Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Petterlundstrom
borstarmicke skrev:Slamrar, skorrar... gör den det bara vid kallstart o en liten stund isf?
Enligt Yaniz som skrev tidigare i tråden så kan trasig VVT låta som skrammel/rassel vid kallstart.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
av Yaniz
borstarmicke skrev:Tror jag har samma problem.... fast min V70 2.4d -10 slamrar mest vid kallstart en stund.. jobbarkompis med -09 2.5t med samma problem tipsade om att grenröret var ett inte helt ovanligt problem.
Bett dem kolla upp ljudet vid service tidigare, men då var den ju fortfarande varm o jag visste inte om denna problematik....

Jag skulle kolla grenröret först. Blir det tyst efter 10-20 sekunder, är det med all sannolikhet grenröret som läcker.

Det är riktigt att VVT-enheten rasslar och skramlar när den tackar för sig. Därtill brukar den låta som en traktor eller diesel (dovt knackande ljud). Det är dock ganska enkelt att lokalisera missljudet om det är VVT-enheten som bråkar. Kommer missljudet högst upp från området där kamremmen löper (något till höger om oljepåfyllnadslocket*) så kan du utgå ifrån att det är VVT-enheten (drev som drivs av kamremmen). Ta en lång skruvmejsel och använd den som ett stetoskop mot motorn, så hör du tydligt var missljudet har sitt ursprung

Men som sagt, jag satsar en slant eller två på grenröret. Förvissa dig om att det är intakt innan du går vidare.

* till vänster om påfyllnadslocket om du står framför bilen och tittar in i motorrummet.
av NotAnotherSheep
Tjena! Lånar tråden lite här. Har själv ett liknande problem på min S80 med den vanliga 2.5T motorn. Bilen tjuter högt vid kallstart för att sedan efter ca 20 sekunder bli tyst.
Har haft bilen inne på Volvo för felsökning där man hittade att både vevhusventilation och oljesump var igensatta. Dessa delar byttes men fortfarande kvarstår samma tjutande.
Mekanikern själv påstår att ljudet kan komma att kvarstå i några veckor innan det her med sig men varför? Om hela systemet är rensat bör ju ljudet också vara borta.

Jag själv har börjat misstänka grenrörspackningen som boven i dramat. Men frågan jag ställer är om alla mekaniker på Volvoverkstaden skulle missat denna i sin felsökning? Känns det rimligt?
av Yaniz
NotAnotherSheep skrev:Tjena! Lånar tråden lite här. Har själv ett liknande problem på min S80 med den vanliga 2.5T motorn. Bilen tjuter högt vid kallstart för att sedan efter ca 20 sekunder bli tyst.
Har haft bilen inne på Volvo för felsökning där man hittade att både vevhusventilation och oljesump var igensatta. Dessa delar byttes men fortfarande kvarstår samma tjutande.
Mekanikern själv påstår att ljudet kan komma att kvarstå i några veckor innan det her med sig men varför? Om hela systemet är rensat bör ju ljudet också vara borta.

Jag själv har börjat misstänka grenrörspackningen som boven i dramat. Men frågan jag ställer är om alla mekaniker på Volvoverkstaden skulle missat denna i sin felsökning? Känns det rimligt?
Ställ dig och glo ned i utrymmet mellan block och torpedvägg och be någon starta motorn (kallstart). Ser du avgaser eller luktar det avgaser, så är det garanterat en läcka vid avgasgrenröret.

Att igensatt vevhusventilation och oljesump skulle föranleda ett skrikande eller tjutande ljud för att därefter upphöra efter 20 sek anser jag vara rent nonsens och struntprat, men det är min personliga uppfattning. Håller med Perra83 vad mekaniker beträffar.
av NotAnotherSheep
Perra83 skrev: ons 13 mar 2019, 04:59 Mekanikerna orkar väl inte kolla hur det set ut bakom motorn.
Be att få pengarna tillbaka för jobbet som dom gjorde i onödan.
Det blir svårt att få pengarna tillbaka då jobbet var nödvändigt. Stora klumpar av olja hade satt sig i hela oljesystemet och det hade slutat med motorras förr eller senare. Men iaf så felsökte de bilen i närmare 5 timmar för att hitta felet. Då kan man tycka att grenröret borde varit på någons tanke?
av NotAnotherSheep
Yaniz skrev: ons 13 mar 2019, 11:39 Ställ dig och glo ned i utrymmet mellan block och torpedvägg och be någon starta motorn (kallstart). Ser du avgaser eller luktar det avgaser, så är det garanterat en läcka vid avgasgrenröret.

Att igensatt vevhusventilation och oljesump skulle föranleda ett skrikande eller tjutande ljud för att därefter upphöra efter 20 sek anser jag vara rent nonsens och struntprat, men det är min personliga uppfattning. Håller med Perra83 vad mekaniker beträffar.
De påstod när jag hämtade ut bilen att de hade haft liknande ljud förut där man bytt dessa delar och det tystnat efter någon vecka. Återatår att se huruvida det ligger en sanning i det påståendet. Tänker iaf undersöka grenröret närmare och om det visar sig bara fel ska jag åtminstone ha pengarna för deras felsökning tillbaks i handen.
av Yaniz
Stora klumpar av olja hade satt sig i hela oljesystemet och det hade slutat med motorras förr eller senare.
Vet du anledningen till detta. Eftersatta oljebyten? Felaktig olja? Bara lite nyfiken.
av NotAnotherSheep
Yaniz skrev: ons 13 mar 2019, 11:58
Stora klumpar av olja hade satt sig i hela oljesystemet och det hade slutat med motorras förr eller senare.
Vet du anledningen till detta. Eftersatta oljebyten? Felaktig olja? Bara lite nyfiken.
Bilen är servad på mekonomen innan jag köpte den. Så troligtvis har de inte brytt sig om att kolla vevhusventilationen vilket annars skulle gjorts i regelbundna intervall.
av NotAnotherSheep
Har idag undersökt oljudet närmare och kommit fram till att det förmodligen är någon utav bultarna till grenröret som inte är ordentligt spänd. Har hittat ett par videos på youtube med identiskt ljud där detta varit förklaringen. Samt känner man en doft av avgaser även från motorrummet när bilen startas.

Jag hade samma problem på min 2,0F 2011. Det[…]

Skulle även (om möjligt) vilja ändr[…]

Uppdatering av infotainment 2025

Har en xc60 -24 och har precis lämnat in bile[…]

Fick förnyelse igår på Volvia, ki[…]