Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Finns risk att 800h-gränsen är som vissa telefoners mjukvara som laggar ner processorn efter visst många månader.

Ett inbyggt sätt att tjäna mer pengar.

Audi A6 hade en programrad som gav felkoder på airbag efter ett visst antal "tändning på" .
Datamupparna lyckades till slut hitta en förklaring då vi på verkstan gått bet på att hitta varför bilen larmade fast alla airbag var OK .

Det hade kunnat bli dyrt för den kunden om vi bytt alla airbag i onödan.
Användarvisningsbild
av Fraden
Jag får förhoppningsvis hem min kabel samt programvara i dag.
Så skall försöka att ge mig på detta på vår XC70 -08 då mätaren enligt Vida ligger på just 800timmar (iofs 801timmar nu då den magiskt bara hoppade igång igår en kort period för att inte sedan starta upp igen).

Återkommer om/när värmaren har hoppat igång...
Användarvisningsbild
av Fraden
Så där ja.
Fick kabeln i dag. Så nu hoppade även vår gamla värmare igång så fint.
Var smidigt och snabbt att lösa detta (om man jämför med att byta värmaren som jag fick göra sist).
Användarvisningsbild
av Fraden
Steffe3 skrev:Och då har det ändå varit världens "fight" i en annan tråd att det inte alls är så lätt (eller ens möjligt) :-D

Härligt att det löste sig :-)
Jaså? Tog väl kanske 15-20min att nolla när programvaran väl var i. Då var det med demontering utav plast, skarva kabel och nolla samt ihop igen :-D
Går smidigt när dom två herrarna innan har berättat hur man skulle göra.
Användarvisningsbild
av pb81
Men vad kan vara anledningen till denna 800h spärr? Kan de vara någon säkerhetsgrej att de bara beräknat att delarna skall hålla 800h?
Användarvisningsbild
av Fraden
pb81 skrev:Men då borde ju volvo känna till det och ändra mjukvaran vid service utan kostnad.
Ja, men det gör dom inte. Har tidigare själv arbetat som Volvomekaniker, och när jag frågade gamla kollegor på min förra arbetsplats så visste dom inte om detta.
Dom har bytt styrenheten i vissa värmare för att åtgärda detta "felet".
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 15

Hej! Tänkte lägga ut en intressekoll p&a[…]

B30a i en 740?

Fast den såldes väl aldrig här? De[…]

Automatlådan fast i "P"

Kolla kontakten på bromspedalen.