- ons 28 feb 2018, 15:58
#1235599
Jag är en glad amatör, eller klåpare om man så vill. Jag köpte en handdriven oljepump på biltema (som jag trodde var en sug och inte begrep varför jag inte kunde suga ut olja) och fick lirka med det. Jag använde en lyft på OKQ8 och skulle tippa på att jag stod 1,5-2 h där, alltså inklusive en massa onödigt klurande. När man fyllt på upp till nivåpluggen ska man även suga ut något visst tio tal milliliter olja, vilket jag var tvungen att hitta på någon smart lösning på på plats. Om man är bättre förberedd än vad jag var så är jag övertygad om att det a) inte tar mer än en timme b) man inte, som jag, behöver ägna hemvägen från OKQ8 med att fundera på om man bara gjort saken värre (oljetrycket i VIDA visade sig vara okej och den driver som den ska fortfarande, två år senare :)) Det är väldigt straight-forward egentligen.
NotoriousOLW skrev:Jag kollade lite på Volvoswedens genomgång av olje- och filterbyte på Haldexen och jag tror att det skulle ta betydligt mycket mer än en timme för mig att utföra. :shock:Jag ska inte svära på att det är det värsta som kan hända, att pumpen pajar. Och även om det inte är något att stressa över så är det ett ganska dyrt byte som mig veterligen involverar att släppa på kardanaxeln om bytet görs på Volvo (Gen IV ska gå att lirka loss utan att göra det men om det är proceduren enligt VIDA vet jag inte, och det är nog det som avgör).
Att det värsta som kan hända om oljebyte uteblir i Haldexen är att pumpen kan gå sönder gör att jag inte känner nån direkt stress, än. Jag tänkte att det värsta som kunde hända vore att allt kanske kunde skära ihop, explodera och orsaka skador som krävde att allt bakom B-stolpen fick bytas inkl. eventuella passagerare i baksätet, typ.
Växellådan får få bytt olja vid nästa service.
Jag är en glad amatör, eller klåpare om man så vill. Jag köpte en handdriven oljepump på biltema (som jag trodde var en sug och inte begrep varför jag inte kunde suga ut olja) och fick lirka med det. Jag använde en lyft på OKQ8 och skulle tippa på att jag stod 1,5-2 h där, alltså inklusive en massa onödigt klurande. När man fyllt på upp till nivåpluggen ska man även suga ut något visst tio tal milliliter olja, vilket jag var tvungen att hitta på någon smart lösning på på plats. Om man är bättre förberedd än vad jag var så är jag övertygad om att det a) inte tar mer än en timme b) man inte, som jag, behöver ägna hemvägen från OKQ8 med att fundera på om man bara gjort saken värre (oljetrycket i VIDA visade sig vara okej och den driver som den ska fortfarande, två år senare :)) Det är väldigt straight-forward egentligen.
akterspegel skrev:Jag har aldrigt kört en T6 men jag stog inför samma val 2011 och köpte då en 2,5ft som fick mjukvara från autotech vilket gav 300hk.Kan bara anta att det måste bli en del gummisnoddskänsla från en 300 hk 2,5FT. T6:orna tycker jag är väldigt linjära och beskedliga men samtidigt råa utifrån hur hårda/snabba växlingarna är under fullgasacceleration. Mjuk, tyst och omärkvärdig under vanlig, lugn körning. AWD och automat som standard i T6:orna: två saker man inte visste man behövde men som aldrig igen vill vara utan i en 300 hk volvo. Jagar man hästkrafter har ju T6 förstås ännu mer potential. Summa summarum: T6 alla dagar om det ryms i budgeten.
Fördelen mot T6 var 250kg mindre vikt, manuell låda samt billig i skatt. Den var riktigt rapp faktiskt. :)