Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Malmstroem
Har du en äldre femcylindrig diesel så kan det bli problem om du fyller upp till maxmärket.

Efter ett antal tokvarvande dieslar så kom rekommendationen att inte toppfylla. Det visade sig att maxmärket var för högt upp...
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Lövet skrev: fre 23 aug 2019, 11:20 Naturligtvis kan man fylla ända upp. Annars hade maxmärket suttit längre ner på stickan...
Inte om man bor i Tyskland och sitter i kö på autobahn i 4 timmar per dag ..... men för oss dödliga är det bara att fylla upp. Man behöver visst lite extra marginal för diesel som läcker ned i vevhuset under de speciella förhållandena i samband med regenerering av partikelfiltret.

"Nu har totalt 55 fall rapporterats. Inget av dem i Sverige. Runt hälften har inträffat i Tyskland, 14 i Polen och sedan en handfull eller färre fall i en rad andra europeiska länder."

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/volv ... tals-bilar
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Desmodue skrev: fre 23 aug 2019, 16:07 Jag har kört 5-cyl V70 dieslar i 9 år och de har alltid blivit toppfyllda utan problem.
Om du inte planerar att sitta fast i kö på Autobahn timmavis var eviga dag i ett helt år är det riskfritt att toppfylla :P
av Knatch
Herregud vad olika bud och påståenden som kommer utan belägg!
Det är ingen fara, du kan köra vidare. Det är ett ajja bajja men det är inget som är farligt, på riktigt! Det är stora marginaler speciellt på en så står motor med så mycket oljenivå som 7 liter.
Du behöver inte tappa ur oljan.
När det gäller intervallet på oljan så koksar inte oljan efter 1000mil. Inte ens 2000mil.
Sålänge du inte ligger på fartspärren 20 mil om dagen (ja du förstår vad jag menar).
Du drar lite på växlarna vad jag förstod, och det är knappast någon extrem körning. Du låter bilen bli varm så att kondensen får vädras ut vilket är bra.
Byt när det är dags, och det ser du när bilen varnar för servicedags.
Jag vet inte riktigt intervallerna på v8an men 3000mil eller varannat år hade jag aldrig kört, det är som bäddat för problem i framtiden.
2000mil, en gång per år , det som infaller först. Det är lagom, och självklart en av volvo godkänd olja så är du safe
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Knatch skrev: fre 23 aug 2019, 23:59 Herregud vad olika bud och påståenden som kommer utan belägg!
Det är ingen fara, du kan köra vidare. Det är ett ajja bajja men det är inget som är farligt, på riktigt! Det är stora marginaler speciellt på en så står motor med så mycket oljenivå som 7 liter.
När det gäller intervallet på oljan så koksar inte oljan efter 1000mil. Inte ens 2000mil.
Sålänge du inte ligger på fartspärren 20 mil om dagen (ja du förstår vad jag menar).
Du drar lite på växlarna vad jag förstod, och det är knappast någon extrem körning. Du låter bilen bli varm så att kondensen får vädras ut vilket är bra.
Jag vet inte riktigt intervallerna på v8an men 3000mil eller varannat år hade jag aldrig kört, det är som bäddat för problem i framtiden.
2000mil, en gång per år , det som infaller först. Det är lagom, och självklart en av volvo godkänd olja så är du safe
Vad har du för belägg för det ? :P :P :P
av Knatch
VolvoB20 skrev: lör 24 aug 2019, 08:11
Knatch skrev: fre 23 aug 2019, 23:59 Herregud vad olika bud och påståenden som kommer utan belägg!
Vad har du för belägg för det ? :P :P :P
På mina skitbilar har jag alltid fyllt på till jämna tal för att slippa ha en dunk i bilen,
6,4 liter har blivit 7
5,5 har blivit 6 und so weiter.
Nu är en s80 v8 ingen skitbil men Det händer ingenting, det finns marginal för att kunna köra i både uppförs och nerförsbackar, full gas i sidled.
Så lite som ts överfyllde med ligger inom toleransen. Den där lilla mängden skvätts ut tom. vid tomgång. Värre vore det om veven badat i oljan, då händer såna saker som beskrivits tidigare. Men för det, krävs betydligt mer olja än så. Och vore det en diesel så hade jag passat mig, just pga oerfarenhet när det gäller diesel och överfyllning.
av Royan
Taxen47 skrev:Har du Jula i närheten,så har de lite olika pumpar som man kan suga ur oljan i bilen.
Manuella eller som denna driven med 12V.
https://www.jula.se/catalog/bil-och-gar ... mp-619280/
Woow! En sån behöver jag, som också var frikostig när jag var bekväm å hällde på utan litermått som jag brukar utan direkt från dunk som klicka å skvalpa så jag ser inte på stickan hur mycke jag fick i för det är olja långt upp på stickan. Annars får jag köra försiktigt fram till augusti, oktober då jag ska byta igen. Men ska kolla med Jula i stan här efter detta tipset. Har aldrig varit ute för detta på mina 55 år som bilägare. Undrar om man kan använda samma pump för att avlufta bromsar? Tack för mig!

Skickat från min MAR-LX1A via Tapatalk

av Rådlös
Som före detta båtägare kan jag berätta lite om detta med att suga ur oljan. Man kan ju inte öppna en plug i tråget i en båt. Därför måste man pumpa ur oljan. Och det finns både manuella (vacuum) och elektriska pumpar. Men det finns en viss "förtretlighet" med dessa plastslangar. Man kör ner slangen genom oljestickhålet i den något varma oljan. Då kan detta inträffa: Oljan är varm, slangen blir mjuk och lätt formbar. Det har hänt för mig ett par gånger att slangen böjer sig mot botten i tråget som ett U och fortsätter upp igen på andra sidan. I sämsta fall får man då inte upp någon olja. Därför är en enkel lösning på detta: Köp ett tunnväggigt metallrör, mässing eller aluminium som passar på plastslangen och samtidigt i oljestickhålet. Någon ½-meter långt, ungefär. Fila gärna bottenändan på röret till en U-profil, eller snedfasat så att inte röret ställer sig tätt mot botten i tråget. Det kan i värsta fall ta "jättelång tid" även om man bara vill suga ur en ½-liter.
Och elektriska pumpar, ja det är bekvämt och enkelt. Men som båtägare skulle man pumpa upp 4 - 5 liter olja en gång om året. Det fungerade också med en handpump. T.ex den här: https://www.jula.se/catalog/bil-och-gar ... mp-650207/

Kilometrarna har krympt i kylan?

Hög tomgång

Fortsatt problem. Men nu går bilen riktigt b[…]

Läs ut felkoderna så har man någo[…]

slungdiff på 945

1 - kolla om lappen sitter kvar på bakaxeln.[…]