Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
Continental skrev:Jag går i tankarna att eventuellt byta vår andrabil och då är XC70 II aktuell. Har någon provat både D5 och 3.2?
Driftskostnaden är inte det primära utan känslan. Jag anser att en diesel passar som hand i handske på en XC men är samtidigt nöjd med den raka sexan i min andra bil.
I så fall borde D5an gå bort direkt. Bullrar, dånar och vibrerar.... bensinaren är 300% mera premium i känslan.
av Continental
Ja på ett sätt har Du rätt, B20. Men den biltypen och dess lite mer råbarkade uppsyn lirar bra ihop med en dieselmotor.
Nu har Jag inte provkört dem än och vet således inte hur karaktären är hos respektive motor i den bilen. 3.2 har sitt maxvrid vid ett betydligt högre varvtal men samtidigt så bör den vara så stark över hela registret att man inte känner att den måste varvas för att det ska röra på sig lite.
En dieselmotor passar som hand i handske med en tung bil och automatlåda. MEN det ör just gången som Jag tänker lite på. Den V50 D5 Jag provade i fjol lät som ett tröskverk och Jag har ju vant mig vid min silkeslena sexa från Bayern nu :wink:
av Steff 99
"

Men enögda BMWälskare går bra!?

Frågan jag ställde är verkligen inte obefogad, då jag aldrig har sett dig skriva något possitivt om Volvo. Om man 'hänger' på ett Volvoforum borde ju Volvo iallfall ligga liiiite bra till för en själv.....
För mej får man ha vilken uppfattning som helst, så länge man inte fabulerar.

Men ytterligare en gång ett förtydligande.

JAG ÄGER OCH KÖR EN VOLVO S40 2,0d -06 + en BMW
man kan äga två olika märken för att det passar ens behov.

Hoppas att "XC90_Executive" nu en gång för alla fattar detta (S)
av perhall
Man kan ju köpa en XC70 (precis som en Audi Allroad, BMW X5 eller vad vet jag) av väldigt olika skäl.

Om man gillar den bruksiga karaktären och kanske kör i lite terräng och har en smutsig bil emellanåt, passar ju dieseln utmärkt imagemässigt.

Om man gillar att XC70 är en mycket elegant bil, kanske dessutom väljer ljus, exklusiv skinnklädsel etc. så passar 3,2 utmärkt.

Jag tycker inte man ska överdriva skillnaden i kostnader, jag vet inte hur mycket du kör etc. men om 3,2 drar 1,2 och D5 0,9 så blir det några tusenlappar per år i drivmedel - men också lägre skatt med bensin.

3,2 är en mycket tyst och sofistikerad motor, fast lite tråkig, likt rätt många bensinsexor faktiskt (dock ej BMW:s). Mercedes 320-motor som försvann för ett par år sedan tycker jag var riktigt tråkig.

PH
av Continental
Då Jag inte kommer att köra särskilt mycket (ca 2000mil med Volvon) så är kostnadsskillnaden mellan D5 och 3.2 av underordnad betydelse. Visst är D5 ett klart mer ekonomiskt alternativ om man räknar in andrahandsvärdet.
Jag får låta en provkörning avgöra :D
av bilgalen
Continental skrev:Då Jag inte kommer att köra särskilt mycket (ca 2000mil med Volvon) så är kostnadsskillnaden mellan D5 och 3.2 av underordnad betydelse. Visst är D5 ett klart mer ekonomiskt alternativ om man räknar in andrahandsvärdet.
Jag får låta en provkörning avgöra :D
Har det framgått i tråden vilken av dina bilar du ska byta ut? För om din Bmw 325 kommer vara kvar skulle jag definitivt satsa på en XC70 D5, då har du ju liksom tillgång till både bensin och diesel. När du tröttnat på knattret och vibrationerna i Volvon så sätter du dig bara i Bmw:n och känner den silkeslena gången i 6:an :).

Men ska bmw:n bort kan jag förstå att du vill ha en 6:a i Volvon.
av Continental
Nej BMW´n ska va kvar, Jag har ju nyss hämtat den :D
Det är Forden som ska bytas. Den är tre år till sommaren och har nu rullat 8500mil. Det känns som att det är läge nu.
av bilgalen
Continental skrev:Nej BMW´n ska va kvar, Jag har ju nyss hämtat den :D
Det är Forden som ska bytas. Den är tre år till sommaren och har nu rullat 8500mil. Det känns som att det är läge nu.
Men då är det väl klart som korvspad att du ska ha en D5? Eller är det så att frugan inte lånar ut din Bmw? :lol:
av Continental
Hehaha! :D Jo så är det kanske... :oops: Fast idag har Jag den. Hon är iväg med några av hundarna och Jag vill INTE att hon släpar in två dyngsura hundar i BMW´n.
Sen kommer det nog bli så att det är hon som kommer att ha Volvon (när Jag inte behöver den.. :wink: )
Användarvisningsbild
av mattes
XC90_Executive skrev:Om man 'hänger' på ett Volvoforum borde ju Volvo iallfall ligga liiiite bra till för en själv.....
Klart man hänger på volvoforum för att man gillar Volvo, lika klart att man hänger på Saab forum för att man gillar Saab osv....

Det är ju inget konstigt alls med det, om man inte gjorde det så måste man troligen vara någon form av självplågare :-)

Bästa sättet att bemöta de som hänger på "fel" forum och ställer till oreda är med tystnad.

Nu åter till det som denna tråd handlade om från början.

Bensin eller Diesel, när det gäller XC70 så skulle jag nog köpa Diesel, känns liksom mera rätt....
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 10
Underkänd på avgasrening

Bra tips!

Cupefläkten.

Det är så att jag har en v60 D3 2012. […]

Jag skulle gissa att mångledaren med en dsub[…]