Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av PalleH
För det går väl inte att justera storleken på själva lådan? Har sett att den går att knäppa upp några fästen i sidan.
Användarvisningsbild
av fjohan82
PalleH skrev: mån 23 nov 2020, 09:54 För det går väl inte att justera storleken på själva lådan? Har sett att den går att knäppa upp några fästen i sidan.
Du måste byta botten i lådan, som batteriet står på.
Jag tittade på detta när jag bytte batteri i min V60 tidigare i höstas, men kände att det var inte värt "besväret". Dessutom är det inte säkert att det går ändå, då luftburken sitter precis intill.
istället köpte jag ett 80/800-batteri på Biltema och det höga locket på Bilia, funkar bra än så länge.
Användarvisningsbild
av PalleH
fjohan82 skrev: mån 23 nov 2020, 11:45
PalleH skrev: mån 23 nov 2020, 09:54 För det går väl inte att justera storleken på själva lådan? Har sett att den går att knäppa upp några fästen i sidan.
Du måste byta botten i lådan, som batteriet står på.
Jag tittade på detta när jag bytte batteri i min V60 tidigare i höstas, men kände att det var inte värt "besväret". Dessutom är det inte säkert att det går ändå, då luftburken sitter precis intill.
istället köpte jag ett 80/800-batteri på Biltema och det höga locket på Bilia, funkar bra än så länge.
Ja det är säkert lättare sagt än gjort samt dyrt, men man har ju läst här på forumet om så många som köpt och rekommenderat 95A agm biltema som är lika stort.
Är det bara de 5 cylindriga det handlar om då?? eller vilka har större låda?
av dannesk
PalleH skrev:Ja det är säkert lättare sagt än gjort samt dyrt, men man har ju läst här på forumet om så många som köpt och rekommenderat 95A agm biltema som är lika stort.
Iom att du har den mindre lådan skulle jag köpt det största batteiet du får plats med på längden, Biltemas AGM 80Ah borde du väl få in i din låda. Jag vet inte vilka bilar som har vilken låda men alla dieselfemmor jag sett har iaf stor låda och det är väl vanligast.
Användarvisningsbild
av PalleH
dannesk skrev: mån 23 nov 2020, 14:15
PalleH skrev:Ja det är säkert lättare sagt än gjort samt dyrt, men man har ju läst här på forumet om så många som köpt och rekommenderat 95A agm biltema som är lika stort.
Iom att du har den mindre lådan skulle jag köpt det största batteiet du får plats med på längden, Biltemas AGM 80Ah borde du väl få in i din låda. Jag vet inte vilka bilar som har vilken låda men alla dieselfemmor jag sett har iaf stor låda och det är väl vanligast.
Ja det får bli ett 80A agm varta då typ detta,
Förhoppningsvis bra nog ändå.
https://batterie24.de/VARTA-Start-Stop- ... =idealo.de
av Imsevimse
Frugan kör en XC60 D4 AWD 2016 och jag bytte batteri på den ikväll. Jag monterade ett Varta G14 (AGM) vilket satt som en smäck. Ha gärna ett par extra händer till hands att hålla undan kablaget med vid monteringen.

Batteriet köptes på (https://www.empa-innotec.de/Varta-G14-A ... 5-Ah-850-A) för ca 1600 inkl frakt. Tog ca en vecka att få hem det till dörren.

Ny batterilucka behövs också. 441 kr för en st av Volvo artikelnummer 31335286 på Bilia. Jag ringde och beställde till butik . Den batteriluckan som satt innan och nu blev ersatt hade artikelnummer 31353766.

Dyr plastbit, men totalen känns mycket prisvärd - billigare än Biltemas 95 Ah AGM och även förhoppningsvis "bättre".
av Peter12345
Efter byte kan du nolla BMS genom att trycka 6 gånger på dimbakljusknappen följt av 3 gånger på varningsblinkersen (med tändning på).

av Imsevimse
Peter12345 skrev:Efter byte kan du nolla BMS genom att trycka 6 gånger på dimbakljusknappen följt av 3 gånger på varningsblinkersen (med tändning på).
Tack! Bra tips. Tydlig instruktion i filmen.

Gäller det även då man laddat batteriet med extern laddare?
Användarvisningsbild
av PalleH
Hur kommer det sig att ingen pratat om detta innan,jag har aldrig sett det innan.
Kollar man i trådar där folk frågar om att byta batteri,står det att det bara är att byta efter 5min stillastående.
av Peter12345
Imsevimse skrev:Tack! Bra tips. Tydlig instruktion i filmen.
Gäller det även då man laddat batteriet med extern laddare?
Nej, bara vid batteri byte
Volvo Selekt garanti

Det var bland det dummaste jag hört, nu har j[…]

Hej igen. Bytt pcv huset inkl slangar. Motorlampa […]

Okej. Tack för svar! Jag var lite inne p&ari[…]

Nu har jag testar att smörja kontakten p&arin[…]