Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av rosefors
klacken skrev: ons 29 nov 2023, 17:54
rosefors skrev: tis 28 nov 2023, 23:10 Man får dessutom äran att fortfarande betala 4 kr mer per liter drivmedel.
Betala dubbelt så hög skatt
Reparera EGR-ventiler för 15000kr
Köpa spridare för 5000kr styck
Byta dubbelmassehjul dubbelt så ofta
Dras med Igensatta partikelfilter
Betala 20.000 kr för en dieselpump.

Eller så kan man slippa allting genom att köpa en bensinare.
Har 3 dieselvolvo i hushållet just nu,mindre förbrukning betalar skatten och inte råkat ut för något av problemen du listat. Har tilläggsvärmare som krav så därför kör vi diesel.
Tilläggsvärmare har diesel pga att diesel inte klarar av att värma kupén vilket bensinare gör utmärkt på egen hand.
av Malmstroem
När bensinmotorn är avstängd så värmer den inte så mycket...

Tillsatsvärmare är väldigt bra att ha för de som inte alltid kan parkera i närheten av ett eluttag för motor och kupevärmare. De flesta Volvo har tidur och/eller fjärrstart. Letar du begagnad bil så är det betydligt fler diesel än bensinbilar som har tillsatsvärmare. Jag har full förståelse för de som väljer bil baserat på det.
av rosefors
Då pratar vi inte tillsatsvärmare längre, utan bränslevärmare även om det är samma brännarenhet, men det är inte vad som nämndes.

Bränslevärnare finns till bensin precis som till diesel. Endast en mindre andel är konfigurerade att göra anmat än att fungera som tillsatsvärmare. Endast en minoritet har fjärrstart, oavsett om det är diesel eller bensin. Ingen använder tidur. De flesta går via VoC, om man har VoC, och har man inte VoC så bör man åtminstone ha PCC vilket också ganska få har. De flesta bränslevärmare som sitter i dieslar är väl dessutom ur funktion då dom just gått som tillsatsvärmare efter att det var konstaterat att det fanns en mjukvarulimit på brännarna hur många gångtimmar dom kan gå. Hur många timmar var det nu igen? 8000 timmar eller nått sånt?
Senast redigerad av 1 rosefors, redigerad totalt 0 gånger.
av Malmstroem
Vi har tydligen en rätt annorlunda erfarenhet av tillsatsvärmaren till Volvo. Det är rätt många i min omgivning som haft en dieselvolvo. Alla har haft extravärmare. Samtliga utom en har haft fjärrstartsmöjlighet på värmaren.

Undantaget är min far som tyckte det var för dyrt -- så han använder tiduret. Det fungerar för honom...

Visst finns det tillsatsvärmare för bensin också. På Volvo är de rätt ovanliga, medan diselvärmaren är synnerligen vanlig. Jag har haft dieselvärmare i mer än 10 år nu. Hittills har det inte strulat. När/om det inträffar får det åtgärdas.
av rosefors
Jag har bensinvärmare i två av familjens bensinbilar. Ser inte hur det är en Diesel-exlusivitet på något sätt annorlunda än för en bensin när det kommer till funktionerna som gör det möjligt att använda dom som parkeringsvärmare.

Med det sagt, vilka fjärrstartsmetoder använder alla dessa i din omgivning egentligen? Den enda som återstår bortsett från dom uppräknade i ovan inlägg är via vanlig fjärrnyckel för dom som har stöd för det, men kräver att bilen står utanför dörren. Och om den ändå gör det, varför inte bara använda en vanlig motor och kupévärmare som går på el och dessutom är avsevärt billigare?

Hela argumentet att det skulle va en fördel diesel är ju lite intressant. Hur kan det vara en fördel att vara beroende av en tillsatsvärmare? Så fort brännaren lägger av blir det ju ingen värme i bilen längre i bilköerna, och dom finns det gott om i städerna på vintern. Satt själv fast i 2 timmar kö på vägen hem från jobbet idag. Hade jag haft barn i bilen och en diesel med trasig värmare hade dom haft köldskador när vi kommit hem.
av klacken
Inte många äldre bensinbilar som har värmare så att hitta en sån är inte lätt. Använder tidur på alla 3 morgon och kväll,en har också fjärrstart,räckvidd 600m. Motorvärmare och kupévärmare är ju möjligt bara om det finns el och är ju inte lika effektivt heller.
av rosefors
Med el kan man köra värmarna utan tidsgräns. Innebär att med 500w på värmaren och 1500W i kupén får du samma resultat som med bröölvärmaren (bränslevärmaren) innan den slår ifrån pga tomt batteri för en bråkdel av priset per uppvärmd grad, trots skillnaden i effekt.

Räckvidd 600m kräver PCC/Keyless som tillbehör från fabrik eller telestart. Få bilar har det, kanske rakt av lika få som bensinbilar med bränslevärmare. Min V70 2.5T har dock båda, plus mobilstart via thermocall men som vi alla vet är dyra tillbehör oavsett vilken bil det ska sitta i.
av klacken
Om man har en strålvärmare som är volvos lösning med el så får du aldrig motorn varm hur länge du än har den på, hade sån i förra s60.
Blir batteriet tomt har man ju dåligt batteri.
av rosefors
klacken skrev: ons 29 nov 2023, 21:05 Om man har en strålvärmare som är volvos lösning med el så får du aldrig motorn varm hur länge du än har den på, hade sån i förra s60.
Blir batteriet tomt har man ju dåligt batteri.
Vet att volvo original på P2 (V70N) sattes det dit en kontaktvärmare, osäker på vad man gjorde på V70II, men givetvis funkar det inte med en sån utan det förutsätter att det är slangversionen typ Calix RE480 eller motsvarande. Lyckligtvis är dom inte så dyra så det är ingen stor kostnad att byta till en sån om man har kontaktvärmaren. Kostar ibland inte mer än en hundring på bildemonteringarnas kundhörna. Det är iaf vad jag gav för en när jag köpte en extra i Borås.
Användarvisningsbild
av apersson850
I den diesel som jag har nu har jag bytt en insprutare. Den fungerade, men gav en felkod, så för att undvika potentiella problem bytte jag i alla fall.
Något annat av de fel som räknats upp av rosefors som vanliga har jag inte råkat ut för.
En anledning till att dieslar ofta går längre än bensinarna är att de gör betydligt färre varv. Jag vet inte än om den dieseln jag har nu tänker gå lika länge som den bensinare som jag hade före den här. Det tar ju ett tag om man ska köra tills motorn ger upp. Dieseln har 10000 mil kvar till samma miltal som när bensinaren havererade.

Att standardutrusta bilarna med värmare gjordes mycket riktigt för att dieselns högre verkningsgrad kombinerat med luftöverskott gör att den får svårt att hålla värmen av sig själv vid låg belastning. Den slösaktigare bensinaren ger mer överskottsvärme.
Jag har hittills inte sett någon bil av den typ som jag har som inte haft värmaren konfigurerad så den även fungerar som motor- och kupévärmare. En av de vi själva har kan dessutom fjärrstarta både med nyckel och telefon, utöver tiduren.
Elektrisk värmare har jag haft i tidigare bilar. Det är bra, men lider förstås av att man får ha med ett elverk när det inte finns något uttag att tillgå. Inte ger de tillnärmelsevis samma värme heller. Som du konstaterar så är de värmare som ligger utanpå blocket inte så effektiva heller. Insticksvärmare i motorblocket var tydligen inget som gick att ha i aluminiummotorer. De som satt i rödblockarna fick man byta ibland, för de brukade gå sönder på grund av väl hög effekt på den korta värmeslingan.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 14

Vi har 100 mil enkel väg till vår somm[…]

Vilken bränslebox passar?

Hej har en 740 turbo 1990 med AC Sitter en box i […]

Hej. Har en xc60 Polestar 2023 med sommardäck[…]

Jag passerade precis 1000 mil med min så jag[…]