Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Millea
Jag tror också att det är viktigt att hålla rent i motorrummet och aldrig spilla olja eller avfettning i närheten av remmarna.

Skyddet under motorn måste alltid vara helt för att hålla undan vatten från remmarna.

Jag har en V70 D3 -2012 och till den har jag köpt det extra plastskyddet som finns mellan svängningsdämpare och innerskärmen på nyare v60/ xc70.
Det finns endast på årsmodellerna 15,16 och 17.

Kolla på bildelsbasen Volvo art nr: 31402785 . Jag köpte mitt för ca 150kr.

Har inte hunnit montera det än men jag tror att det kan behövas fixa nått fäste och clips för montering.

Detta löser inte kamremsproblemet men jag tror att mycket smuts hindras från att hamna i området runt remdrivningen 🙂
Användarvisningsbild
av Zofia
Millea skrev: tor 23 jul 2020, 12:21 Jag tror också att det är viktigt att hålla rent i motorrummet och aldrig spilla olja eller avfettning i närheten av remmarna.

Skyddet under motorn måste alltid vara helt för att hålla undan vatten från remmarna.

Jag har en V70 D3 -2012 och till den har jag köpt det extra plastskyddet som finns mellan svängningsdämpare och innerskärmen på nyare v60/ xc70.
Det finns endast på årsmodellerna 15,16 och 17.

Kolla på bildelsbasen Volvo art nr: 31402785 . Jag köpte mitt för ca 150kr.

Har inte hunnit montera det än men jag tror att det kan behövas fixa nått fäste och clips för montering.

Detta löser inte kamremsproblemet men jag tror att mycket smuts hindras från att hamna i området runt remdrivningen 🙂
Håller med dig. Tycker dock det är konstigt att skyddet under motorn är så ogenomtänkt, att det inte går enda ut och täcker drivremmarna känns ju som ren idioti, blir nog en polisplåt till bilen för säkerhetsskull. Det där var väldigt smart, undrar om det passar även på min S80 D3 -11, får kika!
Användarvisningsbild
av Zofia
Ännu en uppdatering. Blev precis uppringd av Bilia som säger att nix, problemet är inte kåpan. Problemet är en remspännare, denna remspännare skulle tydligen blivit bytt när bilen var inne hos dem på återkallelse 2018. Någon som vet mer om detta?
av m2c
Täcker inte skyddet under motorn remmarna? Jag trodde det var därför jag klarade mig. Att remmen for ner på marken direkt istället för att ligga huller om buller på plasten för att därifrån lirka in sig i axeln. Plasten under motorn saknas nämligen på min bil.
av xAx
Kanske inte helt relevant, men jag tar mig friheten att förmedla en möjlig förklaring till motorhaverier till följd av rembrott. En äldre mekaniker förklarade för mig att haverier oftast (uteslutande på de Volvo han befattat sig med) sker p g a rembrott en tid efter den stora servicen. Anledningen skall vara att spännrullen sannolikt "glömts" bytas eller att lagret i ac-kompressorn (magnetkopplingens lager) börjar bli dåligt. De gamla remmarne har nämligen blivit något "slappa" efter många mils snurrande dvs de bli med tiden slappare och utgör liten belastning på lager. När de nya monteras vid service är dessa inte lika "slappa" som de gamla (detta skall speciellt gälla den korta elastiska ac-remmen), utan belastar lagren hårdare, vilket leder till att lagret eventuellt snurrar trögare eller skär ihop, friktion uppstår, värme utvecklas och remmen börjar "smälta" för att till slut brista. Enligt mekanikern bör man vara mycket observant på missljud efter service (efter rembyte) och om man misstänker att spännrullen inte bytts eller att lagret i magnetkopplingen börjar bli dåligt.

Förklaringen är inte baserad på en vetenskaplig analys utan en teori bland andra, men det kan inte skada att vara extra uppmärksam efter service. Mekanikern menade vidare att ett och annat "glöms" att göras på oberoende icke-märkesverkstäder (underförstått aldrig på en Volvoverkstad). Dessutom är naturligtvis uteslutande remmar och spännrullar det står Volvo på tillförlitliga. Det får vi ta för vad det är.

"Volvos remmar" är f ö av fabrikatet Contitech (Continental) och spännrullarna tillverkas av INA.
EX60

Idag har jag varit och kollat på bilen i[…]

ok, låter som en bra idé. Kanske rent[…]

Har inte tittat på filmerna så vet in[…]

Lyser lampan kan du ta ut felkoder. Kolla under mo[…]