Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Funk
Ska man uppdatera hela europa (eller nästan hela europa) så får man pröjsa minst 1000kr vilken GPS du än köper. Så Volvo är inte så dyra. Sedan har Volvos RTI GRYM täckning nere i europa. Den har aldrig svikit mig, varken i Sverige eller långt nere i europa.
Till t.ex Garmin så kan man välja att köpa uppdatering bara till den del man önskar, och behöver då inte köpa/uppdatera alla kartor varje gång. Vad kostar Volvos i dagsläget? 3500:-? Och båda använder Navteq..
Men det är klart, kör man regelbundet i hela Europa och anser sig behöva uppdatera allt på en gång så är det relativ prisvärt..

"Täckning" som du kallar det är ju för övrigt samma, under förutsättning att man har samma kartleverantör.

Men som sagt tidigare, Volvos RTI är ett av de bättre integrerade navigationssystemen i bilvärlden, men när väl fungerande GPS:er för bilbruk idag kan hittas för strax över en tiondel av priset för den integrerade så är den idag hopplöst fel prissatt... Och det gäller väl troligen resten av bilvärlden också..

Man kan ju undra varför Volvo ger sig in i samarbetet med Garmin, kanske för att man insett att man kommer att/har tappat försäljningen till dem som levererar "vanliga" GPS:er...

/Thomas
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
VolvoBM skrev:Tja, det är iaf inte busenkelt att lägga in en önskad sträcka mellan punkt A-D genom att passera vissa städer B resp C utan att köra in i dem. Man måste ju alltid ange en punkt och inte en "via" angivelse. Det saknade jag iaf.

Sedan så är det väl ändå Volvo som har valt Navteq? Inte tvärt om.....

Europa täckningen däremot, det köper jag, för Navteq är duktigare på att uppdatera för "massan"

Och backkameran kom tyvärr för sent för mig att få uppleva finessen. Det är säkert inte alls dum.
För mig är det enkelt att ställa in det också. Men jag kan RTI-systemet rätt bra :wink:

Navteq är inte så konstigt att dom har valt, det är (vad jag vet) nr 1 på marknaden.
Funk skrev:Till t.ex Garmin så kan man välja att köpa uppdatering bara till den del man önskar, och behöver då inte köpa/uppdatera alla kartor varje gång. Vad kostar Volvos i dagsläget? 3500:-? Och båda använder Navteq..
Men det är klart, kör man regelbundet i hela Europa och anser sig behöva uppdatera allt på en gång så är det relativ prisvärt..

"Täckning" som du kallar det är ju för övrigt samma, under förutsättning att man har samma kartleverantör.

Men som sagt tidigare, Volvos RTI är ett av de bättre integrerade navigationssystemen i bilvärlden, men när väl fungerande GPS:er för bilbruk idag kan hittas för strax över en tiondel av priset för den integrerade så är den idag hopplöst fel prissatt... Och det gäller väl troligen resten av bilvärlden också..

Man kan ju undra varför Volvo ger sig in i samarbetet med Garmin, kanske för att man insett att man kommer att/har tappat försäljningen till dem som levererar "vanliga" GPS:er...
Det är smidigt att kunna uppdatera t.ex två länder i europa, om man bara ska kunan köra i dom. Men om man ser till helheten så är Volvo inte dyrare tror jag. Det kostar runt 2000kr för att uppdatera hela europa har jag för mig.

Jag vet inte om t.ex Garmin kan välja hur detaljerade info dom vill ha. Innan vet jag iallafall att Garmin hade lite täckning (eller ingen alls) i vissa länder medan Volvo hade i princip full täckning. Fördelen med en fast installation också är ju utrymmen. En liten bärbar har begränsat utrymme att lägga kartor på.

Kollar man till övriga konkurrenter så ligger Volvo bra till prismässigt. Men annars kan man tycka att hela marknaden med fasta GPS:er ligger rätt högt i pris.

Att man har inlett ett samarbete med Garmin är säkert för tjänstebilsåkarna. Vad jag vet så är det ingen annan biltillverkare som erbjuder en liknande lösning?
av bilgalen
XC90_Executive skrev:Fördelen med en fast installation också är ju utrymmen. En liten bärbar har begränsat utrymme att lägga kartor på.
Nu vet jag inte om jag missuppfattade dig. Men om du syftade på minnesstorleken så är det ju inte högre för att det är ett integrerat system. Har ju egentligen att göra med hur "ny" konstruktionen är eftersom minnesmängd i elektronik alltid tenderar att öka med tiden.

Så Garmins nyaste har säkert mer minne för kartor än Volvos RTI som vid det här laget borde vara en gammal konstruktion (beroende på när den uppdaterades senast)?

Dessutom har ju de "bärbara" som tidigare nämts en helt annan möjlighet att ladda in kartor, uppdateringar och andra intressant information (som tex fartkameror). Varför behovet av minne i dessa säkert är högre.
Användarvisningsbild
av Funk
Det är smidigt att kunna uppdatera t.ex två länder i europa, om man bara ska kunan köra i dom. Men om man ser till helheten så är Volvo inte dyrare tror jag. Det kostar runt 2000kr för att uppdatera hela europa har jag för mig.
Jag betalade 1200:- för Norden + Västeuropa till min TomTom, det är troligen ett väldigt bra pris, men ändå.. Volvo tar 2495:- vilket trots allt är rätt OK, jag tror dom varit dyrare förr.
Navteq är inte så konstigt att dom har valt, det är (vad jag vet) nr 1 på marknaden.
Garmin har samma..

/Thomas
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
bilgalen skrev:Nu vet jag inte om jag missuppfattade dig. Men om du syftade på minnesstorleken så är det ju inte högre för att det är ett integrerat system. Har ju egentligen att göra med hur "ny" konstruktionen är eftersom minnesmängd i elektronik alltid tenderar att öka med tiden.

Så Garmins nyaste har säkert mer minne för kartor än Volvos RTI som vid det här laget borde vara en gammal konstruktion (beroende på när den uppdaterades senast)?

Dessutom har ju de "bärbara" som tidigare nämts en helt annan möjlighet att ladda in kartor, uppdateringar och andra intressant information (som tex fartkameror). Varför behovet av minne i dessa säkert är högre.
Vet du hur mycket som får plats på hårddisken som sitter i nya Volvobilar med RTI? :wink:

Den uppdaterades senast till S80N/V70II/XC70II.
Användarvisningsbild
av Funk
Vet du hur mycket som får plats på hårddisken som sitter i nya Volvobilar med RTI?
Hoppas bara man slipper läsa i displayen:
Unrecoverable error : general disc failure...; :shock: :wink:

/Thomas
Användarvisningsbild
av 427cobra
Någon som vet om Garmin nüvi 300 serien passar i nüvi 760 fästet? Skulle vara fint att bara köpa nytt fäste till GPS'en istället för att köpa helt kit...
Användarvisningsbild
av mattes
427cobra skrev:Någon som vet om Garmin nüvi 300 serien passar i nüvi 760 fästet?
Nix det är inte samma fästen.
(Om du tänker på sista biten alltså)

:(
Användarvisningsbild
av 427cobra
mattes skrev:
427cobra skrev:Någon som vet om Garmin nüvi 300 serien passar i nüvi 760 fästet?
Nix det är inte samma fästen.
(Om du tänker på sista biten alltså)

:(
Japp, tänkte på snäppfästet som har elanslutningen för att få en snyggare montering av min nüvi 310 utan lös elkabel.
Användarvisningsbild
av tjotto
Köpte en garmin 350 inför en europasemester i fjol, den är med fact i hand helt oumbärlig. visst finns det billiga kartor som oxå kan hjälpa en att hitta rätt men dom e f-n inte smidiga. En navigator är helt klart bra att ha, om inte annat så får man ju faktiskt se lite annat än de större vägarna. Sedan är det ju en pryl till i samlingen... :wink:
Fällbart framsäte?

I vår tidigare V70 fanns det beskrivet hur […]

S40 2,4 Aut. MY04 OK köp ?

Ett tips är att 'villkora' köpet med att[…]

Jag har inget bra svar på kolvringar. N&aum[…]