- sön 14 jan 2018, 16:35
#1225365
apersson850 skrev:OK.andersuw skrev:Så vitt jag vet funkar CAN generellt så att mottagande nod censurerar beroende på initiala instruktioner från CEM som i sin tur härrör från carconfig. CAN är således en typ av "broadcast system". Om mottagande nod inte har order att lyssna lyssnar den inte. Om den har order att lyssna gör den det.Det är möjligt att Volvo gör så, men det är inte något som är generellt för CAN-bussar.
apersson850 skrev:CAN innebär en parallellkoppling av alla enheter. Alla kan sända till alla och alla kan höra allt. Ett meddelande avsett för en viss nod innehåller dess adress, så andra noder bryr sig inte om det. Broadcastmeddelande läses av alla, men om de sen gör något med informationen beror på om de behöver den eller ej.Ja precis. Så funkar Volvos CAN-implementering så vitt jag vet.
apersson850 skrev:En nod kan begära en viss information från en annan nod, som då skickar tillbaka den, om den vet vad förfrågan innebär. Då kan det vara så att i en senare modell av bil har nod A förändrats, så att den vill veta något från nod B, som B inte tidigare fick förfrågan om. Ifall B redan i det äldre utförandet kände till denna information, då fungerar det. Men om nod B måste uppgraderas med fler funktioner i senare utföranden, för att supporta nod A:s nya funktionalitet, då fungerar det inte att bara lägga till en nyare nod A.Ja fast detta sätt att kommunicera (direkt fråga från en styrenhet följt av svar från mottagande styrenhet) tror jag inte Volvo utnyttjar, i varje fall inte normalt sett. Styrenheterna sänder antingen löpande ("periodical frames", t.ex. hastighetssignal) eller när något händer som andra styrenheter bör känna till ("event frames", t.ex. att rutan vevas ned).
Nuvarande Volvo: V70 T5 -02 Geartronic; V70 D4 -15 Geartronic
Tidigare Volvo: 145 DL -72 B20D man; 245 DL -75 B21A man; 745 GL -87 B230F man; 855 T5 -94 aut
Tidigare övriga: Saab 99 -71 1,7 man; Volkswagenbuss T1 -66 man; Cadillac Coupe de Ville -75 aut
Tidigare Volvo: 145 DL -72 B20D man; 245 DL -75 B21A man; 745 GL -87 B230F man; 855 T5 -94 aut
Tidigare övriga: Saab 99 -71 1,7 man; Volkswagenbuss T1 -66 man; Cadillac Coupe de Ville -75 aut