- lör 07 jun 2014, 12:34
Det går väl att titta i Volvovs ägarinformation på hemsidan? Till min 2012:a kan man i alla fall se vilka tillbehör som finns och passar till den bilen. Har inte Volvo något så får man förstås leta bland tredjepartsalternativen.
Själv har jag Volvos egen backkamera till min XC70. Jag ser det som en extra backspegel. När man backar ska man titta i alla backspeglar man har, för det är där man har koll bakåt och ändå inte helt tappar kollen framåt. Som sagts ovan är backkameran suverän när man backar till ett släp. Väger det två ton och står på ojämn mark finns det inte en chans att flytta släpet för hand, så det vill till att kulskålen ligger rakt ovanför kulan när man backat till. Med kamerans hjälp och lite träning, så man lär sig att kompensera för att kameran inte sitter centrerad över dragkroken, så missar man inte med mer än två centimeter, och det räcker för att kulskålen ska glida på kulan, inte ligga ovanpå.
Volvos kamera integreras med backvarnarna. Så länge inget släp är kopplat visas en bild av vad backvarnarna ser som "virtuella betonggrisar" i bilden. Grönt så länge de är långt bort, sen gula och till sist, när det håller på att börja kosta pengar, med röd färg. Dessutom visas symboler för backspeglar om backvarnaren detekterar objekt som förmodligen ligger utanför kamerans bildvinkel, men kanske syns om man vinklar ner sidospegeln (åtminstone om man har en V70 - XC70 har bättre speglar).
Ovanpå detta så visas linjer som anger ungefär var bilen kommer att hamna, med det styrutslag man har just nu.
Backvarnare och linjer försvinner automatiskt när släpfordon kopplats till eluttaget.
Åtminstone för mig, som i regel backar till släp minst en gång i veckan, ofta fler gånger än så, är backkameran ett utmärkt hjälpmedel. Men liksom BlIS är det inte det enda jag använder, men ett hjälpmedel i raden.
Anders, XC90 D5 AWD Inscription 2019.