ biltema. Det finns även bult och muttersortiment i rostfritt där.
En lång borr går väl att skaffa, eller tillverka en själv.?
Extraljushållare i rostfritt har både Hella och Bosch. Hellas heter H230, Finns här: http://viewer.zmags.com/publication/367 ... 67ba969/22
Hella har även en kabelsats för tre extraljus: http://www.autokatalogen.se/afw/askim/v ... leNo=27992
Kabelhärvan bör vara en som är anpassad till bilen, så man får med den knapp som passar i uttaget i kupen.
Nu gäller det bara att hitta ett bra xenon-kit. Hade tänkt mig 55 watt, 6000k.
Någon som har något förslag?
Kan detta vara något att börja med?
http://www.lastbilsgrossisten.se/1373-k ... ampor.html
av Joppe
swemax skrev:
Columbus skrev:Riktpriset ligger runt 600 så varför Sundsvallskillarna skall ha 2160 :shock: kan man ju fundera på.
Antingen så är det ett misstag och inkluderar monteringsats eller kanske montering.
Eller, kanske mer troligt, så att de inte vill jobba med enbart programmeringar utan vill göra hela installationen?
Jag gissar på det sistnämnda för att jag var in och frågade "överdisk" om priset och fick en lång beskrivningar av deras behov av intäkter på inköpt datorutrustning. Ur mitt perspektiv finns inget stort intresse för att sponsa deras prylar som rimligen skrivs av i samband med serviceverksamheten, jag har handlat flera nya bilar där, fortsättning följer. Noterade Volvos monteringsanvisning av extraljus den är på ca 60 bilder och mycket mera omfattande än motsvarigheten från "lighton". Det var lika på V50, halva jobbet, men samma resultat och då kan man ta bort ljusen när de inte behövs = alltid fräscha extraljus.
Användarvisningsbild
av Falk
rejsbo skrev: gängad rostfri stång etc...
Jag har monterat mina xenonkonverterade NBB225 med gängstång och distanser på min V70II tjänstehäck. (På liknande sätt som jag gjorde på min V70N, finns beskrivet i en tråd här på forumet.)
Skillnaden är att på V70II går det inte att gänga i krockbalken. På V70N är krockbalken en rejäl stöddig pjäs i grovt alu-gods medans den på V70II är en ihålig plåtbalk.
Jag borrade två hål i plasten med en 1" hålsåg in till plåten och borrade sedan igenom balken. Gjorde två distanser av alu-rör och en 50x50 L-profil får bära extraljusen. Kapade gängstänger och satte låsmuttrar innanför balken. Man får inte dra för hårt eftersom man då deformerar krockbalken.
Stagade med två platta Boschstag (typen med vingmutter) som jag skruvade i plåten innanför/ovanför grillen. Detta var faktiskt en ganska enkel operation.
Det blev hyggligt stadigt men tyvärr inte lika idiotstadigt som på V70N'en eftersom krockbalken är vingligare på denna bilen. Att kunna gänga i balken och dra åt ordentligt som på V70N blir bättre.
Nummerplåten monterade jag på ett vänt "bakomskylten-extraljusfäste".

Jag kan ta lite bilder vid tillfälle om någon är intresserad...

Det elektriska har jag har jag separerat från resten av bilen. Styrström från ena helljuset och en lös on/off-brytare fäst med kardborre till vänster om ratten.
Alltsammans tar bara några minuter att montera bort när det den ljusa årstiden är här.
Användarvisningsbild
av rejsbo
Jag fick hem elkablaget idag, hämtade den hos Volvo. Satsen är från "Lighton" kallas 3-Ljuskablage av Lighton. Priset jag betalade är 1143 kr och 75 öre...
Kablar och relä och Volvos originalknapp till extraljusen kommer med. Monteringsanvisning medföljer åxxå, på svenska.
Men jag tycker kablarna ser lite "klena" ut. I min tidigare montering så var kablarna mycket kraftigare, kan bero på att vi då drog alla anslutningar hemma i garaget,
och att det den gången var det 100 watts H-1 lampor.
Nu ska det bli xenon på 55 watt och 6000 K, så kablarna kanske räcker till.
av Moody
vuppe skrev:Hej igen, ingen radar i fronten. Vad har du för fästen? Är det båge?

/V
Radar? Var det inte kombinationen extraljus och parkeringssensorer som diskuterades. Radar används väl för distansfarthållaren.
Användarvisningsbild
av mange69
Om det är parkeringssensor fram och man ej bör montera extraljus så beror det nog på att bilen är för "lång" jämfört med vad parkeringssensorn tror, så den varnar för sent. Det kanske går att kalibrera om, eller så får man lita till sin kompetens avseende fickparkering. Det har ju fungerat tidigare... 8)

//Mange

Tusen tack! Här skall läsas :-D

Felsökning av vattenpump

Kan vara vattenpumpen som låter....... f&o[…]

App i sensus V90 CC ‘17 T5.

Hei, hentet ny bil- for meg i går. Vil gjer[…]