Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av hakano
apersson850 skrev:
hakano skrev:Men hade du klagomål på detta även med det gamla batteriet innan du bytte?
Ja, jag bytte inte bara för att öva på det.
Så klart inte. Men jag har inte fått klagomål från bilen ännu men jag vet att batteriet är sedan bilen var ny (dec 2014) och det tar inte emot särskilt mycket ström vid hemmaladdning. Fullt nästan på direkten. Så jag tänker inte invänta bytet till att bilen säger att batteriet är dåligt. Det vet jag redan.
Användarvisningsbild
av apersson850
Första gången jag bytte batteri gjorde jag inte heller någon nollställning. Jag hade inte lärt mig att man kunde göra det då. Bilen klagade inte heller. Andra gången klagade den även efter bytet, så då provade jag att göra nollställningen. Sen dess har den varit glad.
Användarvisningsbild
av perin
apersson850 skrev:Första gången jag bytte batteri gjorde jag inte heller någon nollställning. Jag hade inte lärt mig att man kunde göra det då. Bilen klagade inte heller. Andra gången klagade den även efter bytet, så då provade jag att göra nollställningen. Sen dess har den varit glad.
Om man inte gör nollställning och bilen inte klagar, finns det något problem i övrigt?
av Gabriel
Inte som jag kan se, nej. I manualen rekommenderas inte heller någon nollställning vid ett vanligt batteribyte.
Jag har bytt batteri i min XC70, bilen klagade inte innan bytet (förutom att start-stopp allt mer frekvent blev avaktiverat) och inte heller efter bytet. Jag gjorde ingen nollställning.
Användarvisningsbild
av perin
Gabriel skrev:Inte som jag kan se, nej. I manualen rekommenderas inte heller någon nollställning vid ett vanligt batteribyte.
Jag har bytt batteri i min XC70, bilen klagade inte innan bytet (förutom att start-stopp allt mer frekvent blev avaktiverat) och inte heller efter bytet. Jag gjorde ingen nollställning.
Jag har samma erfarenhet, bytte batteri förra sommaren utan att nollställa.
Användarvisningsbild
av apersson850
Nu är ju nollställning så enkelt, när man kan metoden, att det finns ingen anledning att inte göra den.
av dannesk
Nollställer man efter batteribyte så vet CEM att batteriet är bytt och laddningsalogaritmen i bilen kommer anpassas efter ett nytt batteri och inte anpassas efter ett gammalt batteri. Nu kanske detta inte märks om man inte loggar laddningen i VIDA eller liknande men som det sagts tidigare att nollställning är enkelt så finns ingen anledning att inte göras det.

Jag igen. För felkoderna: ECM-P246386 Diesel[…]

Mackans Garage tror jag det var. Jupp, hä[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

@Soffantjejen , Man får ju hitta det som g&[…]

Är det den nyare motorn med 5 st tändspo[…]