Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har också läst att vissa tog bort remmen och därmed balansaxeldriften på de "rödblockare" som hade balansaxlar eftersom det fanns problem eller risker med remmen. Tror inte heller apersson850 avsåg att säga motsatsen.
Nej, det var vanligt. Man satte ofta inte ens dit den igen efter kamremsbyte tydligen. Jag har haft en 16v, precis när jag tog lappen. Den saknade rem, men jag satte dit en ny eftersom det är en tämligen obehaglig bekantskap utan denna. Vissa säger att det inte märks, frågar du mej ska det till rätt många promille för att inte märka det.

Min t5 har nu rullat in på 8500-isch, så den verkar fungera som den ska iallafall.
Jag hade balansaxlarna i funktion de 12500 mil som jag ägde min 744 GLT 16 valve. De var ju givetvis i funktion när jag köpte den, eftersom jag köpte en ny. Men motorn gick ju helt annorlunda, jämfört med den 744 GL som min far hade vid samma tidpunkt.

En anledning till att en del offrade remmen var att axlarna snodde några hästkrafter. Det snackades om typ fyra vid toppvarv.

Här är den, tillsammans med en från 1990.
apersson850 skrev: En anledning till att en del offrade remmen var att axlarna snodde några hästkrafter. Det snackades om typ fyra vid toppvarv.
Inte så mycket för att man förlorar hk. Det var mer att få ned vikten på roterande massa som dessututom är växlad 1:2 vilket ger 4 dubbel effekt och en rappare motor.
apersson850 skrev:Jag hade balansaxlarna i funktion de 12500 mil som jag ägde min 744 GLT 16 valve. De var ju givetvis i funktion när jag köpte den, eftersom jag köpte en ny. Men motorn gick ju helt annorlunda, jämfört med den 744 GL som min far hade vid samma tidpunkt.

En anledning till att en del offrade remmen var att axlarna snodde några hästkrafter. Det snackades om typ fyra vid toppvarv.

Här är den, tillsammans med en från 1990.
Lite OT, men tjusig bild. :)
Japp det blev lagkrav på "kat" 1989. Men det gick att få redan från MY -87 och även min 745:a av den årsmodellen stoltserade med lambdamärket i grillen. Minns att "kat" och AC var bland de nymodigheter som stod på min kravlista när det begav sig. Men "babianröv" fanns väl inte som option till kombin så någon sådan blev det inte. :D
andersuw skrev:Även jag har tänkt den tanken. Men om det egentliga budskapet är att balansaxelhuset snarare än hela motorblocket skall bytas komplett har man uttryckt sig väldigt vilseledande. Det som står i texten i VIDA är ju följande:

"Om balansaxelhuset måste demonteras skall hela motorblocket bytas komplett."

Vad shimsningen beträffar sägs att denna gjorts på fabrik och min misstanke är att VCC centralt inte litar på att verkstäderna får till shimsningen lika bra som fabriken. Den kanske behöver ändras vid byte av balansaxelhus. Sedan kan det också vara så att VCC inte heller litar på att verkstäderna fullt ut kan bedöma vad ett fel i balansaxelhuset eventuellt kan ha ställt till med för skador i själva blocket, t.ex. via metallspån från balansaxelhuset som spritt sig till andra delar av blocket.

kom en Tj angående detta för ett tag sen om att hade man problem med oljud från botten av motorn som låter lite som en trasig turbo om man skall få till en liknelse angående ljudet så skall balansaxel enheten bytas inget avancerat jobb för en erfaren volvo mekaniker och den schimsas inte dit!!! utan den justeras med indikator klocka enligt instruktioner från volvo som finns i VIDA

angående hur farligt det är att köra med bilen kan jag inte svara på men vet en som körde flera månader innan denna lösningen kom från volvo
D4 vs T4

Jag har en v70 d4 2013 som jag är nöjd m[…]

Har haft volvon sen 2014 , hade gått 10000mi[…]

Volvo 760 elhissar

Hej, har en Volvo 760 1988 som elhissarna bak inte[…]

Den källa jag hittade påstod att &aum[…]