Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av andersuw
#1225365
apersson850 skrev:
andersuw skrev:Så vitt jag vet funkar CAN generellt så att mottagande nod censurerar beroende på initiala instruktioner från CEM som i sin tur härrör från carconfig. CAN är således en typ av "broadcast system". Om mottagande nod inte har order att lyssna lyssnar den inte. Om den har order att lyssna gör den det.
Det är möjligt att Volvo gör så, men det är inte något som är generellt för CAN-bussar.
OK.
apersson850 skrev:CAN innebär en parallellkoppling av alla enheter. Alla kan sända till alla och alla kan höra allt. Ett meddelande avsett för en viss nod innehåller dess adress, så andra noder bryr sig inte om det. Broadcastmeddelande läses av alla, men om de sen gör något med informationen beror på om de behöver den eller ej.
Ja precis. Så funkar Volvos CAN-implementering så vitt jag vet.
apersson850 skrev:En nod kan begära en viss information från en annan nod, som då skickar tillbaka den, om den vet vad förfrågan innebär. Då kan det vara så att i en senare modell av bil har nod A förändrats, så att den vill veta något från nod B, som B inte tidigare fick förfrågan om. Ifall B redan i det äldre utförandet kände till denna information, då fungerar det. Men om nod B måste uppgraderas med fler funktioner i senare utföranden, för att supporta nod A:s nya funktionalitet, då fungerar det inte att bara lägga till en nyare nod A.
Ja fast detta sätt att kommunicera (direkt fråga från en styrenhet följt av svar från mottagande styrenhet) tror jag inte Volvo utnyttjar, i varje fall inte normalt sett. Styrenheterna sänder antingen löpande ("periodical frames", t.ex. hastighetssignal) eller när något händer som andra styrenheter bör känna till ("event frames", t.ex. att rutan vevas ned).
av matte75
#1225411
mbc skrev:
Schmoyoho skrev:Begriper inte riktigt vad vespervolvo menar med att de återkallar paketen, men verkar kosta 4200 kr för TFT-adaptern om jag förstår det rätt och ytterligare 2100 kr för ett använt instrument? Kändes lite saftigt.
Om jag fattat det rätt så har retrofit beställt moduler av ryssen.
Retrofit har inte berättat för nån om ryssens lösning utan hävdat att de har snart en egen lösning framme, nån har fått nys om deras hemlighetsmakeri med ryssen och kontaktat honom.
Eftersom retrofit hävdar att det är deras egen modul som är på gång så har ryssen blivit sur och återkallat paketen.
Har varit lite underhållande läsning både på retrofit och v70ii owners facebooksida där retrofit har kommit med ursäkter och bortförklaringar.
Det mesta är dock borta nu.
Vad skriver Retro fit nu efter att ryssen har förklarat att det är han/dom som har fixat adaptern? Hur försvarar dom sig?
Har inte FB.
av daekol
#1225413
matte75 skrev:
mbc skrev:
Schmoyoho skrev:Begriper inte riktigt vad vespervolvo menar med att de återkallar paketen, men verkar kosta 4200 kr för TFT-adaptern om jag förstår det rätt och ytterligare 2100 kr för ett använt instrument? Kändes lite saftigt.
Om jag fattat det rätt så har retrofit beställt moduler av ryssen.
Retrofit har inte berättat för nån om ryssens lösning utan hävdat att de har snart en egen lösning framme, nån har fått nys om deras hemlighetsmakeri med ryssen och kontaktat honom.
Eftersom retrofit hävdar att det är deras egen modul som är på gång så har ryssen blivit sur och återkallat paketen.
Har varit lite underhållande läsning både på retrofit och v70ii owners facebooksida där retrofit har kommit med ursäkter och bortförklaringar.
Det mesta är dock borta nu.
Vad skriver Retro fit nu efter att ryssen har förklarat att det är han/dom som har fixat adaptern? Hur försvarar dom sig?
Har inte FB.
Dom skriver att dom lägger ner "projektet". Lite tråkigt ändå, för oavsett om dom kopierat det ryssen har gjort eller helt enkelt beställt av honom för att sen sälja vidare så hade det varit tryggare (anser jag) att köpa av någon i Sverige än att beställa någonting för 500-1000 euro/dollar från Ryssland.

Nu är FB-sidan dessutom borttagen.
av Uninium
#1225415
matte75 skrev:
mbc skrev:
Schmoyoho skrev:Begriper inte riktigt vad vespervolvo menar med att de återkallar paketen, men verkar kosta 4200 kr för TFT-adaptern om jag förstår det rätt och ytterligare 2100 kr för ett använt instrument? Kändes lite saftigt.
Om jag fattat det rätt så har retrofit beställt moduler av ryssen.
Retrofit har inte berättat för nån om ryssens lösning utan hävdat att de har snart en egen lösning framme, nån har fått nys om deras hemlighetsmakeri med ryssen och kontaktat honom.
Eftersom retrofit hävdar att det är deras egen modul som är på gång så har ryssen blivit sur och återkallat paketen.
Har varit lite underhållande läsning både på retrofit och v70ii owners facebooksida där retrofit har kommit med ursäkter och bortförklaringar.
Det mesta är dock borta nu.
Vad skriver Retro fit nu efter att ryssen har förklarat att det är han/dom som har fixat adaptern? Hur försvarar dom sig?
Har inte FB.
Retrofit Sverige,deras Fb sida finns inte kvar.
av matte75
#1225433
daekol skrev:Dom skriver att dom lägger ner "projektet". Lite tråkigt ändå, för oavsett om dom kopierat det ryssen har gjort eller helt enkelt beställt av honom för att sen sälja vidare så hade det varit tryggare (anser jag) att köpa av någon i Sverige än att beställa någonting för 500-1000 euro/dollar från Ryssland.

Nu är FB-sidan dessutom borttagen.
Men och andra sidan så borde det ju blivit dyrare om man skulle köpt den av Retrofit Sverige?
Dom hade ju såklart lagt på lite marginal på priset om dom köpt adaptern av ryssen.
Sen vet jag ju inte om det varit tryggare att handla av dom med tanke på att dom har ju inte varit helt ärliga i sin presentation av "deras" lösning.
av daekol
#1225435
matte75 skrev:
Men och andra sidan så borde det ju blivit dyrare om man skulle köpt den av Retrofit Sverige?
Dom hade ju såklart lagt på lite marginal på priset om dom köpt adaptern av ryssen.
Sen vet jag ju inte om det varit tryggare att handla av dom med tanke på att dom har ju inte varit helt ärliga i sin presentation av "deras" lösning.
Nä det är ju sant faktiskt. Att det blivit lite dyrare hade inte gjort mig något, det är ju som med allt annat man köper i Sverige som inte är tillverkat här. Det läggs alltid på en marginal. Men att dom inte varit helt ärliga är ju egentligen inte helt bevisat, ingen mer än dom själva vet faktiskt vad som hänt. Men det lutar ju faktiskt åt att dom ljugit om att dom har en "egen" lösning.
av matte75
#1225440
daekol skrev:
matte75 skrev:
Men och andra sidan så borde det ju blivit dyrare om man skulle köpt den av Retrofit Sverige?
Dom hade ju såklart lagt på lite marginal på priset om dom köpt adaptern av ryssen.
Sen vet jag ju inte om det varit tryggare att handla av dom med tanke på att dom har ju inte varit helt ärliga i sin presentation av "deras" lösning.
Nä det är ju sant faktiskt. Att det blivit lite dyrare hade inte gjort mig något, det är ju som med allt annat man köper i Sverige som inte är tillverkat här. Det läggs alltid på en marginal. Men att dom inte varit helt ärliga är ju egentligen inte helt bevisat, ingen mer än dom själva vet faktiskt vad som hänt. Men det lutar ju faktiskt åt att dom ljugit om att dom har en "egen" lösning.
Med tanke på att dom tagit bort sin sida så känns det ju lite som att dom "tagit" ryssens lösning och kallat den för sin egen lösning.
Användarvisningsbild
av ER
#1225453
Tråkig historia, man får väl vända sig till ryssen nu då när det var för bra för att vara sant. Får väl se om det blir nån "utredning" eller om det också är svammel. Att det fungerar i ryssens S80 gör ju inte begäret direkt mindre efter denna lösning.
av matte75
#1225480
ER skrev:Tråkig historia, man får väl vända sig till ryssen nu då när det var för bra för att vara sant. Får väl se om det blir nån "utredning" eller om det också är svammel. Att det fungerar i ryssens S80 gör ju inte begäret direkt mindre efter denna lösning.
Ja, man funderar ju verkligen på att skaffa ett instrument från ryssen. Någon här inne som har kontaktat han om fraktpriser till Sverige?
Användarvisningsbild
av ER
#1225588
Frakten skulle ju ingå i dessa 500€ vad jag kan utläsa. Sen var det nåt mer om att bara adaptern kan vara billigare(http://vespervolvo.ru/tft-volvo) men vet inget längre då soppan ställer till det. Sen blir det väl tull och skit på detta också.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 23
röd diesel

Isak Nu är det nog skillnad på hur RME[…]

... Om du trycker på "details" s&a[…]

Ja det var ju lugnande iaf :-) fick lite panik d&[…]

Kanske är en svag pubkt på elmotorn d&a[…]