Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av KalleH
har bara testat S80N D5 automat och den tyckte jag växlade mkt konstigt, omotiverade nedväxlingar i rondell och stadskörning t.ex. vilket gjorde körningen ryckig. Och så kan det väl inte vara meningen att det ska vara.
Om jag jämför med min S60 automat (2003a) så känns det som att S60n växlar mjukare med mindre ryck men med betydligt mer slirande och "gummisnoddskänsla" så att säga.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
mikeS80 skrev:I så fall är det ingen större skillnad mellan den automatlåda som sitter i min S80N D5 och DSG. Min automatlåda i S80N fungerar också bra i fullgasaccelerationer men uppvisar bedrövlig växlingskvalitet vid lugn körning. Dessutom åker varven jojo mellan stegen så att man upplever att automatlådan växlar fler gånger än mellan de 6 fasta stegen. Samma egenskaper har jag även noterat på de V70II och X70II D5 som jag testat (3 stycken). I och med att beteendet finns på fler bilar än min så är det enligt Volvo inget problem/fel utan en egenskap som man som kund får acceptera om man kör S80N, V70II eller XC70II D5.

Jag har däremot kört en X90 D5 med automat som hade en helt annan växelkaraktär än de automatlådor som satt i de S80N, V70II och XC70II D5 som jag testat. Automatlådan i X90 D5 växlade mycket mjukt båda i lugn och forcerad körning.
Jag har inte märkt det. Har kört S80 2.5T/D5/3.2/V8, V70II, XC70II båda med fler motoralternativ. Plus då XC90 med alla olika alternativ. Har givet vid kört fler Volvomodeller, men det är dom med den nya lådan.

Har kört på racerbana, i trafik osv. Kör jag för hårt kanske? :wink: Nä men jag har inte märkt något problem. Lite lustigt för jag har en kompis som körde en Touareg V6 TDI innan och han tyckte att växellådan i XC90 växlade mycket mjukare/bättre.
av JK24T
XC90_Executive;

Prova kökörning med många stop/start, krypkörning, långsam acceleration 1- 4 växel.... och känn sparken i ryggslutet vid 2-3 växlingen vid 2200varv... inte snyggt !!
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
JK24T skrev:Prova kökörning med många stop/start, krypkörning, långsam acceleration 1- 4 växel.... och känn sparken i ryggslutet vid 2-3 växlingen vid 2200varv... inte snyggt !!
Så du tror att jag inte har provat det redan? Efter ett antal tusen mil med den nya lådan. :wink:

Jag tror inte att alla har problem med det, för isåfall skulle det som vanligt stå på förstasidan på AB och Expressen. Plus att AMS hade haft det på ca 10 sidor plus att Alrik hade skrivit om det på redaktörssidorna.
av JK24T
Vilket innebär att du har goda kontakter inom Volvo, eller ? :)
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
JK24T skrev:Vilket innebär att du har goda kontakter inom Volvo, eller ? :)
Jag snackar om den 6-stegade automaten....
av lillnisse
Ni som redan fått era XC70 II:or. När beställde ni dem?

Har en bekant som beställde en XC70 II D5 Automat så fort det blev möjligt att beställa och han går ständigt och biter på naglarna nu i väntan på att dom ska höra av sig att bilen är klar att hämta men han har inte hört ett ljud från dom.
av bilgalen
XC90_Executive skrev:
mikeS80 skrev:I så fall är det ingen större skillnad mellan den automatlåda som sitter i min S80N D5 och DSG. Min automatlåda i S80N fungerar också bra i fullgasaccelerationer men uppvisar bedrövlig växlingskvalitet vid lugn körning. Dessutom åker varven jojo mellan stegen så att man upplever att automatlådan växlar fler gånger än mellan de 6 fasta stegen. Samma egenskaper har jag även noterat på de V70II och X70II D5 som jag testat (3 stycken). I och med att beteendet finns på fler bilar än min så är det enligt Volvo inget problem/fel utan en egenskap som man som kund får acceptera om man kör S80N, V70II eller XC70II D5.

Jag har däremot kört en X90 D5 med automat som hade en helt annan växelkaraktär än de automatlådor som satt i de S80N, V70II och XC70II D5 som jag testat. Automatlådan i X90 D5 växlade mycket mjukt båda i lugn och forcerad körning.
Jag har inte märkt det. Har kört S80 2.5T/D5/3.2/V8, V70II, XC70II båda med fler motoralternativ. Plus då XC90 med alla olika alternativ. Har givet vid kört fler Volvomodeller, men det är dom med den nya lådan.

Har kört på racerbana, i trafik osv. Kör jag för hårt kanske? :wink: Nä men jag har inte märkt något problem. Lite lustigt för jag har en kompis som körde en Touareg V6 TDI innan och han tyckte att växellådan i XC90 växlade mycket mjukare/bättre.
Prova att ta med dig en gnutta objektivitet i bilen när du provkör så ska du nog se att du känner samma symtom som JK24T :)

Automaten i de nya Volvobilarna verkar ju vara något knas med. Väldigt "många" trådar här på forumet som handlar om just det.

Har Volvo någon lösning på gång?
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
bilgalen skrev:Prova att ta med dig en gnutta objektivitet i bilen när du provkör så ska du nog se att du känner samma symtom som JK24T :)
Automaten i de nya Volvobilarna verkar ju vara något knas med. Väldigt "många" trådar här på forumet som handlar om just det.

Gör jag alltid när jag provkör något nytt....

Grejen är nog mer att man inte startar en tråd om hur bra växellådan är. Så vi här får ju bara läsa om dom som har problem...
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
XC90_Executive skrev:
bilgalen skrev:Prova att ta med dig en gnutta objektivitet i bilen när du provkör så ska du nog se att du känner samma symtom som JK24T :)

Gör jag alltid när jag provkör något nytt....

Grejen är nog mer att man inte startar en tråd om hur bra växellådan är. Så vi här får ju bara läsa om dom som har problem...
Det är väl bara att starta en tråd och se hur många som är nöjd med sin geartronic :D :?:

Håller med om 21" 7-Open Spoke Matt Te[…]

Troligen en 2013 XC70, som hör hemma här[…]

Det är även nytt grönt packning p&a[…]

Ni som kör husvagn med eran XC 40, vilka husv[…]