Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

pumpnasare skrev: fre 26 jul 2019, 18:34
Tyvärr är det vanligt på just v70.. har nu märkt att min också efter 8år fått 1-2 stenskott just ovanför vindrutan.. tog den billiga varianten och satte eltejp tillfälligt tills jag orkar fixa stenskotten.. eller så köper man som några andra gjorde skyddsfilm. nästa gång vid vindrute-byte kommer jag fråga tekniker att få sätta en list precis ovanför rutan som den gamla V70 hade.. bästa uppfinningen som funnits på just där.
Användarvisningsbild
av Nebu
Jag har en teori.
När V70II kom hade de ingen list ovan vindrutan. Vad de dock verkade ha var vattenläckage vid vindrutan.
Om man tittar på många andra moderna bilar kan man se att många andra bilmodeller inte heller har någon list ovan vindrutan. Vad jag tror hände med vår modell av V70 var att de egentligen ville ha vindrutan längre ut från karossen, dels för att slippa en ful, ej designmässigt rätt detalj = list, dels för att den högre vindrutan skulle föra fartvinden ovan plåtkanten.
Detta gick bevisligen ej pga vatten läckage. Så de monterar vindrutan närmare karossen för att få den tät, med bieffekt att takkanten tar stryk. Men visst är det rätt snyggt utan list :-D

Har iaf funnits men ganska dyra tror jag. 300 ohm […]

Det är en Eriba 430 där vi valde totalv[…]

Svårlösta vibrationer

.. Andra däck löste problemet. Preci[…]

Biltemas stift har ett avstånd på 0[…]