Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Volvo mitt val
Steff 99 skrev:Om man upplever att en låda växlar bra eller dåligt beror också på vilken erfarenheter och krav man har på tekniken, det finns de personer som inte bryr sig eller inte har känslan av hur det borde vara.
Dessa personer kommer aldrig att besöka ett forum som detta och ge sin syn.
Men att vissa här på forumet verkar att förneka problemen med aut lådorna verkar lite konstigt, här framkommer det tydligt attt problemen är så stora och allvarliga att man vill byta märke.
Det hjälper inte att vissa då skapar en debatt om det verkligen är så eftersom "min" låda uppför sig som världens bästa aut låda.
Det borde var bättre för dessa personer med problem, om ni kunde samla info från andra med likartade problem och konfrontera Volvo med detta och kräva åtgärder.
Vadå förneka problem?? Menar du att jag förnekar att Volvo har problem med sin automatlåda? Körde en BMW, som jag skrev tidigare, mellan Jönköping och Norrköping! Var det fel på den BMW jag körde också när jag tyckte att BMWn fungerade utmärkt på samma sätt som Volvo med automat?? Nej det är inte acceptablet att Volvos atomater inte växlar bra och det är varje förare som avgör detta. Jag tycker man skall ta kontakt med Volvo för att få en förklaring och att man rättar till problemet om man har sådana! Volvo har inte bara moraliskt utan även ett juridiskt ansvar! Men kan det vara så att automaten passar bättre till vissa motorkombinationer? Jag har i alla fall inget att anmärka på även om det råkar vara en Volvo!
Användarvisningsbild
av Bothner
JK24T skrev:En liten test....

Hur växlar Din bil (S80N, V70II auto)i följande situationer:

1. Långsam acceleration med lätt belastning, uppmärksamma 2-3 växlingen. Vid vilket varvtal sker växlingsögonblicket ?
(skiljer säkert mellan besin och dieselbilar)
2. Upplever du att växlingen sker mjukt och nästan omärkligt eller med ett ryck ?
3. V/H-sväng i en korsning. 20-30km/h in i korsningen, möt med gasen och accelera igenom. Sker detta i 2;an eller 3;an ?
4. Sker nedväxlingen till 2;an enl. ovan smidigt eller med ett ryck ?
Upplever du det som motiverat att den växlar ner i ovanstående situation ?

Jag har senaste mjukvara i min låda, åker till Åf nästa vecka IGEN !
Du har helt rätt. Min har nu gått 43000 km och instämmer helt i dina iaktagelser på just de punkterna du bemödat dig att analysera fram! Just växlingen från 2-3 sker med en knuff eller som om jag accellererar svagt. Inte som man skullle önska, omärkbart.
Korsningar och rondeller: Vem fan vill växla ner just när man har optimala "dragläget"
Som sagt trots uppdatering med en ny programvara på hela 644 kB så består fenomenet.
Skulle kunna vara att neutralkontrollen spökar och får för sig att bilen rullar utan gaspådrag och då måste mäta fram vilken växel som är lämplig för stunden. Den ville inte verkstan avprogrammera trots att samma verkstad på tidigare S80 föreslog just avprogramering av den funktionen. :roll:
av JK24T
Bothner;

Bra tips ! Neutralkontrollen kan nog ha med omotiverade växlingar att göra.
Ska försöka åka ut till Åf idag och se vad dom säger... har dock inte mycket hopp om bättring.

- Johan
Användarvisningsbild
av Fraz
När vi hadde bestämt oss för att prova diesel bil så kom ju frågan om manuell eller automat.
Jag har åkt mycet automat bilar, turbo, bensin, diesel, personbil och även en arbets bil MB Vito -05.
Så vi viste inte vad vi skulle välja först men det blev en manuell då jag inte alltid kommigt överens med volvos automatare.

Senare så fick vi redapå att skatten är lägre om man väljer en manuell låda, då den släpper ut minder skit i luften för att den drar mindre.

Skatten är 5 040:- året för en manuel V70II 2.4D
Och 6 247:- året för en automat V70II 2.4D
Så du sparar 1 207:- året på att köra manuell låda plus att en automat låda kostar ca 17 000:-
Man sarar ju ca 20 000:- på dom 3 åren som vi tänker ha våran bil.
Om man nu tycker det är viktigt på en bil som ligger på ca 360 000:- :wink:
av haxpet
caradioa skrev:Kan man inte reducera förbrukningen med automatlåda som har gear-tronic som låter en att växla själv? Själv har jag kört med manuella lägget och kan konstatera att det hade blivit smidigare om man hade haft tillgång till paddlar med kort slag med tanke på att det blir sekventiellt.
Automaten slirar antagligen lite i alla fall fast man kör i gear-tronic läget. Så jag tror inte att besparingen blir så stor.

Rek bytesintervall 12000 mil Vem rekommender[…]

Luftfjädring V90

Precis. Samtidigt är produktnamnet Four-C en […]

Har idag förnyat VOC. Alltså Volvo appe[…]

Huvudkontorer i Växjö troligtvis. Ring d[…]